EmilieSarah skriver:
Hej alle. Jeg har sønnen Oskar som fylder 9 sidst i August. Som i kan regne ud, har han gået i skole i 3 år nu, og skal til at i 3. klasse..
Også alligevel ikke.
Jeg har kæmpet meget længe, for at få Oskar udredet og det skete at han fik sin diagnose, infantil autist, her sidst i sidste skoleår. Jeg indstillede ham straks til special skole, som han starter i her om en uge.
Men nu kan jeg mærker at jeg bliver en smule bange for hans start, da jeg selvfølgelig har meldt mig i grupper med andre forældre til børn med diagnosen - og alle deres børn er sindssygt bagud i deres udvikling både fysisk og mentalt.
Det er Oskar absolut ikke.. og han er faktisk testet til et af de klogeste børn i Danmark på hans alder.
Nogen der har infantil autistiske børn, på special skole, som ligger ekstremt højt på intelligens skalaen? I så fald, kan i evt. dele lidt erfaring til en mor, som er helt ny i det hele. 
Autismespektret er jo kæmpestort, som Tjullehej skriver. Som folkeskolelærer har jeg haft elever med autisme med både lav, normal og høj intelligens, og det har ikke altid været intelligensniveauet, der har været afgørende for, om eleven er kommet på specialskole. Massive sociale udfordringer kan fx gøre det så svært for et velbegavet barn med autisme at have en tilfredsstillende skolegang, at dét fører til visitation til specialskole, mens et lavt begavet barn med autisme kan vurderes bedst stillet i almindelig folkeskole med støtte.
Jeg tænker, at der må have været vægtige argumenter for, at din søn er blevet visiteret til specialskole. Det er langt fra en selvfølge, at et barn med autisme får det tilbud. De specialskoler, jeg kender til, bestræber sig på at placere eleverne i grupper/klasser med ligesindede, og selvfølgelig vil din søn ikke blive sat sammen med fx autister helt uden sprog, for nu at tage en ekstrem.
Det undrer mig, du ikke er blevet bedre informeret om hans skolegang det nye sted. Det er ikke et godt grundlag for en ny start, at du af uvidenhed/manglende info begynder at få kolde fødder.
Noget andet er, at jeg ikke har kendskab til test, der ligefrem påviser, at et barn er “et af de klogeste børn i landet” på sin alder. Psykologerne er oftest forsigtige med så bastante udmeldinger om et barns intelligensniveau. Hvilken/hvilke test var det? Gjaldt det på alle parametre, at han var blandt landets mest intelligente ni-årige?
Kontakt skolen hurtigst muligt og få svar på dine spørgsmål, så der kommer ro og tryghed omkring hans opstart.