Danmark befriet hvornår?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

Afstemning: hvornår blev Danmark befriet?

Du skal være logget ind, for at kunne deltage i afstemningen.

690 visninger
16 svar
3 synes godt om
5. maj 2019

Ms.Momo

Profilbillede for Ms.Momo
så fik jeg to fredagsbørn; Victor 11.01.08 og Elise 11.04.14

På arbejdet i fredags kom vi til at tale om at det i dag er 74 år siden at tyskerne overgav sig og vi kom så til at diskutere; bør dagen i dag fejres som Danmarks befrielse eller skulle det have været 5 april? Grunden dertil er at Bornholms to største byer blev bombet af russerne 7 og 8 maj fordi tyskerne ikke ville forlade den, hvorefter russerne besatte Bornholm indtil 5 april 1946.

Min personlige mening er nok farvet af at jeg er født og opvokset på Bornholm, og min mormor (der var født i 1933) fortalte historier om besættelsen, og hvordan ingen rigtig vidste om resten af Danmark havde glemt Bornholm eller hvad.

men hvad vil I mene?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. maj 2019

Tommelise

Profilbillede for Tommelise

Jeg har stemt 5. maj, fordi det var på den dato (eller rettere 4. maj om aftenen), at frihedsbudskabet lød. Besættelsesmagten overgav sig på den dato, og dermed var Danmark ikke længere besat.

Der var så nogle stædige tyskere, der nægtede at forlade Bornholm, men rent officielt havde tyskerne overgivet sig.

Det betyder ikke, at jeg ikke kan forstå bornholmerne, for det kan jeg godt.

Og du mener selvfølgelig august og ikke april. 

Anmeld Citér

5. maj 2019

Ms.Momo

Tommelise skriver:

Jeg har stemt 5. maj, fordi det var på den dato (eller rettere 4. maj om aftenen), at frihedsbudskabet lød. Besættelsesmagten overgav sig på den dato, og dermed var Danmark ikke længere besat.

Der var så nogle stædige tyskere, der nægtede at forlade Bornholm, men rent officielt havde tyskerne overgivet sig.

Det betyder ikke, at jeg ikke kan forstå bornholmerne, for det kan jeg godt.

Og du mener selvfølgelig august og ikke april. 

nej, jeg mener april. Russerne blev på øen i 11 måneder.

Hvorfor troede du jeg mente august?

Anmeld Citér

5. maj 2019

Tjullehej

Profilbillede for Tjullehej

Jeg vil sige at befrielsesdagen der nationalt fejres jo er 5. Maj 1945. Men kan godt forstå bornholmerne. 

Anmeld Citér

5. maj 2019

Tommelise

Profilbillede for Tommelise
Ms.Momo skriver:

UPS ja - det er selvfølgelig april - min fejl.

Men jeg betragter 5. maj som Danmarks befrielsesdag. Mine forældre er gamle nok til at kunne huske befrielsen, hvor deres forældre kunne fjerne mørklægningsgardinerne. 

Og som sagt - tyskerne havde kapituleret.

Anmeld Citér

5. maj 2019

Ms.Momo

Tommelise skriver:

UPS ja - det er selvfølgelig april - min fejl.

Men jeg betragter 5. maj som Danmarks befrielsesdag. Mine forældre er gamle nok til at kunne huske befrielsen, hvor deres forældre kunne fjerne mørklægningsgardinerne. 

Og som sagt - tyskerne havde kapituleret.

Jeg kan også sagtens forstå at man siger Danmarks befrielse er 5. maj, men min venindes søn er direkte blevet kaldt en løgner af hans historielærer da de lærte om 2. Verdenskrig og han påpegede at Bornholm ikke blev befriet med resten af landet. 

Anmeld Citér

5. maj 2019

AnoMor

Profilbillede for AnoMor
Ms.Momo skriver:

På arbejdet i fredags kom vi til at tale om at det i dag er 74 år siden at tyskerne overgav sig og vi kom så til at diskutere; bør dagen i dag fejres som Danmarks befrielse eller skulle det have været 5 april? Grunden dertil er at Bornholms to største byer blev bombet af russerne 7 og 8 maj fordi tyskerne ikke ville forlade den, hvorefter russerne besatte Bornholm indtil 5 april 1946.

Min personlige mening er nok farvet af at jeg er født og opvokset på Bornholm, og min mormor (der var født i 1933) fortalte historier om besættelsen, og hvordan ingen rigtig vidste om resten af Danmark havde glemt Bornholm eller hvad.

men hvad vil I mene?

Jeg har selv bornholmske aner. Min farmor er født og opvokset i Rønne i 1930 og har også hørt historierne. Men har stadig stemt 5. Maj.  

Anmeld Citér

5. maj 2019

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Ms.Momo skriver:

men hvad vil I mene?

Fejr både da Bornholm blev befriet og da resten af Danmark blev. 
Der skal nok blive fejret her på Bornholm. 

Ja, for Bornholm blev glemt, men det er ikke glemt mere. (men man fejrede jo da "hele" Danmark blev befriet den gang..) Og så igen da Bornholm blev befriet. 

Anmeld Citér

5. maj 2019

Ena

Profilbillede for Ena
Ms.Momo skriver:

Men russerne var da ikke besættelsesmagten...?

Anmeld Citér

5. maj 2019

Ms.Momo

Men russerne var da ikke besættelsesmagten...?

De startede ud med to dages bombedement af øens to størte byer. Billedet er af Rønne

https://da.wikipedia.org/wiki/Bornholms_bes%C3%A6ttelse

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.