Ammenedtrapning eller ammestop. Søger erfaringer

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.131 visninger
5 svar
10 synes godt om
17. juni 2019

Lisette W

Min søn bliver 15 måneder lige om lidt. Han bliver stadig ammet når han skal puttes om aftenen og så til det store problem, hele natten

Jeg er ved at være træt, rigtig træt. Nogle nettet er det en gang i timen og aldrig en nat uden min. 3 amninger. Han har jo på ingen måde brug for mælken mere men hvordan vender vi ham fra? Han har aldrig ville bruge sut og bliver total ulykkelig hvis han ikke bliver ammet når han vågner. 

Han bliver puttet i egen seng efter amning om aftenen og ligger sig til at sove omkring kl 19-19.30. Omkring kl 22-23 vågner han igen og her bliver han tilbudt vand som han drikker og så begynder kampen. Nogle gange lykkedes det at nusse/synge ham i søvn igen, men her på det sidste er det ikke lykkedes. Den anden aften prøvede min mand i en time og derefter jeg i en halv time, men han var så bund ulykkelig og søgte og søgte efter brystet og da han endelig fik lov faldt han til ro. 

Jeg har hørt og læst flere steder at det er far der skal tage over ved afvanding (min mand er ikke begejstret for den del). Men hvordan har I gjort? Har du stadig ammet ved putning eller er du stoppet helt på en gang? Hvis du er stoppet helt, tog du så ammestoppiller eller forsvinder mælken bare af sig selv?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. juni 2019

ErDuHerIkkeSnart

Det er jo nok en smagssag, hvordan man vil gøre. Jeg har lige taget en kold tyrker med min mindste på 8 måneder, som ellers også sjat-ammede natten igennem med dårlig søvn som resultat hos både mor og baby. 

Så i Pinsen med god tid, tog far og søn tre nætter sammen. Han blev tilbudt vand, kys og trøst når han vågnede. Brokkede sig lidt de første to nætter. På nat 3 sov han igennem. 

Nu ammer jeg ham ved putning, når jeg selv går i seng og når vi står op. Han får vand, hvis han vågner, men det er sjældent. Tag en beslutning og hold fast ved den, så skal det hele nok gå  

Anmeld Citér

17. juni 2019

Fie85

Profilbillede for Fie85
Lisette W skriver:

Min søn bliver 15 måneder lige om lidt. Han bliver stadig ammet når han skal puttes om aftenen og så til det store problem, hele natten

Jeg er ved at være træt, rigtig træt. Nogle nettet er det en gang i timen og aldrig en nat uden min. 3 amninger. Han har jo på ingen måde brug for mælken mere men hvordan vender vi ham fra? Han har aldrig ville bruge sut og bliver total ulykkelig hvis han ikke bliver ammet når han vågner. 

Han bliver puttet i egen seng efter amning om aftenen og ligger sig til at sove omkring kl 19-19.30. Omkring kl 22-23 vågner han igen og her bliver han tilbudt vand som han drikker og så begynder kampen. Nogle gange lykkedes det at nusse/synge ham i søvn igen, men her på det sidste er det ikke lykkedes. Den anden aften prøvede min mand i en time og derefter jeg i en halv time, men han var så bund ulykkelig og søgte og søgte efter brystet og da han endelig fik lov faldt han til ro. 

Jeg har hørt og læst flere steder at det er far der skal tage over ved afvanding (min mand er ikke begejstret for den del). Men hvordan har I gjort? Har du stadig ammet ved putning eller er du stoppet helt på en gang? Hvis du er stoppet helt, tog du så ammestoppiller eller forsvinder mælken bare af sig selv?

Vi tog en kold tyrker henover påskedagene. Min søn brugte heller ikke sut. Han brugte mig som sut/tryghed om natten. Det fungerede slet ikke efter at jeg begyndte på arbejde igen, fordi jeg fik så dårlig søvn. Henover påsken tog min mand ham så og gik rundt med ham og nussede ham nærmest hele tiden, fordi han græd så meget. Han fik ikke vand eller anden erstatning. Kun fars nærvær. Det var møg hårdt for mig, at høre min baby græde og ikke kunne gå ind og tage ham, da vores aftale var at det var far der tog ham. Jeg ville bare være fortsat med at give brystet da det har nemmest. Der gik 3-4 nætter så havde han fundet ud af at han ikke fik brystet længere. Han vågner kun 1 gang om natten nu og har bare brug for trøst. 

Jeg tog ikke ammestop piller. Jeg malkede lidt ud når trykket blev slemt og kort tid efter havde jeg nærmest ikke noget mælk tilbage (jeg kan dog stadig få mælk ud, specielt hvis min søn græder eller lige får sat en hånd/albue det rigtige sted på brystet). Det er over et år siden jeg stoppede med at amme. 

Anmeld Citér

17. juni 2019

Tinstin

Min søn var ligesom din og ammede hele natten. Faktisk startede det altid 45 efter, han var faldet i søvn og så kørte det bare hele natten nærmest. Det var virkelig løbet af sporet.
Da han var 18 måneder, kunne jeg ikke holde til mere, selvom han gerne var fortsat. Jeg var tilmed gravid med nr. 2 og var begyndt at få amme-aversioner, selvom jeg havde elsket at amme
Så det måtte altså stoppe.

Problemet var at sønnen nægtede at have noget med sin far at gøre, fordi jeg siden dag 14 havde stået for alt natteroderiet. Jeg kunne ikke bære at min søn skulle græde og at jeg pludselig ville være helt væk og ude af soveværelset... så vi tog altså en kold tyrker sammen. Han fik lov til at ligge hos mig, men fik ikke bryst. Jeg sagde bare, at det var slut. Og det gik så fint! Han fik ikke engang store skrigeture eller noget - han græd noget og brokkede sig, sov ikke så meget, men det var slet ikke så slemt, som jeg havde troet og efter 2-3 nætter var han afvænnet efter 18 måneders amning!

Det var bare det med at få taget beslutningen og så at stå ved den!

Anmeld Citér

17. juni 2019

Ms.Momo

Profilbillede for Ms.Momo
så fik jeg to fredagsbørn; Victor 11.01.08 og Elise 11.04.14
Lisette W skriver:

da min søn var 14 mdr. havde hans far fri - enten i en forlænget weekend eller ferie - og så valgte vi at udnytte det til at stoppe amningen.

Da han vågnede første nat gik far ind og tilbød ham lidt komælk eller vand (som han godt nok afviste) og brugte lidt tid på at putte ham igen.

Næste nat gik far ind, puttede dynen om ham og kom ud igen 5-10 min. efter.

3. nat gik jeg ind, puttede dynen om ham og kom ud igen 5-10 min. efter.

mælken tog vist nok en uge før den stoppede helt, men jeg fik ikke noget til at stoppe den.

Anmeld Citér

17. juni 2019

Tinstin

Forresten samsov vi endda under afvænningen og fortsatte også efter - uden problemer! De første nætter sov han på mig og derefter ved siden af mig.

Så selvom min søn havde elsket amningen sådan, så gik vores ammestop så fint. Og JA - han begyndte sørme at sove om natten i længere stræk for første gang i sit liv og her et halvt år efter sover han næsten igennem. Juhu! Og han begyndte at spise mere rigtig mad, det var også en bonus.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.