Eksperthjælp: Du har en helt normal dreng

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

793 visninger
0 svar
0 synes godt om
8. juli

Trine Andreasen

Jeg har et spørgsmål angående legeaftaler.
Min søn er 3 1/2 år gammel og har for nylig haft sin første legeaftale, hvor vi var på besøg hos bedstevennen fra børnehaven, hvor jeg tog med. det gik super godt og kort tid efter tog vi den samme dreng med hjem fra børnehave og de legede super godt. Så spurgte min dreng om han måtte prøve at komme alene med vedstevennen hjem efter børnehave, og vi har arrangeret dette, men min søn vil nu ikke afsted, og kan ikke fortælle hvorfor. Jeg har spurgt om han vil hvis jeg tager med og det vil han rigtig gerne, så det handler jo nok om det her med at blive hentet at den anden drengs forældre og være alene hos dem. Vi har så aftalt jeg tager med denne gang..
Og det er så her jeg tænker- er det normalt i den alder ikke at turde/være klar? Jeg kan se de andre børn i gruppen leger på kryds of tværs uden problemer, så det bekymrer mig lidt...
det skal måske nævnes at han er en ret tilbageholdende dreng, som bruger lang tid på at åbne sig for nye mennesker, og også kun har enkelte venner i børnehaven fordi han netop er meget reserveret. Det tror jeg også spiller ind...
skal vi gøre noget for at øve det med ham, eller skal vi bare vente og (forhåbentlig) lade det komme af sig selv? ?????

Trines svar

Kære du 

Tak for dit spørgsmål.

Bare rolig du har en helt normal dreng.

Der er stor forskel på børn og på hvordan de oplever verden. Og det er helt okay.

Vores vigtigste opgave som forældre og fagpersoner er derfor at se hvordan lige præcis det enkelte barn har brug for vores hjælp og så sætte trygge rammer op, så de kan udvikle sig i dem.

Det betyder at du skal se på din dreng og se hvor det er at han har brug for din hjælp og ikke sammenligne ham med andre(selvom det kan være svært).

Din dreng er som du selv skriver en type der lige skal se andre og nye ting an, før han kaster sig ud i det.

Det betyder højst sandsynligt at han gerne vil vide hvad der sker og hvad han kan forvente af nye situationer.

At han ønsker legeaftaler er et stort skridt, som du skal værne om så han ikke mister modet.

Derfor vil jeg anbefale dig at du begynder at forberede ham på hvad der kommer til at ske, når han skal hjem hos hans bedste ven.

Fortæl hvem der henter dem(du må gerne gå med de første par gange, men prøv om du kan trække dig når legen er kommet i gang).

Fortæl hvad drenges forældre hedder og fortæl at det er helt okay at gå til dem hvis der er noget( drengen vil ikke dele, tørstig, skal på toilettet osv.)

Tal med ham om hvad han forventer at de skal lave og om hvordan det kommer til at forløbe.

Fortæl hvad tid du henter. 

Og her er det en rigtig god ide at starte med korte aftale på måske kun 1 time. 

Særlig fordi du skal tænke på, at det er hårdt at gå i børnehave og derfor kan det være ekstra anstrengende at skulle være social igen efter børnehavetiden.

Alternativ kunne også være at I gå hjem en time og så mødes herefter, så din søn når at få ladt batterierne op igen.  

Den bedste måde at lade batterierne op på, er ved ro, mad og omsorg. Så måske skal I bare lige finde en lille plet i parken, spise en bid mad og slappe af inden i går over til vennen.

Det er også en god ide at fortælle din søn at hvis han bliver ked af det, så kan han altid fortælle det til sin vens forældre og så ringer de efter dig.

Og så er det selvfølgelig vigtigt at du kommer. 

Hvis du oplever dette mere end 1 gang er det dog vigtigt at fortælle din søn at så må han holde en lille pause med at besøge hans ven.

For det er ikke godt for hverken ham eller han ven at aftalen bliver aflyst midt i det hele.

En sidste ting jeg vil anbefale dig er at fortælle din søn en historie om en dreng der hedder det samme som din søn som har en vellykket legeaftale.

Fortæl gerne at drenge var lidt bange til at starte med men at han gjorde det alligevel og det endte ud med at være den bedste oplevelse.

Det er en måde hvorpå du kan forberede dig søn uden at det handler om ham.

Det er jo en anden dreng der tilfældigvis hedder det samme som din søn.

Når det så er sagt så kan I også bare mødes på en legeplads eller i en park.

Det at man mødes et neutralt stede, hvor både hans forældre og du er med giver ham mulighed for at lære dem at kende uden at det er et “fremmede” sted.

Jeg håber det kan hjælpe dig og din søn lidt på vej.

Mange hilsner

Trine

Overvejer du om en rådgivningssession med mig, kan hjælpe dig med opnå færre konflikter i familien?

Så book en 100% uforpligtende og fortrolig afklaringssamtale.

Selvfølgelig helt uden beregning.

Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.

Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.