At gå fra enlig forsørger til at bo med kæreste!?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.878 visninger
4 svar
5 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
4. maj 2019

Anonym trådstarter

Hej baby!

Jeg er mor til 2 drenge på 4 og 8. Jeg er studerende og det samme er min kæreste (ikke børnenes far - jeg er studerende 5 år endnu, han i 3). Vi bor ikke sammen, men overvejer det. Jeg har lige nogle spørgsmål. Jeg har været enlig forsørger i mange år, så vores økonomi er rimelig meget bundet op på det. 

1. kan jeg beholde min dobbelte SU? Det er den der betaler for det meste af vores liv  Min kæreste er også studerende, og vi vil have en samlet indkomst på cirka 185.000 årligt i su 

2. Hvad med boligsikring? Får omkring 3500 som enlig (makssats). Hvordan oplevede i, at den faldt? Med hvor meget? Bor dyrt i Aarhus men hvis vi skal flytte sammen skal vi finde noget som er en smule billigere 

3. Friplads i børnehave? Hvad med fritidshjem? Koster det penge? Og er der så også friplads til det?

4. Hvad med børnetilskud? Jeg mister vel mit kvartalsvise enlige forsørgertillæg, men er der andet jeg skal være obs på?  

Gode råd fra andre som er gået fra enlig forsørger til ikke længere at være det modtages med kyshånd 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. maj 2019

SejtNavnHer

Din boligstøtte bliver skåret, da du ikke længere er defineret som “enlig”. Dog ikke det hele, men den vil i højere grad afhænge af jeres samlede årsindkomst (prøv evt. at beregne det på borger.dk).

Fripladser vil jeg tro I kan beholde, i hvert fald delvist. Igen hænger det sammen med jeres samlede årsindkomst, som jo ikke er høj, hvis I kun er på SU. Kig evt. på tabeller for jeres kommune, de findes. 

Din dobbelte SU ryger, men du kan fortsat få forsørgertillæg til SU lån (samlet ca 4500 månedligt). Derudover kan du få et mindre tillæg, hvis du som forsørger bor sammen med en SU modtager - hvis han havde børn, kunne han få det samme, fordi du er SU modtager. Det kan du læse om på SU.dk

Og ja, dit kvartalsvise tillæg til enlige forsørgere forsvinder også, da du, igen, definitorisk ikke er enlig, når din kæreste flytter ind.

Prøv engang at sætte jer ned og lav 2 budgetter for hhv. din situation som enlig og jeres fælles økonomiske situation, hvis han flytter ind. 

Om ikke andet vil jeg, som selv har stået i din situation, altid slå et slag for, at I flytter sammen, hvis det er det, I føler for. Der er så mange ting der bliver nemmere, og den glæde og ro man får ud af det er som regel det værd.

Økonomien kan man godt få til at fungere. Det er også nemmere fx at holde et studiejob, hvis man ved, der er en anden voksen hjemme til at holde styr på ungerne. 

Pøj pøj!

Anmeld Citér

4. maj 2019

Anonym

Anonym skriver:

Hej baby!

Jeg er mor til 2 drenge på 4 og 8. Jeg er studerende og det samme er min kæreste (ikke børnenes far - jeg er studerende 5 år endnu, han i 3). Vi bor ikke sammen, men overvejer det. Jeg har lige nogle spørgsmål. Jeg har været enlig forsørger i mange år, så vores økonomi er rimelig meget bundet op på det. 

1. kan jeg beholde min dobbelte SU? Det er den der betaler for det meste af vores liv  Min kæreste er også studerende, og vi vil have en samlet indkomst på cirka 185.000 årligt i su 

2. Hvad med boligsikring? Får omkring 3500 som enlig (makssats). Hvordan oplevede i, at den faldt? Med hvor meget? Bor dyrt i Aarhus men hvis vi skal flytte sammen skal vi finde noget som er en smule billigere 

3. Friplads i børnehave? Hvad med fritidshjem? Koster det penge? Og er der så også friplads til det?

4. Hvad med børnetilskud? Jeg mister vel mit kvartalsvise enlige forsørgertillæg, men er der andet jeg skal være obs på?  

Gode råd fra andre som er gået fra enlig forsørger til ikke længere at være det modtages med kyshånd 

Jeg kender ikke til så meget til selve reglerne og det økonomiske aspekt i hvad du mister. Men tænk over, at du ligepludselig har to indkomster og ikke kun en enkelt. Samt det dejlige aspekt at i bor sammen og ligepludselig er to voksne. Det må da være ret dejligt. 

Anmeld Citér

4. maj 2019

smølfine

Anonym skriver:

Hej baby!

Fandt lige dette

http://www.su.dk/su/saerlig-stoette-til-foraeldre-handicappede-mv/foraeldre/satser-for-tillaeg-til-foraeldre/

Du kan vidst stadig få et tillæg, dog er det ikke dobbelt SU.

pøj pøj

Anmeld Citér

5. maj 2019

migxher

Boligstøtten vil være den samme. Der var den i hvertfald da vi begge var på su. 

I kan få tillæg til børnechecken hver 3. Måned hvis i begge er studerende. Men dine enlig tillæg forsvinder. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.