Eksperthjælp: I bund og grund er det jo ham der har et problem!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.733 visninger
0 svar
2 synes godt om
13. august 2019

Trine Andreasen

Hej Trine

Min eksmand og jeg gik fra hinanden, da vores søn var 5 måneder. Vores søn, lad os kalde ham Emil, har altid boet hos mig, og har det meste af tiden været hos sin far hver anden weekend - 12-2 ordning.

Da Emil var 1 år og 9 måneder fandt jeg mig en ny kæreste. Vi er stadig sammen den dag i dag, og har i mellemtiden fået en pige, som pt er 20 mdr. Han har derfor været i Emils liv, så længe Emil kan huske.

Emil har været på sommerferie hos sin far i 2 uger i år - og nydt det, og samme dag han kom hjem, proklamerede han, at han også ønskede at kalde sin bonusfar for far.
Emil er på ingen måde i tvivl om, hvem hans biologiske far er - og kalder ham ofte "Min far". Vi så det egentlig primært som en kærlighedserklæring til hans Bonusfar, som er der for ham i alle 12 dage af ordningen, og fandt det forkert at afvise hans ønske, for det ville være som at afvise hans følelser.
Samtidig tænkte vi, at det overfor kammerater nok er en lettelse, at han ikke at skal forklare hele tiden, men i stedet blot kan sige "mor og far" + den faktor, at det siger hans lillesøster jo også.

Dilemmaet kommer sig af, at jeg modtager denne besked fra min eksmand:

"Hej Lise,

Der er noget vi nødt til lige at have afklaret. Jeg har længe kunne acceptere at man har valgt at kalde Bonusfars familie for Farmor, Farfar ect - men jeg er simpelthen nødt til at trække en streg i sandet og informere dig om at jeg på INGEN måde kan acceptere at han kalder Bonusfar for far. Jeg vil meget gerne ha at du forklarer Emil hele opsætningen af familie(og bonus familie)træet, for da han nævnte Bonusfar som far, blev jeg fandme ked af det.

Jeg håber virkelig at du vil rette op på det, så jeg ikke skal have diskussionen med en 8årig.

Med venlig hilsen,
Den biologiske far"

Jeg kan sagtens forstå, at det gør ondt i hjertet, at høre sin søn omtale en anden som far - det kan jeg 100% sætte mig ind i. Men det er ikke noget, vi har bestemt - det er Emils eget ønske. Men hvordan skal vi komme videre herfra? Jeg ser nemlig kun én taber i det her, og det er Emil - det vil jeg rigtig gerne undgå.

Det skal lige nævnes at den biologiske fars forældre, fra Emils fødsel, har været kaldt Bedste og Bedstefar efter eget ønske, så de titler var taget - derfor blev det til Farmor og Farfar i bonusfamilien.

Håber på nogle gode ideer og input, så jeg kan sende et konstruktivt og forstående svar tilbage til den biologiske far, som forståeligt nok er frustreret. (Eller evt. vise ham denne tråd).

De bedste hilsner
Lise

Trines svar

Kære Lise 

Tak for dit spørgsmål. 

Hvor er det dejligt at din kæreste har så stor en betydelig for Emil at han selv vælger at kalde ham far. 

Jeg kan godt se at det for Emils biologiske far kan være sårende at Emil pludselig "får" en ny far. 

Men når det så er sagt så er det vigtigt at holde fokus på Emil. 

I er voksne og I har valgt at gå fra hinanden og finde nye partner. 

Når man vælger at få børn, og at gå fra hinanden vil der være konsekvenser. 

Det er ikke for at give jer dårlig samvittighed men blot konstatere at alle valg har en konsekvens. 

Og i dette tilfælde er konsekvensen at Emil har 2 fædre. 

En biologisk og en ikke biologisk. 

Og sådan er det. 

Vi som mennesker bruger sproget til at forklare vores virkelighed med. 

Så når Emil omtale din kæreste som far så er det et udtryk for Emils virkelighed. 

Og det er det du bliver nødt til at fortælle bio far. 

Men inden tænker jeg at det er en god ide at imødekomme bio far og hans sårede følelser. 

Jeg synes I skal lave et stamtræ hvor både bio far og far er med plus deres familier.

Her har du så også mulighed for at tale om netop biologien og i samme åndedrag tale med Emil om hvorfor han kalder din kæreste for far. 

Dette skal ikke være en bebrejdelse men bare en god snak. 

Når det så er gjort så synes jeg du skal give Emil stamtræet med næste gang han skal besøge bio far. 

Og så skriver du/ringer du/tager en snak face to face med bio far. 

Her fortæller du at du har lavet et stamtræ med Emil og forklaret ham biologien. 

Men at du har givet ham lov til selv at vælge hvad han vil kalde din kæreste. 

Hvis bio far har et problem med det så må HAN tage en snak med Emil og fortælle om hvorfor HAN bliver ked af det når Emil kalder din kæreste far. 

Og så må HAN og Emil finde en løsning. 

For i bund og grund er det jo hverken dig eller Emil der har et problem men bio far. 

Jeg håber det kan hjælpe jer lidt på vej. 

Mange hilsner 

Trine 

www.naturligopdragelse.dk 

Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.

Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.