Eksperthjælp: Knæk den dårlige vane

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.800 visninger
0 svar
0 synes godt om
8. august 2019

Trine Andreasen

Vi har et spørgsmål omhandlende spisesituationen herhjemme. Sagen er den at vi har to drenge med 18 måneders mellemrum. Den yngste er 3 1/2 og den store 5.
Den sidste måned har vi været inde i en periode hvor måltiderne bestemt ikke er hyggelige. Det er de ikke fordi, at drengene er begyndt på at gejle hinanden rigtig meget op ved bordet. De laver fjollelyde og får grineflip og kan ikke stoppes igen. det er primært den store der starter det, og den lille der følger efter. I starten var det kun herhjemme men nu gør den ældste det også i børnehaven, hvilket har resulteret i at han den ene dag blev bedt om at spise alene ude i deres køkken, og nu sidder med en voksen til måltiderne.
Det skal siges at indtil for en måned siden har vi aldrig haft problemer ved bordet, og nu er det som om at det er blevet en “dårlig vane”. Kan ikke huske hvornår vi sidst har haft et måltid der er gået godt.
Og hvad gør vi så for at få det stoppet? Ja, vi har prøvet flere forskellige tiltag uden hele. Fokus på det gode med stjernebelønning når det gik godt, og lige nu får de 1 advarsel, og stopper de ikke er måltidet slut. Når jeg så siger til den ældste at nu er måltidet slut fjoller han videre rundt om bordet for at få den yngste til at fjolle med, hvor jeg så bliver nødt til at sige at han må vente inde på værelset til vi andre er færdige..
men det har ingen effekt for det samme sker til næste måltid, og jeg har det også dårligt med at jeg er nødt til at sende ham væk- og ja det er næsten altid den stor øje der sendes væk, for det er ham der ikke stopper efter advarslen.
Det er ærgerligt at man sådan frygter måltiderne, og at min dreng der ellers altid har været eksemplarisk i børnehaven, nu er en af dem der skal sidde ved en voksen.
Så- nu har vi i en måned prøvet både belønning og straf, og der er ingen bedring sket overhovedet. Vi har også talt fornuft med ham- altså især den store og vi har skældt ud. Hver gang lover han at han nok skal spise pænt fra nu af, men det holder ikke...

Så er det så nu vi håber du har de gyldne råd.
Da vi spiser ved 4-mands bord kan de desværre ikke placeres så de ikke kan se hinanden, hvilket ellers hjælper en del, kan jeg mærke hvis vi er ude og spise og har muligheden for at sætte dem sådan.

Håber du kan hjælpe os med at få hyggelige måltider igen. Og det er altså både morgen, middag og aften problemet er, så det er ikke relateret til trætte børn el. Lignende...

Trines svar

Kære du

Tak for dit spørgsmål. Og sikke en træls situation I er kommet i. 

Hvis det er nogen trøst kan jeg fortælle at I ikke er alene. 

Faktisk er det et af de problemer som alle børnefamilier på et eller andet tidspunkt oplever at stå med. 

Derfor har jeg skrevet en E-bog

"Hemmeligheden bag et hyggeligt måltid for hele familien - En quickguide til travle og trætte forældre. 

Du kan få den gratis ved at søge om medlemskab i den nye gratis Facebook gruppe Det gode forældre(fælles)skab som åbner 9. September. 

Bare følg linket herunder 

www.detgodeforældrefællesskab.com 

Når det så er sagt så tænker jeg du ikke kan vente til den 9. September og derfor vil jeg anbefale dig 2 ting. 

For det første er det vigtigt at du får knækket den dårlig vane. 

En god måde at gøre det er at give dine børn ejerskab over måltidet. 

Det kan du gøre ved at inddrage dem i hvad I skal have at spise, indkøb af råvarer, madlavningen og værtskabet under selve måltidet. 

Her kunne din søn være den der præsenterer maden eller får lov til at sige værsgo. 

Når du inddrager ham/dem bliver de en del af måltider og når han/de er det bliver det sværere at ødelægge måltidet samtidig med at han har mere at "miste" ved ikke at være med. 

Igen kan jeg anbefale min E-bog hvor jeg dykkere dybere ned i emnet. 

Det andet jeg vil råde dig til er at være meget konsekvent i forhold til hans opførsel. 

Det er utrolig svært når det handler om at fjolle og grine for det er som udgangspunkt gode ting. 

Men når det ødelægger det gode måltid så er det vigtigt at være konsekvent. 

Når jeg siger konsekvent så mener jeg at der skal være en klar og tydelig konsekvens af hans handling. 

I gør det allerede men det virker ikke. 

Derfor vil jeg anbefale dig at tale med din søn og fortælle at du er ked af at du skal blive så sur på ham. Og du synes det er ærgerligt at han ikke overholder jeres aftaler. 

Derfor bliver han nødt til at spise inden på sit værelse i dag. 

I morgen må han gerne prøve at komme ud og spise med jer andre. 

Og så er der ingen chancer. 

Ved det første "pip" (du ved præcis hvad jeg mener) slutter måltidet. Og du beder ham om at gå et andet sted hen. 

Han skal ikke sendes på værelset men fortælles at hvis han ikke vil opføre sig som I har aftalt må han gå et andet sted hen. 

Det skal siges i en neutral stemme og altså uden skæld ud og råben. 

Bare sig stille og roligt "Vi har en aftale om at du ikke må fjolle ved bordet, det gør du nu og derfor kan du ikke spise sammen med os andre. Jeg vil gerne have at du går et andet sted hen." 

Når du råber eller skælder ud får han en opmærksom som han tydeligvis søger. 

Ved ikke at hoppe med på den får han den ikke og så mister det sin effekt. 

Når alt dette er sagt så tænker jeg også at det er en god ide at kigge på hvad der sker med jeres søn lige nu. 

Hvad har ændres sig? 

Og hvad får han ud af det? 

Er I måske lidt fraværende hjemme? 

Er han overtræt? 

Har han ikke fået brugt nok metal eller fysisk energi? 

Eller noget helt 6.? 

Jeg håber det giver mening og at mine råd kan hjælpe jer med at knække den dårlige vane. 

Mange hilsner 

Trine 

www.naturligopdragelse.dk 

Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.

Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.