Ømme led

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.541 visninger
5 svar
5 synes godt om
11. juli 2019

Maj1981

Hej piger

Fødte for snart 6 mdr siden. Har efterfølgende haft ondt/ømme led. Feks i fingre, albuer osv. Syntes ikke jeg prøvede dette ved sidste fødsel��Er der nogen som har prøvet noget lignende og hvis ja, hvornår gik det væk? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. juli 2019

Muffinmus

Måske har det ikke noget med graviditet at gøre?? Forsmag på gigt af en art?? Graviditet kan fremprovokere mange underlige ting.

Anmeld Citér

14. juli 2019

MEF

Jeg har også haft det! Ca 2 uger efter fødsel, fik  jeg afsindig ondt i fingre, håndled og knæ. Jeg var igennem den helt store udredning (min far har meget agressiv leddegigt), med blodprøver, røntgen, osv... der vat ingen svar, andet end at det måske var hormonelt. Det fortsat i ca 8 måneder hvor efter det begyndte at aftage. Her 11 måneder efter, er det helt væk.

Men for helvede hvor gjorde det ondt! Jeg havde svært ved at rejse mig fra sengen om morgen og jeg kunne ikke åben flasker, skifte gear i bilen og hækle og strikke var fuldstændig udelukket!

Jeg håber det snart vender for dig�� 

Anmeld Citér

14. juli 2019

Porcuriosidad

Profilbillede for Porcuriosidad

Jeg oplevede det også fra Ca 2-3 måneder efter fødslen og til mindst 9-10 måneder efter, hvor det begyndte at aftage. Muligvis i takt med at amningen blev skruet ned.

Min læge havde ingen forklaring, men havde hørt om det før. Vi snakkede om det når jeg alligevel var jævnligt forbi til barnets vaccinationer i det første år og valgte at se det lidt an. Hvis det fortsatte havde lægen nok sat gang i nogle undersøgelser af en slags. Men det gik altså over af sig selv.

Men det var frygtelig ubehageligt. Især om natten når kroppen havde ligget stille længe.

Det hjalp på smerterne i fødderne at bruge sko med god svangstøtte, da noget af det sandsynligvis kom fra nedsunken svang pga tyngde og hormoner i graviditeten. Dertil var en henvisning til fysioterapeut også gavnlig.

Mere generelt på smerterne i resten af kroppen, så hjalp blid og afslappet bevægelse/ motion, søvn (sov når baby sover!) og ordentlig, sund mad. 

Mine led er næsten normale nu halvandet år efter fødslen. Det virker som om der stadig er en lille påvirkning i kroppen, men jeg har på fornemmelsen at det er fordi jeg stadig ammer. Så jeg regner med at det går helt i sig selv når amningen stopper helt.

Jeg synes du skal drøfte det med din læge. Måske kan det have noget at gøre med hormonpåvirkning eller vitaminmangel - eller noget helt andet og mere simpelt som fx mine førnævnte fodproblemer. Måske kan der gøres noget ved det og måske er det bare rart hvis lægen kan give en eller anden form for forklaring 

Anmeld Citér

14. juli 2019

Baby17

Maj1981 skriver:

Hej piger

Fødte for snart 6 mdr siden. Har efterfølgende haft ondt/ømme led. Feks i fingre, albuer osv. Syntes ikke jeg prøvede dette ved sidste fødsel��Er der nogen som har prøvet noget lignende og hvis ja, hvornår gik det væk? 

Jeg har flere steder hørt og læst det omtalt som amme gigt. Det er hormon betinget og går almindeligvis væk igen. 

Jeg havde selv samme symptomer og de gik væk igen i takt med at amningerne blev skåret ned. Om morgenen kunne jeg sommetider knapt gå fordi mine ankler var så stive og ømme. Hun er 1 1/2 nu og det har været væk længe hos mig.

Anmeld Citér

15. juli 2019

Janey

Profilbillede for Janey

Jeg har fået det efter fødslen af begge mine børn. Efter den første forsvandt det helt 1-2 måneder efter jeg stoppede amningen, men efter nr. 2 er det desværre aldrig gået helt væk. Jeg har stadig smerter i fingrene hver dag, selv om den yngste snart er 4, og jeg stoppede med at amme for 2½ år siden. 

Jeg har været igennem blodprøver, røntgen og reumatolog, og konklusionen er, at det er nogle smerter, der er udløst af hormonerne under graviditet og amning og, at jeg ikke skal forvente, at de nogensinde forsvinder helt igen, når de stadig er der så længe efter. Smerterne er dog ikke så voldsomme længere og jeg har da til en vis grad vænnet mig til dem. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.