Vil ikke dele med lillebror

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.021 visninger
6 svar
20 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
15. juli 2019

ChesireKitty

Åh, jeg er ved at gå til af de konstante kampe mellem min "store" pige på knapt 5 og hendes lillebror på knapt 3. Hun vil simpelthen ikke lade ham lege med noget af deres legetøj. Når de bygger Lego skal hun altid have ALLE pladerne så han ikke har noget at bygge på, skal bruge ALLE figurerne, ALLE klodserne i den farve han bygger med og så videre, så han rent faktisk ikke har noget at lege med, hvilket han selvfølgelig bliver ked og sur over og så må jeg træde ind og prøve at mægle imellem dem, men min datter vil bare ikke give sig og det ender som regel med at jeg siger at hvis de ikke kan deles pænt om legetøjet, så må det bare blive pakket væk igen. Og det bliver det.

Det er det samme med dukker, bondegården og alt hvad jeg prøver at få dem til at lege med.

Hvad kan jeg gøre?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. juli 2019

Babilooo

Du siger at det er halvt halvt... ellers ingen leg med klodserne eller bondegården fx. Og så vær konsekvent og tage legetøjet væk. Det er ikke naturligt for børn at dele - det skal indlæres i starten men er der noget ynglings legetøj kan man aftale at det har særstatus. 

Anmeld Citér

15. juli 2019

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
ChesireKitty skriver:

Åh, jeg er ved at gå til af de konstante kampe mellem min "store" pige på knapt 5 og hendes lillebror på knapt 3. Hun vil simpelthen ikke lade ham lege med noget af deres legetøj. Når de bygger Lego skal hun altid have ALLE pladerne så han ikke har noget at bygge på, skal bruge ALLE figurerne, ALLE klodserne i den farve han bygger med og så videre, så han rent faktisk ikke har noget at lege med, hvilket han selvfølgelig bliver ked og sur over og så må jeg træde ind og prøve at mægle imellem dem, men min datter vil bare ikke give sig og det ender som regel med at jeg siger at hvis de ikke kan deles pænt om legetøjet, så må det bare blive pakket væk igen. Og det bliver det.

Det er det samme med dukker, bondegården og alt hvad jeg prøver at få dem til at lege med.

Hvad kan jeg gøre?

F.eks når de starter med at lege med lego, giver du dem halvdelen hver. (lav to kasser) og så må de starte med at lege på en måde. 
Og så er din datter så stor at du kan snakke med hende. Hvorfor må lillebror ikke lege med det? Hvor ked af det han bliver og hvor ked af det, hun ville blive hvis hun ikke måtte lege med noget af legetøjet? 

og ellers må du sætte dig ned sammen med dem, og vise hvordan man deler og hvordan man leger fint sammen.. 

Og så må der være konskvenser når hun ikke vil dele eller tager noget fra ham... At hun bliver fjernet, men lillebror som jo ikke har gjort noget, får lov til at lege videre(når du fjerner det hele, bliver han jo også straffet) Hun skal lære at hendes opførsel ikke er ok, og at det er ok at ville have noget, men man skal også dele. 

Anmeld Citér

15. juli 2019

JD

Den mindste skal ikke straffes fordi storesøster ikke kan dele. Jeg havde sagt "enten deler du, på den måde jeg har forklaret, ellers er det kun lillebror der må bruge det lige nu. Når du er klar til at deles, kan du være med igen."

Kort, tydeligt og kontant. 

Anmeld Citér

15. juli 2019

Missyou

Mine er 3 1/2 og 5 og kan også have sådanne konflikter Hvor den store tager det den lille bruger, men det sker ikke så tit længere. Her er der 1 advarsel og ellers fjerner jeg den store. Kan man ikke lege ordentligt kan man ikke være med.

Anmeld Citér

15. juli 2019

Soonmom

Siger hun skal dele ellers må hun gå sin vej? - ingen grund til at pakke det væk, så taber lillebror jo stadig og ingen vinder, så det ser jeg intet formål ved? 

Anmeld Citér

15. juli 2019

Strain

Jeg har 3 børn på 2 år, 5 år og 6 år. Og er det fælles leg, så er det fælles leg. De har alle noget legetøj som er 'deres' og som de ikke skal dele med nogen, men resten er til alle. Den som ikke deler / tager tingene fra de andre / driller, han kommer væk fra bordet og må lege noget andet. Jeg minder dem lige om reglerne inden de går i gang, men bagefter, så er der ingen chancer og det ved de. Man skal dele her i huset.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.