Søvn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

625 visninger
9 svar
7 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
29. juli 2019

Waller

Vi bøvler en smule med nattesøvnen herhjemme. Det kender i sikkert godt. Men nu vil jeg lige hører om der skulle komme et godt råd eller to. Vores datter på snart 9 måneder har altid lagt i vores seng med en bedside ved min side som hun bruger i perioder. Hun bliver enten ammet eller vugget i søvn. Hun bruger ikke sut, kun nusseklud. Men hun tonser rundt i sengen efterhånden og jeg er blevet utryg ved det og bange for hun falder ud. Nu kommer vores "dilemma" skal vi sætte tremmesengen i soveværelset og så øve at sove i den, eller skal hun i tremmesengen på hendes værelse? Hun vågner mellem 2 og 10000 gange om natten og vil helst ammes i søvn ved opvågningerne. Hvad ville i gøre/Hvad har I gjort? Hvad har virket for jer?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. juli 2019

ErDuHerIkkeSnart

Jeg tror næsten at den vigtigste pointe er, at der ikke er “rigtigt eller forkert” i den sammenhæng. Det er et spørgsmål om, hvad man trives med. Men du spørger hvad andre ville gøre, så derfor:

Jeg ville tage og drosle ned på natamning. Min yngste sov i vores seng og vågnede 3-7 gange pr. nat for at blive ammet og sove videre. Vi tog en kold tyrker - far tog et par nætter med ham og tilbød vand, kys og kram når han vågnede. Efter tre nætter sov han fra 19-23. Blev ammet. Sov videre til kl. 6.30.

Han sover stadig i vores seng. Det trives alle parter med og han ryger nok først ind på storesøsters værelse, når jeg helt stopper med at amme ham. Min ældste var stik modsat - røg på eget værelse da hun var 3-4 måneder gammel fordi vi alle lå og vækkede hinanden natten igennem. Hun har sover igennem nærmest lige siden.

Så... der er mange måder at gøre det på. 

Anmeld Citér

30. juli 2019

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1
Waller skriver:

Vi bøvler en smule med nattesøvnen herhjemme. Det kender i sikkert godt. Men nu vil jeg lige hører om der skulle komme et godt råd eller to. Vores datter på snart 9 måneder har altid lagt i vores seng med en bedside ved min side som hun bruger i perioder. Hun bliver enten ammet eller vugget i søvn. Hun bruger ikke sut, kun nusseklud. Men hun tonser rundt i sengen efterhånden og jeg er blevet utryg ved det og bange for hun falder ud. Nu kommer vores "dilemma" skal vi sætte tremmesengen i soveværelset og så øve at sove i den, eller skal hun i tremmesengen på hendes værelse? Hun vågner mellem 2 og 10000 gange om natten og vil helst ammes i søvn ved opvågningerne. Hvad ville i gøre/Hvad har I gjort? Hvad har virket for jer?

Prøv at læse om børns søvnstadier.. Mellem 4-8 måneder begynder de at få vores søvnstadier, hvor de har opvågninger, hvor de skal lære at komme videre i søvnen ligesom vi gør.. Og der skriver mange jordemødre og sygeplejersker, at man netop ikke vugger eller ammer dem i søvn, da det forlænger den periode, hvor de selv skal lære at sove videre.. 

Efter jeg læste dette, så stoppede vi med at amme og vugge hende i søvn.. Det hjalp virkelig meget på de mange opvågninger.. Og efter et stykke tid øvede vi med at lægge hende på eget værelse.. Der gik en enkelt dag og så sov hun lynhurtigt.. Hun sover ikke i vores seng mere, og har kun 1-2 opvågninger om natten nu.. Sover fra kl. 19.30-23 hvor hun så får en flaske MME nu, og så sover igen indtil kl. 3/4 stykker, hvor hun får en flaske.. Og så kan hun godt sove til omkring 7/8 stykker 

Anmeld Citér

30. juli 2019

Barn3

Jeg er godt nok en af de mødre, som vil tilgodese mit barns behøv. Gennem de år jeg har været mor 2007,2011 og 2019, har jeg skaffet mig nogle erfaringer. Og jeg har altid handlet som min mødrehjerte sige til mig og ikke efter nogle bøger. Det viste sig fx at det,der car aktuelt og skylle gøres såden ig såden, blev afkraftet og i 2019 skulle man gøre anderleder. 

Jeg tønker førs og fremnest på min børns psyke,når der tale om deres nattesøvn. Jeg ville aldre finde mug i,at mit barn føler sig alene, forladt,sulten eller tørstig i sin seng. Ja,måske jeg ifrer sig for meget,men syntes sp længe heg ammer, skal jeg være til rådighed. Og bare for trygheds skyld.

Og mine bærn er ikke forkælet møjunger, men børn med stærk ig sund psyke!

Held ig lykke til dig, der søger efter svar

Anmeld Citér

30. juli 2019

ErDuHerIkkeSnart

Barn3 skriver:

Jeg er godt nok en af de mødre, som vil tilgodese mit barns behøv. Gennem de år jeg har været mor 2007,2011 og 2019, har jeg skaffet mig nogle erfaringer. Og jeg har altid handlet som min mødrehjerte sige til mig og ikke efter nogle bøger. Det viste sig fx at det,der car aktuelt og skylle gøres såden ig såden, blev afkraftet og i 2019 skulle man gøre anderleder. 

Jeg tønker førs og fremnest på min børns psyke,når der tale om deres nattesøvn. Jeg ville aldre finde mug i,at mit barn føler sig alene, forladt,sulten eller tørstig i sin seng. Ja,måske jeg ifrer sig for meget,men syntes sp længe heg ammer, skal jeg være til rådighed. Og bare for trygheds skyld.

Og mine bærn er ikke forkælet møjunger, men børn med stærk ig sund psyke!

Held ig lykke til dig, der søger efter svar

Jeg bliver nysgerrig på dine formuleringer - hvilke af ovenstående ting tænker du da ikke er netop “mødre som vil tilgodese deres børns behov”? Mon ikke alle mødre forsøger at gøre netop det, uanset hvordan de løser sovesituationen?

Et eksempel kunne være at sikre barnets behov for sammenhængende søvn ved at rykke på eget værelse, såfremt både forældre og barn trives med det?

Måske misforstår jeg dit skriv - med det lyder bare pudsigt  

Anmeld Citér

30. juli 2019

Barn3

ErDuHerIkkeSnart skriver:

Jeg bliver nysgerrig på dine formuleringer - hvilke af ovenstående ting tænker du da ikke er netop “mødre som vil tilgodese deres børns behov”? Mon ikke alle mødre forsøger at gøre netop det, uanset hvordan de løser sovesituationen?

Et eksempel kunne være at sikre barnets behov for sammenhængende søvn ved at rykke på eget værelse, såfremt både forældre og barn trives med det?

Måske misforstår jeg dit skriv - med det lyder bare pudsigt  

Du skal regne med,at jeg er udlanding og måske brugte lidt firkert sammensætning af ord,men du fattede meningen. Så ingen misforståelser.

Vh

Anmeld Citér

30. juli 2019

Waller

Unicorn1 skriver:

Prøv at læse om børns søvnstadier.. Mellem 4-8 måneder begynder de at få vores søvnstadier, hvor de har opvågninger, hvor de skal lære at komme videre i søvnen ligesom vi gør.. Og der skriver mange jordemødre og sygeplejersker, at man netop ikke vugger eller ammer dem i søvn, da det forlænger den periode, hvor de selv skal lære at sove videre.. 

Efter jeg læste dette, så stoppede vi med at amme og vugge hende i søvn.. Det hjalp virkelig meget på de mange opvågninger.. Og efter et stykke tid øvede vi med at lægge hende på eget værelse.. Der gik en enkelt dag og så sov hun lynhurtigt.. Hun sover ikke i vores seng mere, og har kun 1-2 opvågninger om natten nu.. Sover fra kl. 19.30-23 hvor hun så får en flaske MME nu, og så sover igen indtil kl. 3/4 stykker, hvor hun får en flaske.. Og så kan hun godt sove til omkring 7/8 stykker 

Problemet er bare at hun ikke kan komme videre i søvnen selv. Jeg nusser, synger, holder i hånd og alt der i mellem. Hun er ked af det indtil hun får brystet. Om klokken er 19, 02 og 6. Hun kan ikke selv. Hvordan lærer jeg hende det? Uden at hun skal græde sig selv i søvn?

Anmeld Citér

31. juli 2019

Unicorn1

Waller skriver:

Problemet er bare at hun ikke kan komme videre i søvnen selv. Jeg nusser, synger, holder i hånd og alt der i mellem. Hun er ked af det indtil hun får brystet. Om klokken er 19, 02 og 6. Hun kan ikke selv. Hvordan lærer jeg hende det? Uden at hun skal græde sig selv i søvn?

Vores var også et stykke tid om at komme videre selv.. De græder til at starte med.. Det er sindssygt hårdt, og jeg har også et par gange måtte give bryst for at stoppe, da jeg syntes, at det var for synd.. Men det forlængede desværre bare metoden.. Det var først, da jeg stoppede helt med at amme hende i søvn, at hun lærte det.. Men imellemtiden må man trøste på en anden måde.. 

Det er selvfølgelig helt op til dig selv, men jeg kan fortælle, at det virkelig har givet pote her.. Hun sover bedre og dybere, samt sover længere.. Før vågnede hun mellem 2-4 gange hver time, og nu vågner hun kun 1-2 gange på hele natten.. Men jo hun græd rigtig meget til at starte med.. Det kan man desværre nok ikke komme udenom 

Anmeld Citér

31. juli 2019

Unicorn1

Og jo så kan jeg fortælle, at for meget rumsteren også kan holde dem lidt vågne.. Jeg har tit prøvet én ting i nogle minutter, og når det så ikke virkede, så holdt jeg fx i hånd i nogle minutter...Og når det ikke virkede, så nussede jeg i nogle minutter.. Alt det der skiften i mine bevægelser holdt hende vågen.. Min kæreste prøvede 1-2 ting og i lang tid, og til sidst faldt hun i søvn.. Han skiftede ikke rundt i de ting, som han gjorde.. Og det er heller ikke altid godt at sige noget til dem.. Bare vær stille og lad dit barn vide, at du er der ved en enkelt berøring.. Det er nogle gange nok til, at de efter 10-15 min. falder i søvn igen 

Anmeld Citér

31. juli 2019

Mor11

Profilbillede for Mor11

Jeg ville starte med tremmesengen i soveværelset ingen grund til både at skifte seng OG rum på én gang hvis i har pladsen i soveværelset. Hvis du er bekymret for at hun mosler ned af sengen, skal i selvfølgelig finde en sikker løsning som tremmesengen. 

Ift opvågninger.. tjaaaa. Børn er forskellige. Det er ret svært at sige hvad jeg ville gøre for det ville handle meget om hvordan barnet reagerer osv. Hvis hun sover godt ved brystet, ville jeg nok tage hende med i seng når hun vågnede efter jeg selv var gået i seng og så bare amme liggende hvis hun vågnede, og selv sove videre. Og så ligge hende mellem dig og manden så hun ikke mosler ned af sengen. Det lyder til du har prøvet med alt andet tryghed med nus osv, men hvis det ikke virker. Så virker det ikke. Jeg kunne også godt finde på at gøre en indsats for at indføre en sut hvis du føler hun sutter af tryghed og ikke sult. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.