Eksperthjælp: Han mangler mening med det

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.237 visninger
0 svar
0 synes godt om
2. august 2019

Trine Andreasen

Min 5 årige er en meget aktiv dreng med rigtig meget krudt bagi. Så meget at vi nogle gange joker med at han har ADHD...

Men det vi bider meget mærke i I hverdagen er, at han er meget distræt. Det kan være han bliver bedt om at gå ud og tage fodtøj på- når han nær halvvejs har han glemt hvad han er på vej ud for. Det samme hvis han er på vej ind for at tisse glemmer han det også ofte på vejen og siger “hvor var jeg på vej hen”. Han siger også selv “jeg glemmer altid hvor vi er på vej hen når vi kører bil”.

Han bliver så hurtigt distraheret, og det er efterhånden lidt træls at han altid får nye ideer på vej hen til skoene osv.

Samtidig ligger han mærke til ALT. Når bilen får nye dæk på, hvis vi rykker en pynteting i hjemmet. I weekenden var vi i zoo, hvor vi er højst et par gange om året. Der begyndte han at tale om skilte der var kommet op i zoo som ikke plejede at være der osv. Sådanne ting vi andre slet ikke lægger mærke til eller husker.

For han husker også alt. Han fortæller ofte om oplevelser han havde, både da han var 1, 2 og 3 år.

Hører distrætheden mon alderen til??

det skal tilføjes at han godt kan sidde og koncentrere sig om opgavebøger, tegne osv så han kan godt koncentrere sig om en opgave.

Men størstedelen af tiden er han igang fysisk, og snakker/råber ret højt. Han har altid haft meget uro i sin krop..

Trines svar

Kære du

Tak for dit spørgsmål. Og sikke en skøn dreng du har. 

Jeg har igennem mine efterhånden mange år som forældrerådgiver og pædagog arbejdet med mange børn der ligner din dreng. 

Så når jeg læser din beskrivelse får jeg et klart billede af de drenge jeg har arbejdet med, der har en masse på hjertet som næste springer ud af munden på dem som et vandfald. 

Og drenge som ser og hører alt. 

Det har som sådan ikke så meget med alderen at gøre. 

Men mere noget med personlighedstype at gøre og at han endnu ikke har lært at lukke indtryk ude. 

Din dreng kan jo godt huske ting der er vigtige for ham og kan godt sidde stille når der er ting som han synes er spændende. 

Men når det er dagligdags ting så forsvinder det for det er ikke vigtig. 

Samtidig har din søn endnu ikke lært hvordan han skærmer sit sind for alle de indtryk, både ydre og indre, han modtager. 

Det jeg vil anbefale jer at at begynde at arbejde med at lære han at skille de indtryk fra som ikke har noget med det han laver at gøre. 

Samtidig tror jeg det er vigtigt at I, i hvert fald til at starte med, få gjort det klart hvilken mening der er i de ting han skal gøre. Altså for ham. 

For når det giver mening for ham kan han bedre huske det. 

Og så bliver han også motiveret til at huske det. 

Det bliver desværre for omfattende at gå ind i hvordan I kan hjælpe ham her, men du kan eventuelt læse Michael Bloomquists "Styrk dit urolige barn" eller du kan booke en gratis afklaringssamtale hvor vi kan gå mere i dybden med hvordan jeg kan hjælpe din søn. 

Jeg håber det giver mening. 

Mange hilsner Trine 

Naturligopdragelse.dk  

Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.

Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.