Hej!
Jeg har en datter på næsten 4 år som ikke kan kende forskellen på udtrykket “slog du dig” og “x slog mig”.. og det er efterhånden begyndt at bekymre mig...
for eksempel når hun har været kommet til skade har vi altid sagt “slog du dig” når vi har trøstet osv. Flere gange inden for det sidste halve år har vi sp oplevet at når hun har slået sig, fx fordi nogen har kommet til at gøre noget der gjorde ondt på hende siger hun “x slog mig”, selvom personen måske bare kom til at støde ind i hende eller lignende.
Vi havde fx en episode herhjemme i ferien hvor jeg ser at storebror skubber hende ned af scooteren sp hun slår hovedet ned i en spand. Så kalde hun og siger “x slog mig her på hovedet” altså der hvor hun slog hovedet. Jeg prøver at forklare at x ikke slog hende, men skubbede hende, så hun slog hovedet ned i spanden... men hun forstår ikke rigtig forskellen, for det var jo x der gjorde det så hun slog sig- ergo slog x hende.
Hun har også før sagt at jeg slog hende fordi en indkøbspose skrabede hendes ben. Så slog jeg hende på benet.
Jeg bliver efterhånden lidt bekymret for to ting. 1: er det normalt at have så svært ved at forstå forskellen når man efterhånden er så stor?
2: det gør mig bekymret fx med episoden med posen om hun så siger i børnehaven at mor slog hende på benene. for det er jo ikke sandt.
Så- er det normalt at være så stor og stadig kludre i det, og hvordan tackler vi det bedst? ??
Trines svar
Kære du
Tak for dit spørgsmål og bare rolig det er helt normalt.
Alle børn er forskellige og hvordan deres kognitive udvikling forløber er påvirket af mange faktorer.
Samtidig er det sådan at børns hjerner faktisk kun er 90 % udviklet når de er 5 år.
Derfor er din datters hjerne stadig ikke færdig udviklet.
Og derfor er det vigtigt at du skaber et rum hvor hun kan udvikle sin hjerne uden negative irettesættelser eller krav om at kunne mere end hun kan.
Når din datter siger at at x slog hende selvom han skubbede er det også fordi at din datter endnu ikke har fået udviklede sine sproglige nuancer eller kategorier.
At slå er blevet et overbegreb for alt hvad der bliver gjort mod hende som resultere i smerte eller forskrækkelse.
Så mit bedste råd er at stop med at jeres tanker om at "hun er så stor så hun burde" og i stedet se det som at her er noget hun skal øve sig på.
Og når hun så siger at x har slået så gentag det men med de rigtige ord.
"Ja det er rigtigt at x kom til at skubbe dig så du slog hovedet på en gren. Tror du at x gjorde det med vilje eller tror du det var et uheld?"
Og så arbejdet med begreberne uheld og med vilje.
Men husk det skal ikke være en irettesættelse men blot en korrektion i et rart og venligt stemmeleje.
For ingen mennesker ej heller børn kan lære noget hvis det bliver sagt i en hård og irettesættende tone.
Jeg håber det giver mening.
Mange hilsner
Trine
Naturligopdragelse.dk
P. S. Har du brug for at vende en problemstilling i jeres familie med en professionel så kan du helt gratis og 100% uforpligtende booke en afklaringssamtale lige her
Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.
Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk