Min søster har angst - og skal med til min fødsel

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.153 visninger
13 svar
6 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
1. maj 2019

Anonym trådstarter

Hej med jer

Sagen er, at min dejlige søster, har været stresset over i årelang periode, og nu er det hele så kulmineret, og hun har nogle ret voldsomme angstanfald. 

Hun har gået ved en psykoterapeut i noget tid nu, og det hjælper en smule. Hendes anfald er blevet mindre, men hun er stadig påvirket dagligt.

Mit spørgsmål er, hun skal med til min fødsel (termin 22.juni), og jeg har brug for at fortælle hende at jeg ikke kan magte/overskue at hun får et anfald eller lignende midt i min fødsel. Selvfølgelig VED jeg at hun ikke kan styre det, men hvordan får jeg formidlet at jeg ikke kan bruge energi i fødslen på at se til hende eller hvad man siger. 

Hun var med ved min første fødsel, og var en kæmpe hjælp og støtte (første fødsel var traumatisk).

Håber i forstår mit spørgsmål

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. maj 2019

Lefrica

Profilbillede for Lefrica
Anonym skriver:

Hej med jer

Sagen er, at min dejlige søster, har været stresset over i årelang periode, og nu er det hele så kulmineret, og hun har nogle ret voldsomme angstanfald. 

Hun har gået ved en psykoterapeut i noget tid nu, og det hjælper en smule. Hendes anfald er blevet mindre, men hun er stadig påvirket dagligt.

Mit spørgsmål er, hun skal med til min fødsel (termin 22.juni), og jeg har brug for at fortælle hende at jeg ikke kan magte/overskue at hun får et anfald eller lignende midt i min fødsel. Selvfølgelig VED jeg at hun ikke kan styre det, men hvordan får jeg formidlet at jeg ikke kan bruge energi i fødslen på at se til hende eller hvad man siger. 

Hun var med ved min første fødsel, og var en kæmpe hjælp og støtte (første fødsel var traumatisk).

Håber i forstår mit spørgsmål

Nu ved jeg jo selvfølgelig ikke hvordan I normalt har det sammen (tænker at jeres relation er ret god når hun skal med til din fødsel) - jeg tror simpelthen jeg havde inviteret hende på en kop kaffe og fortalt helt ærligt og reelt om dine bekymringer. Og at I så laver en eller anden form for aftale om at hvis hun kan mærke at der er noget under opsejling, så går hun ud.. Så kan du også forberede dig på at hun måske går 

Anmeld Citér

1. maj 2019

Anonym trådstarter

Lefrica skriver:

Nu ved jeg jo selvfølgelig ikke hvordan I normalt har det sammen (tænker at jeres relation er ret god når hun skal med til din fødsel) - jeg tror simpelthen jeg havde inviteret hende på en kop kaffe og fortalt helt ærligt og reelt om dine bekymringer. Og at I så laver en eller anden form for aftale om at hvis hun kan mærke at der er noget under opsejling, så går hun ud.. Så kan du også forberede dig på at hun måske går 

Det lyder faktisk som en rigtig god ide. Jeg føler mig bare som en idiot fordi jeg jo gerne vil give hende plads, og samtidig vil jeg ikke stresse hende endnu mere, ved at fortælle hende at jeg ikke kan overskue et anfald ved fødslen. Men jeg Tror du har fat i noget, må invitere hende over og så prøve at forklare på bedste måde, og så vi må finde id af hvad hun gør hvis hun får det skidt.

vi har er rigtig godt forhold, og ses ofte. 

Anmeld Citér

1. maj 2019

Mor11

Profilbillede for Mor11

Det er så meget bedre at tage en træls snak om det før, end at ende i en situation (som jeg selv gjorde) hvor man midt i sine veer osv må sige koldt og kontakt at "dét der, det kan jeg bare ikke bruge til en skid lige nu". Ja det var hvad jeg sagde til farmand dengang. Men det var også hans første anfald, så det var ikke noget vi kunne være forberedt på. Havde vi været forberedt, havde vi kunne lave en aftale inden og jeg kunne have haft en anden med til at tage hans plads, i tilfælde af.  

Anmeld Citér

1. maj 2019

Anonym

Fortæl din søster det og vær ærlig, sådan kan I forberede på hvad hun skal gøre, om hun skal gå og komme igen, om hun lige skal give dig et tegn inden hun går osv  

og ellers snak med jordemoder om det, så kan det blive skrevet i fødselsplanen, samtidig har jordemoder nok nogle gode ideer. 

Min mand har angst og der havde hun nogle gode ideer  

Anmeld Citér

1. maj 2019

Babilooo

Men at være med til en fødsel kan vel netop trigge angstanfald eller være traumatisk for hende. Ville det ikke være bedst for jer begge at hun ikke tager med?

Anmeld Citér

1. maj 2019

Loa

Hvordan reagerer din søster under sådan et anfald?

Og skal der andre end hende med til fødslen?

Hvis din partner skal med, så ville jeg nok ikke bekymre mig så meget. Så har du jo hans støtte uanset hvad. Og tror du virkelig du registrerer hendes eventuelle anfald hvis du er midt i en fødsel? 

Anmeld Citér

2. maj 2019

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Fortæl din søster det og vær ærlig, sådan kan I forberede på hvad hun skal gøre, om hun skal gå og komme igen, om hun lige skal give dig et tegn inden hun går osv  

og ellers snak med jordemoder om det, så kan det blive skrevet i fødselsplanen, samtidig har jordemoder nok nogle gode ideer. 

Min mand har angst og der havde hun nogle gode ideer  

Tak, vil prøve at snakke med min jdm om det, skal se hende igen slut i denne måned. Og så tager jeg en snak med min søster også. 

Anmeld Citér

2. maj 2019

Anonym trådstarter

Loa skriver:

Hvordan reagerer din søster under sådan et anfald?

Og skal der andre end hende med til fødslen?

Hvis din partner skal med, så ville jeg nok ikke bekymre mig så meget. Så har du jo hans støtte uanset hvad. Og tror du virkelig du registrerer hendes eventuelle anfald hvis du er midt i en fødsel? 

Min partner skal med ja. Hun skal med fordi både hun og jeg ønsker det. 

Men selvom min kæreste er med, vil jeg stadig bekymre for, når hun får de anfald, afhængigt af hvor slemt det er, så har hun nogle gange behov for at ligge ned fx.. og det er netop sådsn nogle ting jeg ikke kan overskue skal “tage fokus”, så min koncentration bliver draget af hende. Jeg elsker min søster overalt på jorden, og vil gøre alt for hende, men min fødsel skal bare være god denne gang, og derfor kan jeg ikke også skulle koncentrere mig om hende! 

Anmeld Citér

2. maj 2019

Loa

Anonym skriver:

Min partner skal med ja. Hun skal med fordi både hun og jeg ønsker det. 

Men selvom min kæreste er med, vil jeg stadig bekymre for, når hun får de anfald, afhængigt af hvor slemt det er, så har hun nogle gange behov for at ligge ned fx.. og det er netop sådsn nogle ting jeg ikke kan overskue skal “tage fokus”, så min koncentration bliver draget af hende. Jeg elsker min søster overalt på jorden, og vil gøre alt for hende, men min fødsel skal bare være god denne gang, og derfor kan jeg ikke også skulle koncentrere mig om hende! 

Så du er bange for hun stjæler rampelyset

Ej tror du ikke vitterligt at hun kan sætte sig på en stol eller evt. få én til at hente hende hvis det skulle blive for meget.

Har svært ved at forestille mig at personalet smider dig og tager sig af hende, når du er midt i en fødsel. Og din søster forventer nok heller ikke at du glemmer din egen fødsel og tager dig af hende.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.