Hårtab

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.338 visninger
4 svar
0 synes godt om
28. maj 2019

Maj1981

Hej piger

Min dreng er nu 4 mdr og jeg er virkelig begyndt at miste mit hår.... Jeg taber store totter og mit ellers lange tykke hår, er nu kun til en lille meget tynd hestehale. Er der nogen af jer der har prøvet dette? Og hvis ja hvornår stopper det��

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. maj 2019

HBV

Jeg begyndte også at fælde meget da min datter var 3-4 mdr. Det er dog aftaget en del og nu kan jeg se at der pibler en masse små hår frem i hårbunden. Min datter nærmer sig de 9 mdr nu 

Anmeld Citér

28. maj 2019

MEF

Jeg tabte også en stor del af mit smukke graviditets hår - det faldt simpelthen af i store totter! Jeg så dele af min hovedbund som jeg aldrig har set før. Vores datter er 9 måneder nu og det er begyndt at vokse ud igen og det er heller ikke kønt skal det siges! Jeg har et lille bitte pandehår, som ikke er specielt yndigt.

Anmeld Citér

3. august 2020

StineHL

Hej hej. Jeg håber, du har fået styr på ammehåret allerede. Men jeg ville lige give nogle tips herinde, hvis der nu skulle komme flere, med samme spørgsmål på et tidspunkt. 

Det er meget normalt at tabe håret eller opleve at håret bliver trist og tørt efter fødslen. Under graviditeten vil det høje østrogenniveau i kroppen kunne forlænge hårets vækstcyklus og mange vil derfor opleve at håret vokser helt vildt godt under graviditeten. Håret på hovedet øges faktisk ofte med op til 38% under en graviditet og vil i de fleste tilfælde synes både tykkere og sundere. 

Men dette varer desværre ikke ved, og efter fødslen, når østrogenniveauerne falder igen og hormonbalancen så småt vender tilbage til normalen, vil man opleve at store mængder af hår går ind i hvile- og afkastningsfasen og man oplever decideret hårtab efter graviditeten. Hårtabet kan også skyldes det fysiske traume fødslen har forårsaget for din krop, da man ofte kan opleve hårtab, kaldet telogen effluvium, efter store fysiske eller psykiske traumer eller anstrengelser, såsom stress, sygdom, operationer eller fødsel. 

Man vil ofte opleve hårtab efter graviditet i omkring 3-6 måneder efter fødslen, men hvis man ammer, kan man opleve at hårtabet viser sit ansigt, når man begynder at vænne barnet fra. Det er ikke alle, der oplever hårtab efter fødslen, så har du ikke set ændringer til det værre i din hårpragt omkring 6 måneder efter fødslen, så kan du være én af de heldige, der kommer let og elegant udenom ammehåret. 

Hvis dit hårtab fortsætter og altså ikke reduceres omkring 6-12 måneder efter fødslen, så kan det skyldes andre årsager, og så er det en rigtig god idé lige at tjekke med din læge. 

For at få håret hurtigere tilbage til normalen efter fødsel og ammehår, så er det vigtigt at spise en sund og varieret kost, dyrke motion og evt. tage et kosttilskud med gode vitaminer og mineraler til håret såsom biotin, b-vitaminer, zink og folsyre mm. 

Jeg vil ikke skrive en hel roman her, men har du brug for yderligere tips til håndtering af ammehåret, eller lidt mere baggrundsviden om hvorfor håret ter sig som det gør efter graviditet og fødsel, så kan du læse meget mere i denne artikel om hårtab efter graviditet.

Kæmpe held og lykke med håret  

Anmeld Citér

3. august 2020

SDD

Profilbillede for SDD
Mor til to piger, fra ‘14 og ‘20
Maj1981 skriver:

Hej piger

Min dreng er nu 4 mdr og jeg er virkelig begyndt at miste mit hår.... Jeg taber store totter og mit ellers lange tykke hår, er nu kun til en lille meget tynd hestehale. Er der nogen af jer der har prøvet dette? Og hvis ja hvornår stopper det��

For mig fortsatte det i lidt over et års tid. Min hårpragt er generelt først blevet sig selv nu ved anden graviditet 6 år efter den første. 
Generelt kan håret også godt ændre struktur osv. Mit hår bliver også hurtigere tørt og slidt end før første barn. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.