Tisser når jeg nyser

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

788 visninger
6 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
25. juni 2019

Anonym trådstarter

Hej damer.

Jeg har lidt et pinligt problem.

jeg har født for 11 måneder siden. De første par uger efter kunne jeg ikke holde på vandet og jeg kunne ikke mærke min blære. Så når jeg rejste mig og jeg havde fyldt blære, så kom jeg simpelthen til at tisse i bukserne. Jeg fik stille og roligt styr på blæren og satte hårdt ind med knibeøvelser. Nu 11 måneder efter har jeg stadig problemer, men kun når jeg nyser, så kan jeg godt komme til at tisse lidt. Jeg lavet stadig bækkebundsøvelser og har ret godt kontrol over min bækkenbund, men det sker altså stadig. Er det normalt efter en fødsel? Er der alder jeg kan gøre?

Hilsen en der er forkølet og er ret træt af at skifte underbukser!

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. juni 2019

fehår

Det kaldes stressinkontinens, når man tisser ved fysisk belastning, f.eks. et nys. Om det er normalt så længe efter en fødsel, det ved jeg ikke - men du skal selvfølgelig ikke finde dig i det uden at søge behandling.

Knibeøvelser er guld værd, men hvis de skal være rigtigt effektive, er det værd at få tjekket, man laver dem ordentligt. Hvordan er dit sexliv? For hvis du kniber godt til, vil du jo også drage stor fordel af det i forbindelse med sex.

Jeg ville gå til lægen (eller ringe, nogle gange kan den slags klares per telefon) og få en henvisning til en fysioterapeut med henblik på gynækologisk obstetrisk fysioterapi. 

Og så laver Tena nogle ret diskrete bind, der kan opsuge en del. Dem ville jeg bruge, når behovet er der, f.eks. ved forkølelse.

Anmeld Citér

25. juni 2019

Anonym trådstarter

fehår skriver:

Det kaldes stressinkontinens, når man tisser ved fysisk belastning, f.eks. et nys. Om det er normalt så længe efter en fødsel, det ved jeg ikke - men du skal selvfølgelig ikke finde dig i det uden at søge behandling.

Knibeøvelser er guld værd, men hvis de skal være rigtigt effektive, er det værd at få tjekket, man laver dem ordentligt. Hvordan er dit sexliv? For hvis du kniber godt til, vil du jo også drage stor fordel af det i forbindelse med sex.

Jeg ville gå til lægen (eller ringe, nogle gange kan den slags klares per telefon) og få en henvisning til en fysioterapeut med henblik på gynækologisk obstetrisk fysioterapi. 

Og så laver Tena nogle ret diskrete bind, der kan opsuge en del. Dem ville jeg bruge, når behovet er der, f.eks. ved forkølelse.

sexlivet er upåklageligt. Jeg føler umiddelbart at jeg er tilbage i min normale “form”. 

Jeg har fået tjekket at jeg kniber rigtigt. Jeg fik en bristning hvor suturene sprang, så jeg har været til kontrol for at tjekke at jeg helede rigtigt sammen. Der tjekkede hun at jeg kneb det rigtige sted. 

Jeg havde ikke tænke på at en fysioterapeut måske kunne hjælpe. Det vil jeg da klart snakke med min læge om!

Tak for svar

Anmeld Citér

25. juni 2019

fehår

sexlivet er upåklageligt. Jeg føler umiddelbart at jeg er tilbage i min normale “form”. 

Jeg har fået tjekket at jeg kniber rigtigt. Jeg fik en bristning hvor suturene sprang, så jeg har været til kontrol for at tjekke at jeg helede rigtigt sammen. Der tjekkede hun at jeg kneb det rigtige sted. 

Jeg havde ikke tænke på at en fysioterapeut måske kunne hjælpe. Det vil jeg da klart snakke med min læge om!

Tak for svar

Hvis du kniber rigtigt, laver knibeøvelser jævnligt, men stadig tisser lidt ved nys, ja, så er gynækologisk obstetrisk fysioterapi næste skridt. De ved bare så meget mere om bækkenbunden end almene læger og fysioterapeuter.

Held og lykke med det! Og som sagt - du skal ikke finde dig i det. Der er hjælp at hente

Anmeld Citér

25. juni 2019

Anonym

Jeg kontaktede min læge og blev henvist til sygehuset. Jeg har fået en ring jeg kan sætte op efter behov. Men jeg tisser også ved løft og hop osv. De mener jeg skal opereres men det er selvfølgelig først når jeg er færdig med at få børn. Men den ring har reddet mit liv! 

Anmeld Citér

27. juni 2019

Mortilpiger

Profilbillede for Mortilpiger

Hvis du bor i København, skulle Birthe Bonde vist være lidt af en “guru” når det kommer til underlivet efter fødsel. Hun er også fysioterapeut.

Anmeld Citér

27. juni 2019

kamikaze

Jeg havde det på samme måde efter første fødsel, og fik det først bedre da jeg begyndte at træne styrke. Jeg tror det basalt set handler om at træne bækkenbunden i samarbejde med resten af core-muskulaturen  Det kan en fysioterapeut hjælpe med -- for du skal også passe på at ikke overanstrenge den.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.