Gåvogn - for eller imod

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.317 visninger
9 svar
8 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
4. juli 2019

Anonym trådstarter

Hej 

Ville blot høre jer ad hvad I mener om gåvogn? Er det en fin ide eller skal man holde sig fra dem?? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. juli 2019

solskinsliv

Profilbillede for solskinsliv

Det kommer an på hvilken type du mener, er det den slags man sidder i og skubber med benene vil jeg sige nej, er det den slags man støtter sig til og skubber med hænderne vil jeg sige ja.

Anmeld Citér

4. juli 2019

Anonym trådstarter

Det er den man sidder i... 

Anmeld Citér

4. juli 2019

Mortilah

For dem man skubber med.. imod dem man sidder i...:-)

Anmeld Citér

4. juli 2019

Mor11

Profilbillede for Mor11

Altså jeg ville aldrig dunke nogen i hovedet for at bruge det ene eller andet udstyr. Det er ens eget valg. Men nu spørger du, og så kan jeg da fortælle at jeg selv har valgt det fra til mine børn. Min overbevisning er at børn lærer tingene bedst muligt i deres eget naturlige tempo, så muskelgrupper og balance altsammen følger 100% med når de er klar, rejser de sig op ved ting, og når de er klar, begynder de at gå ved egen hjælp. De vil være frustrerede når de kæmper, men når det lykkes, ved man også at de har opbygget styrken til det og ikke belaster dele af deres kroppe som ikke er helt klar endnu  

Der kan være særlige tilfælde hvor man er nødt til at bruge forskellige redskaber, men så er det typisk i samarbejde med sundhedsfaglige personer  

Anmeld Citér

4. juli 2019

Dig, mig og vores små prinsesser <3

Profilbillede for Dig, mig og vores små prinsesser <3
Alt hvad jeg ytre herinde ønsker jeg bliver herinde :)
Anonym skriver:

Hej 

Ville blot høre jer ad hvad I mener om gåvogn? Er det en fin ide eller skal man holde sig fra dem?? 

Hej

Der er meget delte meninger om dem.

Jeg har brugt det begrænset til begge mine piger. Ingen af dem har taget skade. Og de har begge elsket at komme rundt og følge med. ��

Så længe de ikke sidder i dem flere timer om dagen er det intet problem  

Anmeld Citér

4. juli 2019

januar16

Imod, da jeg ikke mener at mine børn skal placeres i stillinger som de ikke selv kan holde: placere sig i. Kan de selv så er kroppen også klar til det og de har styrket kroppen tilstrækkeligt til at kunne sidde/gå/stå mv. 

Jeg kan godt forstå det tillokkende i at det er nemmere for forældre med en gåvogn så de selv kan komme rundt (og underholde sig selv lidt), ligesom mange stabler barnet op med puder for at det kan “sidde selv” eks ved bordet til spisetid.  Men det er jo et holdningsspørgsmål. Jeg er bare ret firkantet på det punkt.

Anmeld Citér

4. juli 2019

FruTMA

Så vidt mig bekendt, er den primære grund til, at man fraråder dem, at de får en dårlig rumfornemmelse, da de jo støder på væggen, før de når hen til den.

Derudover er der også det med musklerne skal være parat til at støtte ryggen, så jeg ville i hvert fald vente, til barnet selv kan sætte sig op og sidde uden støtte. Tænker det er ligesom med hoppegyngen - alt med måde! Den fraråder man jo også i dag, men igen tænker jeg, at det er fordi, det for nogle blev en parkeringsplads, fordi barnet var gladere dér end på gulvet. Men den lille krop kan ikke holde til at sidde der så længe.

Hvis du kunne tænke dig en sidde-gåvogn, så bare sørg for dit barn ikke sidder der for længe af gangen.

Ellers anbefaler jeg en skråstol, så han/hun kan følge lidt med, og ellers en almindelig vogn med tunge bøger i, som han/hun kan støtte sig til, når han/hun begynder at rejse sig op..

Lad for alt i verden være med at lære dit barn at gå, før det selv har lært at sætte og rejse sig op. Altså her mener jeg holde barnet i hånden. Det kan være yderst svært for barnet at lære i omvendt rækkefølge, omend selvfølgelig ikke umuligt. 

Anmeld Citér

4. juli 2019

Oddi

Profilbillede for Oddi

Meget imod dem hvor barnet placeres i og kun støtter på deres ben og holdes kunstigt opad via vognen. Ikke noget jeg ville investerer i, gør intet godt for børnene motorisk. Å

For de vogne, som ligner vogne, som har hjul og hvor barnet selvstændigt holder fast med armene og skubber vognen fremad, og øver balance på den måde. 

Anmeld Citér

4. juli 2019

Barn3

Imod.

Kort og præcist- for at pas på barnets ryg. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.