Infnatil Autist, ny skolestart?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

824 visninger
5 svar
2 synes godt om
5. august 2019

EmilieSarah

Hej alle. Jeg har sønnen Oskar som fylder 9 sidst i August. Som i kan regne ud, har han gået i skole i 3 år nu, og skal til at i 3. klasse..

Også alligevel ikke.

Jeg har kæmpet meget længe, for at få Oskar udredet og det skete at han fik sin diagnose, infantil autist, her sidst i sidste skoleår. Jeg indstillede ham straks til special skole, som han starter i her om en uge. 

Men nu kan jeg mærker at jeg bliver en smule bange for hans start, da jeg selvfølgelig har meldt mig i grupper med andre forældre til børn med diagnosen - og alle deres børn er sindssygt bagud i deres udvikling både fysisk og mentalt. 

Det er Oskar absolut ikke.. og han er faktisk testet til et af de klogeste børn i Danmark på hans alder. 

Nogen der har infantil autistiske børn, på special skole, som ligger ekstremt højt på intelligens skalaen? I så fald, kan i evt. dele lidt erfaring til en mor, som er helt ny i det hele.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. august 2019

Tjullehej

Profilbillede for Tjullehej

Jeg har en normalbegavet dreng med aspergers. 

Der er jo tale om et kæmpe spektrum. Det du skal være opmærksom på er om den klasse han kommer i har børn der er tilbagestående intelligensmæssige mm. 

Der er mange autisme skoler med intelligente autister. Troede faktisk ikke at infantile autister var specielt intelligente. Jeg troede faktisk at det var en del af det at de var lavt til normaltbegavede. 

Du må være lidt selektiv mht de grupper du søger. Der er nogle autister der fx ikke her sprog. 

Og mht skolen så kig på niveauet? Hvad er det hos de andre?

Anmeld Citér

5. august 2019

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
EmilieSarah skriver:

Hej alle. Jeg har sønnen Oskar som fylder 9 sidst i August. Som i kan regne ud, har han gået i skole i 3 år nu, og skal til at i 3. klasse..

Også alligevel ikke.

Jeg har kæmpet meget længe, for at få Oskar udredet og det skete at han fik sin diagnose, infantil autist, her sidst i sidste skoleår. Jeg indstillede ham straks til special skole, som han starter i her om en uge. 

Men nu kan jeg mærker at jeg bliver en smule bange for hans start, da jeg selvfølgelig har meldt mig i grupper med andre forældre til børn med diagnosen - og alle deres børn er sindssygt bagud i deres udvikling både fysisk og mentalt. 

Det er Oskar absolut ikke.. og han er faktisk testet til et af de klogeste børn i Danmark på hans alder. 

Nogen der har infantil autistiske børn, på special skole, som ligger ekstremt højt på intelligens skalaen? I så fald, kan i evt. dele lidt erfaring til en mor, som er helt ny i det hele.

Autismespektret er jo kæmpestort, som Tjullehej skriver. Som folkeskolelærer har jeg haft elever med autisme med både lav, normal og høj intelligens, og det har ikke altid været intelligensniveauet, der har været afgørende for, om eleven er kommet på specialskole. Massive sociale udfordringer kan fx gøre det så svært for et velbegavet barn med autisme at have en tilfredsstillende skolegang, at dét fører til visitation til specialskole, mens et lavt begavet barn med autisme kan vurderes bedst stillet i almindelig folkeskole med støtte. 

Jeg tænker, at der må have været vægtige argumenter for, at din søn er blevet visiteret til specialskole. Det er langt fra en selvfølge, at et barn med autisme får det tilbud. De specialskoler, jeg kender til, bestræber sig på at placere eleverne i grupper/klasser med ligesindede, og selvfølgelig vil din søn ikke blive sat sammen med fx autister helt uden sprog, for nu at tage en ekstrem. 

Det undrer mig, du ikke er blevet bedre informeret om hans skolegang det nye sted. Det er ikke et godt grundlag for en ny start, at du af uvidenhed/manglende info begynder at få kolde fødder. 

Noget andet er, at jeg ikke har kendskab til test, der ligefrem påviser, at et barn er “et af de klogeste børn i landet” på sin alder. Psykologerne er oftest forsigtige med så bastante udmeldinger om et barns intelligensniveau. Hvilken/hvilke test var det? Gjaldt det på alle parametre, at han var blandt landets mest intelligente ni-årige? 

Kontakt skolen hurtigst muligt og få svar på dine spørgsmål, så der kommer ro og tryghed omkring hans opstart. 

Anmeld Citér

5. august 2019

lineog4

Profilbillede for lineog4
Mod
EmilieSarah skriver:

Også alligevel ikke.

Er det en privat specialskole siden du har indstillet ham?

Min umiddelbare tanke er, at hvis det er i kommunalt regi, så har man formodentlig og forhåbentlig valgt det tilbud som marcher din søn ud fra de forskellige test (ved ikke hvilken test han har fået taget, da jeg ikke kender til test der viser en 9 år og er blandt de klogeste i Danmark med mindre kan tolke på en IQ test på den måde - jeg kender til WISC testen men det fortæller noget andet plus det ikke ses om en statisk beskrivelse af barnet).

Specialskoler og tilbud er mange ting, der er nogle hvor der primært er børn med lav intelligens, nogle med speciale i det autistiske spektrum andre ADHD eller sociale udfordringer. Jeg går ud fra, at du har fået god oplysning fra skolen om netop deres fokus, pædagogik osv. Og så glem alle de andre historier, men hav fokus på skolens historier som jeg håber matcher din dreng. For der er en stor procent del af infantile autister der også er dårligt begavet, men de skulle gerne komme i aner tilbud med en anden tilgang.

Anmeld Citér

5. august 2019

Anonymor

Profilbillede for Anonymor
Tjullehej skriver:

Jeg har en normalbegavet dreng med aspergers. 

Der er jo tale om et kæmpe spektrum. Det du skal være opmærksom på er om den klasse han kommer i har børn der er tilbagestående intelligensmæssige mm. 

Der er mange autisme skoler med intelligente autister. Troede faktisk ikke at infantile autister var specielt intelligente. Jeg troede faktisk at det var en del af det at de var lavt til normaltbegavede. 

Du må være lidt selektiv mht de grupper du søger. Der er nogle autister der fx ikke her sprog. 

Og mht skolen så kig på niveauet? Hvad er det hos de andre?

Det er en gængs misforståelse. Infantil autisme betyder blot, at der er symptomer inden for alle tre kerneområder for autisme (sprog/kommunikation, social samspil/kontakt/leg samt stereotyp/repetitiv adfærd), samt at der har været symptomdebut før 3-års alderen. Det er her ordet infantil kommer ind i billedet

Jeg sidder til dagligt med udredning for samme. 

Anmeld Citér

5. august 2019

Anonymor

Profilbillede for Anonymor
Mor og meget mere skriver:

Autismespektret er jo kæmpestort, som Tjullehej skriver. Som folkeskolelærer har jeg haft elever med autisme med både lav, normal og høj intelligens, og det har ikke altid været intelligensniveauet, der har været afgørende for, om eleven er kommet på specialskole. Massive sociale udfordringer kan fx gøre det så svært for et velbegavet barn med autisme at have en tilfredsstillende skolegang, at dét fører til visitation til specialskole, mens et lavt begavet barn med autisme kan vurderes bedst stillet i almindelig folkeskole med støtte. 

Jeg tænker, at der må have været vægtige argumenter for, at din søn er blevet visiteret til specialskole. Det er langt fra en selvfølge, at et barn med autisme får det tilbud. De specialskoler, jeg kender til, bestræber sig på at placere eleverne i grupper/klasser med ligesindede, og selvfølgelig vil din søn ikke blive sat sammen med fx autister helt uden sprog, for nu at tage en ekstrem. 

Det undrer mig, du ikke er blevet bedre informeret om hans skolegang det nye sted. Det er ikke et godt grundlag for en ny start, at du af uvidenhed/manglende info begynder at få kolde fødder. 

Noget andet er, at jeg ikke har kendskab til test, der ligefrem påviser, at et barn er “et af de klogeste børn i landet” på sin alder. Psykologerne er oftest forsigtige med så bastante udmeldinger om et barns intelligensniveau. Hvilken/hvilke test var det? Gjaldt det på alle parametre, at han var blandt landets mest intelligente ni-årige? 

Kontakt skolen hurtigst muligt og få svar på dine spørgsmål, så der kommer ro og tryghed omkring hans opstart. 

Jeg er selv psykolog i børnepsykiatrien og udreder for blandt andet autisme. Vi ville helt sikkert aldrig komme med sådan en udmelding, som uanset testapperat ikke giver mening, idet der jo ikke findes en database over samtlige resultater på iq-tests, som man kan sammenholde med. Vi ville kunne sige, at man statistisk set ligger således, at kun 10% af de jævnaldrende opnår en højere score, fx. Men det er også ret ubetydeligt, idet man stadig kan have et lavt funktionsniveau med en høj iq og dårlig trivsel. Endvidere er stort set alle kognitive undersøgelser delt ind i underområder, således man får en samlet IQ, men også score for forskellige delområder. Ts barn vil jeg umiddelbart gætte på er undersøgt med wppsi eller wisc afhængig af alder på testtidspunktet. Her får man også scores for blandt andet visuel iq, verbal iq, arbejdshukommelse mm. Og det er ikke sikkert, at man ligger højt på alle.

Nå anyway, det blev en længere skriv for bare at sige, at jeg ikke tror ret mange psykologer ville melde ud på den måde. Det betyder dog ikke at det er usandsynligt, at han er højt begavet, eller at han ligger i top. Gennemsnittet er mellem 85-115. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.