Barn nr. 2 - økonomi?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.942 visninger
12 svar
2 synes godt om
23. maj 2019

Pianist

Hej

Min kæreste og jeg taler om at få barn nummer 2 (3 hvis man tæller hans datter med, som er hos os hver anden weekend), men selvom vi inderligt gerne vil begge to, så er der desværre en del praktiske ting som afholder os lidt. Jeg er ansat som voksenelev og har stadig 3,5 år tilbage af min uddannelse. Min kæreste har fuldtidsjob med en fin løn. Jeg får en flot voksenelevløn, men vi sidder alligevel lidt stramt i det, da min kæreste betaler et meget stort beløb af på sin gæld pt. Det er jo skønt, men det afholder især ham fra at få en mere, da han er bange for at vi så kommer til at sidde så stramt, at vi slet ikke får mulighed for at komme ud. Også fordi vi bor til leje i et rækkehus og gerne vil have muligheden for at købe vores eget når han er færdig med sin gæld.

Vi vil gerne have en mere nu, da det aldersmæssigt passer de andre unger rigtig godt, og min kæreste vil helst heller ikke være ret meget ældre end han er nu (han bliver 40 i år). Jeg synes også at springet bliver for stort mellem dem hvis vi skal vente 3,5 år (+ evt. graviditetstiden), og jeg bliver heller ikke ligefrem yngre   Og ja, det mentale overskud og lysten er der bare endelig 

Så det korte og det lange er: Hvor slemt påvirkede det jeres økonomi at få nr. 2? Jeg er klar over at det hele i bund og grund handler om prioriteringer og hvor mange ting man har i forvejen osv., men overordnet set - havde det større negativ indvirkning på jeres økonomi end I havde regnet med?

Tak på forhånd 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. maj 2019

Oddi

Profilbillede for Oddi

Ikke den store påvirkning pt. Lidt tøj hist og pist og bleer. Vil tro vi bruger 300-500kr om måneden ekstra pga lillebror er kommet. Vi har så også alt fra storebror af tøj og udstyr så heller ikke de store indkøb til lillebrors ankomst.

Forestiller mig at det først kan mærkes når han begynder i institution, heldigvis er der dog lidt søskenderabat. 

Anmeld Citér

23. maj 2019

anna111

Profilbillede for anna111

Den helt store forskel for os var først da nr 2 skulle starte i dagpleje man får godt nok søskende rabat så nr 2 er halv pris men da der kun var 1.5år mellem mine er det mange år vi skal betale til Dagpleje og nu børnehave   vi valgte dog at børne pengene hver 3 måned skulle dække institutioner så vi kun selv skulle ligge lidt til. Syntes ikke der var andet af økonomien der blev påvirket her 

Anmeld Citér

24. maj 2019

DianaV

Det et super dyrt at få børn - det ved vi alle. Men heldigvis kan man jo købe alt brugt og måske genbruge fra sine tidligere børn. 

Da jeg blev gravid med vores første var vi faktisk ude og undersøge muligeheden for at låne penge via  https://fair-laan.dk/, og det viste sig at være en god investering, da vi manglende alt!

Jeg venter nu mit barn nr. 3, og her vil jeg naturligvis bare genbruge de ting, jeg har brugt til min 2 første.

Undersøg også salg og køb her på siden! Der har jeg fundet mange gode ting 

Anmeld Citér

24. maj 2019

Birthdaybaby

Vores nr 2 (8 mdr nu og modsat køn af den ældste på 2,5) har været næsten gratis. Har købt en tvillingeklapvogn, men til lavere pris end videresalgsprisen pt, og ellers er det småting vi har anskaffet. Husholdningen bruger vi ikke flere penge på, selv med 2 blebørn og den yngste på mme. 

Udgifterne stiger en del når der er institutionsstart, men søskenderabat er værd at medregne :-D

Anmeld Citér

24. maj 2019

JC2014

Profilbillede for JC2014

Økonomisk mærkede vi først sådan rigtigt at få nr. 2, da lillebror også startede i dagpleje. De øgede udgifter fortsætter jo kun, fordi at det nu bliver 2 x alt (konfirmation, osv.), hvilket selvfølgelig hele tiden har været forventeligt. Jeg tror at det er mere på lang sigt at man skal overveje merudgifterne forbundet med et barn mere. Så længe at de er helt små, så behøver de jo ikke det helt vilde rent materielt.

Anmeld Citér

24. maj 2019

MinC

Jeg synes da bare I skal sætte jer ned og lave et budget. I har et barn i forvejen, så I ved jo hvad tingene koster. I kan medregne de ekstra børnepenge og modregne udgifter til institution. I ved hvad sko, overtøj, bleer, mme mv. koster, så det er jo bare at regne sammen og se om det fungerer.

Anmeld Citér

25. maj 2019

migxher

Jeg synes først det blev mærkbar dyrer da nummer 2 startet i institution. men det er jo hvad man gør det til. Jeg køber meget brugt til vores unger(det meste tøj pånær sko), den yngste arver fra den ældste, køber gerne tøj de billige steder hvis jeg køber nyt osv.

Jeg er på su og min kæreste har job med en almindelig middelløn tror jeg. Vi mangler ikke noget og der er penge til sjov osv. Men vi holder ferie i Danmark, har kun 1 bil, har sparet hvor vi kan osv. 

Noget i skal overveje er evt om i alle kan være i den bil i har nu? Alt efter hvor gammel din kærestes datter er? Det ville i hvertfald knibe i vores bil med et 3. Barn. 

Anmeld Citér

25. maj 2019

God-mor

Pianist skriver:

Hej

Min kæreste og jeg taler om at få barn nummer 2 (3 hvis man tæller hans datter med, som er hos os hver anden weekend), men selvom vi inderligt gerne vil begge to, så er der desværre en del praktiske ting som afholder os lidt. Jeg er ansat som voksenelev og har stadig 3,5 år tilbage af min uddannelse. Min kæreste har fuldtidsjob med en fin løn. Jeg får en flot voksenelevløn, men vi sidder alligevel lidt stramt i det, da min kæreste betaler et meget stort beløb af på sin gæld pt. Det er jo skønt, men det afholder især ham fra at få en mere, da han er bange for at vi så kommer til at sidde så stramt, at vi slet ikke får mulighed for at komme ud. Også fordi vi bor til leje i et rækkehus og gerne vil have muligheden for at købe vores eget når han er færdig med sin gæld.

Vi vil gerne have en mere nu, da det aldersmæssigt passer de andre unger rigtig godt, og min kæreste vil helst heller ikke være ret meget ældre end han er nu (han bliver 40 i år). Jeg synes også at springet bliver for stort mellem dem hvis vi skal vente 3,5 år (+ evt. graviditetstiden), og jeg bliver heller ikke ligefrem yngre   Og ja, det mentale overskud og lysten er der bare endelig 

Så det korte og det lange er: Hvor slemt påvirkede det jeres økonomi at få nr. 2? Jeg er klar over at det hele i bund og grund handler om prioriteringer og hvor mange ting man har i forvejen osv., men overordnet set - havde det større negativ indvirkning på jeres økonomi end I havde regnet med?

Tak på forhånd 

Jeg syntes det er dyrt i daginstitutioner med 2 børn. Knap 4500 om måneden, men det afhænger af hvilken kommune du bor i. Derudover er der bleer som er omkring 400 kroner om måneden, og rejser er også dyrere med flere børn. Vores økonomi er strammere med 2 børn end med 1 barn, men det er da det hele værd 

Anmeld Citér

25. maj 2019

SK85

Jeg tror at jeg skulle være meget presset økonomisk for at det var det der afholdt mig fra at få barn nr. 2 på det tidspunkt jeg ellers ønskede det.

Man kan købe mange ting billigt på reshopper eller hos Mødrehjælpen til billige penge.

Kan din kæreste ikke skrue lidt ned for hvor meget gæld han afbetaler hver måned, hvis det er det som er problemet?

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.