Ulovligt fravær skolebørn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.428 visninger
9 svar
6 synes godt om
6. maj 2019

SofiaMik

Er der nogen, der ved, hvorvidt lærere i folkeskolen har ret til at melde ulovligt fravær hele dagen, når et barn kommer 5 min for sent?

Det sker af til, men har lige opdaget, at mit barn er meldt ulovligt fraværende hele dagen 5 gange det sidste år. Hun er meget sjældent fraværende, så derfor jeg undrer mig. Og tænker det må være, når hun er kommet for sent?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. maj 2019

MoarMoar

Jeg tænker at skolebestyrelsen eller kommune har lavet nogle retningslinjer for hvordan der bliver registret fravær på skolen. 

Anmeld Citér

6. maj 2019

drabo

Profilbillede for drabo

Hvad med at spørge læreren.

Der kan jo være sket det - at læreren ikke har fået rettet fraværet efter hun er dukket op. Det kan altså nemt ske i en travl hverdag, hvor man har mange bolde i luften, at det smutter at få rettet det.

En anden mulighed er selvfølgelig at din datter har pjækket og ikke er mødt ind i klassen (nu skriver du ikke alderen) - så ved ikke om det kan tænkes, hvis du har fulgt hende til klassen er det selvfølgelig ikke en mulighed.

Anmeld Citér

6. maj 2019

Soonmom

Jeg har kun hørt at man får fravær for hele lektionen, altså de 45 min. men ved ikke om det er forskelligt fra sted til sted, men så længe I ikke er blevet kontaktet iforhold til at det skulle være et problem er det vel lige meget?
- Så ville jeg måske også lige snakke med mit barn omkring at komme til tiden

Anmeld Citér

6. maj 2019

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
SofiaMik skriver:

Er der nogen, der ved, hvorvidt lærere i folkeskolen har ret til at melde ulovligt fravær hele dagen, når et barn kommer 5 min for sent?

Det sker af til, men har lige opdaget, at mit barn er meldt ulovligt fraværende hele dagen 5 gange det sidste år. Hun er meget sjældent fraværende, så derfor jeg undrer mig. Og tænker det må være, når hun er kommet for sent?

Jeg ved ikke hvor gammel hun er eller om reglerne er det samme for alle skole og skoleår. Men der blev jo lavet en regel om at hvis man kom 3 minutter for sent, fik man fravær for hele timen. 

Har hun fået fravær for hele dagen? (Det er vel ikke den samme lærer hun har hele dagen) En lærer kan kun give fravær for sin egen time. 

Anmeld Citér

6. maj 2019

MoarMoar

Jeg ved ikke hvor gammel hun er eller om reglerne er det samme for alle skole og skoleår. Men der blev jo lavet en regel om at hvis man kom 3 minutter for sent, fik man fravær for hele timen. 

Har hun fået fravær for hele dagen? (Det er vel ikke den samme lærer hun har hele dagen) En lærer kan kun give fravær for sin egen time. 

På den skole jeg er ansat på kan der kun give fravær for hele dagen og ikke for lektioner. Også kom for sent eller giv for tidligt. 

Anmeld Citér

6. maj 2019

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
BAE skriver:

Intet af det, du skriver, gælder folkeskolen. 

Anmeld Citér

6. maj 2019

Cvbn

SofiaMik skriver:

Ja det har lærerne ret til, og det er dit ansvar som forælder at følge op på barnets fravær. Hvis du ikke ved om dit barn har været fraværende, så ville jeg da skynde mig at kontakte lærerne og spørge hvordan og hvor meget det drejer sig om. Det er da bekymrende, hvis hun har været fraværende, uden du ved det. Hvis det er bare er fordi, hun er kommet lidt for sent, så er det vel ikke det store problem...

Anmeld Citér

7. maj 2019

lineog4

Går ud fra din datter går i folkeskolen? 

Ret til og ret til? Jeg har en 6. Klasse. Jeg registrerer om morgenen og skriver ulovligt ud fra dem, der ikke er mødt op - der ryger så også en sms hjem til forældrene i samme åndedræt. Så burde jeg selvsagt ændre det til for sent, hvis barnet kommer senere, men ærligt det smutter sig en gang imellem. I forvejen  er det møg irriterende når børn kommer før sent, for det forstyrrer, de har ikke fået introen osv. Så tager ikke computeren frem eller stopper PowerPoints for at registrerer og ja så glemmer jeg det nogen gange. Vil så også sige, at er et barn meget sjældent fraværende, så gør en gang ulovligt jo ikke det store på et år. 

Havde jeg udskolingen så registrerer jeg for hver lektion og igen, der får forældre en sms hjem, hvis barnet udebliver fra en enkelt lektion.

Men er godt råd er at tage spørge læreren, så får du sikkert samme forklaring som min: puha det smutter sørme en gang imellem at få rettet til for sent. Og så kan I jo også tale om det ar komme for sent, for synes egentlig 6 gange er okay mange gange og hvis så der er mpske er flere hvor læreren husker at lave en ny registrering, ja så skulle i måske overveje hvad I kan ændre ved morgenrutinen så det ikke sker så tit. 

Anmeld Citér

7. maj 2019

Janey

Profilbillede for Janey

Hvor kan man se, hvor meget fravær ens barn har? Nu går min datter i 0. klasse, så jeg mener, at jeg har ret godt styr på, hvor hun er, men jeg vidste ikke, at man kunne se registreringerne nogle steder. Der burde være 2 dage registreret, hvor hun har holdt fri og så kommer der 2 mere i næste uge.

Jeg har ikke indtryk af, at de er så "hårde" med registreringerne på vores skole. Hvis 5 min for sent kan udløse en hel fraværsdag, er der i hvert fald nogle fra min datters klasse, der må have mange dage registreret. Hver gang jeg følger min datter i skole, er det de samme forældre og børn fra klassen, der kommer tøffende lige så stille hen mod skolen, når klokken har ringet, så der er nogle stykker, der slet ikke går op i mødetider, selv om der har været et opråb om at få mødt til tiden.

Hvad er egentligt "normalt" fravær i et skoleår? Jeg har ingen erfaring med det, da det er vores første år med skolebarn.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.