Flytning og skift af institution

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.126 visninger
4 svar
5 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
1. juni 2019

Anonym trådstarter

Vi planlægger en større flytning til efteråret. Vores store datter er 2 år og 3 mdr. til den tid. Hun vil desuden være blevet storesøster fire måneder forinden. 

Da vi flytter 4 timer væk, skifter hun institution. Jeg tænker meget på, hvordan vi håndterer alle de skift bedst. Det bliver en helt ny verden for hende - vi bor i lejlighed og flytter i hus på landet. 

Vil det for eksempel være en fordel at holde hende hjemme i nogle uger efter flytning, inden hun starter op i ny institution? Jeg er jo på barsel til den tid, så det er praktisk muligt, omend måske ikke det mest spændende midt i et flytterod.

Alle gode råd og erfaringer søges 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. juni 2019

Anonym

Den er svær. Mange forandringer på en gang   Det kommer jo også an på hvordan hun er som person. Hvis hun elsker at lege med andre børn, så er det nok godt at sende i dp/vs selvom I lige er flyttet, men hvis hun er lidt sensitiv eller genert/forsigtig, så er det måske en god ide at lade hende være hjemme hos dig og falde til inden hun starter. Men så sker der igen nye ting lidt senere. Du har heldigvis mulighed for at give hende korte dage når hun starter op igen (tænker jeg hvis du går hjemme), og så bliver der en blid indkøring. Hvilket er rart for jer begge.

Jeg ved at mange er lykkelige for at deres 2 årige bliver passet selvom de er hjemme på barsel med deres mindste. Mange bliver overvældede over at være forældre til 2 småbørn med hver deres behov - så i forhold til det, er det en god ide at få hende passet. Men alle er forskellige både børn og forældre.

Personligt ville jeg måske ønske at have mit barn hjemme hvis det ikke gik ud over barnets sociale behov, og hvis jeg havde det godt nok med graviditeten. Jeg tror/ved at de fleste børn i den alder har nok i forældre og søskende, men der er også nogle der har stort behov for børn i samme alder særligt hvis de er vant til det.

Ja, det er så mine tanker. Det er en svær beslutning, men jeg tror at hun kommer godt igennem det uanset hvad I vælger

Anmeld Citér

2. juni 2019

Maricella

Profilbillede for Maricella

Jeg ville klart holde hende hjemme i noget tid, faktisk helt til hun skal starte i børnehave (hvis barslen er lang nok/økonomien kan klare det), simpelthen så hun undgår det ekstra skift, når der er faldet ro på.

Når baby er 4 mdr er min erfaring både fra mig selv og venner, at man er landet i at være mor til to. Jo det kan være hårdt at have to hjemme, men det er muligt. Og det kan også blive godt.

Du vil kunne søge efter andre hjemmepassede børn i området/besøge legestuer. Både for at dække den stores behov men også for at bygge et nyt netværk op.

Og man kan sige, hvis du op til flytningen oplever at det bare ikke går/den lille kræver for meget af din energi, jamen så kan du jo sagtens starte den store op efter flytningen alligevel

Anmeld Citér

2. juni 2019

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster

Vi er lige flyttet langt, og min datter (på knap 5) skal starte i en ny børnehave. Jeg har hende hjemme i lidt over en uge, fordi det er det der lige passer bedst. Vi flyttede i tirsdags og hun starter i den nye børnehave torsdag i næste uge.

Og hun keeeder sig! Nej hvor hun ikke synes det er sjovt at være hjemme! Hun kan ikke samle sig om at hjælpe med at pakke ud, og jeg kan ikke rende på legeplads med hende hele tiden, selvom hun klart ville foretrække det. Hun får en del tid med vores tablet pt, for det er heller ikke nemt at finde plads til at lege i en lille lejlighed fyldt med flyttekasser..

Anmeld Citér

2. juni 2019

Anonym trådstarter

Tak for jeres svar, det er så dejligt med stof til eftertanke 

Min datter har et stort fysisk stimuleringsbehov og keder sig nemt, hvilket er min primære bekymring ved at holde hende hjemme. Men samtidig flytter vi jo ud på landet, og hun elsker natur, så jeg ved, at hun kommer til at elske haven, selvom det er efterår til den tid. Jeg tænker også, hun vil nyde at gå ture sammen med mig og baby. Jeg har ikke kørekort, så vi får ikke mulighed for at komme rundt til legestuer, osv. lige foreløbigt. Heldigvis flytter vi tæt på familie og venner.

Hun starter op i en integreret vuggestue og børnehave, så det betyder heldigvis færre skift, når først hun er indkørt. Og ja, planen er korte dage i vuggestue til at starte med. 

Hun har plads i vuggestuen, så snart vi er flyttet, men de vil ikke have nogen problemer, hvis hun først starter lidt senere. Måske bør jeg netop gøre, som nogle af jer foreslår, og vente og se, hvordan tingene går, når vi først er flyttet.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.