Jobsamtale

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.244 visninger
9 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
22. august 2019

Anonym trådstarter

Godaften

Jeg skal til min første "rigtige" jobsamtale og har virkelig brug for lidt råd med på vejen.

Jeg er ikke nervøs som sådan, men vil virkelig gerne den her stilling og vil gerne "sælge" mig selv på den rigtige måde og forberede mig bedst muligt.

Har I nogle gode råd?

På forhånd tak

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. august 2019

Anonym

Anonym skriver:

Godaften

Jeg skal til min første "rigtige" jobsamtale og har virkelig brug for lidt råd med på vejen.

Jeg er ikke nervøs som sådan, men vil virkelig gerne den her stilling og vil gerne "sælge" mig selv på den rigtige måde og forberede mig bedst muligt.

Har I nogle gode råd?

På forhånd tak

Mit bedste råd er at slappe af og være dig selv. Sørg for at have læst stillingsopslaget godt igennem, så du ved hvad de søger og hvad stillingen indebærer. Evt. Også læs en del om virksomheden. Vi får MANGE ansøgninger der hvor jeg arbejder, hvor folk ikke ved hvad vi laver. Så allerede der, plejer vi at sortere i ansøgerne :-)

Anmeld Citér

22. august 2019

Anonym

Jeg arbejder som teamleder i en rekrutteringsafdeling i en større dansk virksomhed. 

Du skal overveje, hvad der motiverer dig ved stilling og ikke mindst virksomheden. Og øve dig i at kunne tale om dette. 

Du skal også kunne tale omkring dine erfaringer og koble det til de opgaver, du vil skulle sidde med.

man kan google gode spørgsmål til en jobsamtale og øve sig på disse.

Du bør læse omkring strategien, værdierne osv - hvad du kan finde på hjemmesiden.

Du bør gå på Linkedin og se hvad dem du skal til samtale hos skriver. Hvad har de på af tøjstil osv.

Anmeld Citér

22. august 2019

Anonym trådstarter

Tak - jeg har googlet mig til den del spørgsmål og synes virkelig der er mange. 

Jeg synes jeg har sat mig grundigt ind i stedet og hvad deres værdier er. Jeg har også ret godt kendskab til det jeg vil komme til at beskæftige mig med, da jeg har overbygget min uddannelse, lige netop i dette felt. 

Nu hvor jeg er relativt nyuddannet, har jeg ingen referencer - hvordan forholder jeg mig fx til det, hvis de skulle spørge?

Anmeld Citér

22. august 2019

Babilooo

Anonym skriver:

Jeg synes jeg har sat mig grundigt ind i stedet og hvad deres værdier er. Jeg har også ret godt kendskab til det jeg vil komme til at beskæftige mig med, da jeg har overbygget min uddannelse, lige netop i dette felt. 

Nu hvor jeg er relativt nyuddannet, har jeg ingen referencer - hvordan forholder jeg mig fx til det, hvis de skulle spørge?

Du kan fx få en underviser til at give en reference. 

Det kan også være fra studiejob eller fra din tid som spejderleder (hvis du har været det).

Held og lykke

ps husk et godt solidt håndtryk 

Anmeld Citér

23. august 2019

Anonym trådstarter

Tjullehej skriver:

Du kan fx få en underviser til at give en reference. 

Det kan også være fra studiejob eller fra din tid som spejderleder (hvis du har været det).

Held og lykke

ps husk et godt solidt håndtryk 

Tak 

God ide med en underviser, men giver det er godt nok billede og kan de bruge det til det de vil? 

Anmeld Citér

23. august 2019

A38

Anonym skriver:

Da jeg var nyuddannet og til jobsamtale, var mine eneste referencer fra tidligere fritidsjobs som ikke havde noget at gøre med det fag jeg søgte indenfor. Men jeg havde dem med for at vise at jeg kunne fungere på en arbejdsplads (fx at jeg havde været det samme sted i nogle år = jeg kunne møde til tiden, varetage de opgaver jeg skulle, var vellidt osv). Desuden havde jeg referencer fra nogle fag, jeg havde taget på uddannelsen, fx fra min specialevejleder (noget ala kan arbejde struktureret, forstår deadlines osv). Hvis du ansøger og de ved du er nyuddannet, så ligger de heller ikke særlig meget vægt på dine referencer :-)

Anmeld Citér

23. august 2019

sandramor

Anonym skriver:

Godaften

Har I nogle gode råd?

På forhånd tak

Jeg var til jobsamtale i går og fik i dag at vide at jeg havde fået jobbet

jeg havde forberedt mig en del inden samtalen... været inde og læse om deres arbejde, hvad er det de lægger vægt på, deres værdi grundlag  og sådanne ting. 

Men til selve samtale forsøgte jeg så vidt muligt at være mig selv hele vejen igennem. 

Jeg havde forberedt svar på de der “typiske” spørgsmål som ganske rigtigt også kom 

hvad tænker du kunne udfordre dig i jobbet? 

Hvad kan du tilføje arbejdspladsen? 

Hvad giver dig energi osv 

Anmeld Citér

23. august 2019

iMama

Det er meget vigtigt at du viser arbejdsgiveren at du vil dette firma og fortæller hvad der motiverede dig til at søge. 

Ellers er det også godt at stille spørgsmål.

Til min sidste samtale spurgte jeg "hvad får jeres medarbejdere til at rejse fra jeres firma?" Det var lidt af en satsning, men jeg skilte mig ud med det spørgsmål. Cheferne var også overraskede over mit spm, men det gav dem noget at tænke over. 

Held og lykke 

PS. Ja, jeg fik jobbet 

Anmeld Citér

23. august 2019

Anonym trådstarter

Tak for jeres svar og gode råd! 

Jeg forsøger så vidt muligt at klæde mig på til denne samtale. 

Dog kan jeg stadig være lidt i tvivl om hvordan jeg bedst får beskrevet mig selv. Det er virkelig et nyt univers for mig. Jeg er ikke sådan den der nervøse type, men vil gerne sige det rigtige. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.