Moderkagebiopsi=ingen nakkefoldsscanning

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

546 visninger
7 svar
8 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
27. april 2019

Janni2308

Hej

Jeg har netop været til moderkagebiopsi (10+6) grundet tidligere abort pga Turner syndrom, og har endnu ikke fået svar. Men igår efter jeg havde fået lavet min vandrejournal ringede en sygeplejerske fra mit lægehus og sagde, at eftersom jeg havde fået lavet en moderkagebiopsi, så skulle jeg ikke til nakkefoldsscanning. Dette gjorde mig faktisk lidt utryg, da lægen jeg fik lavet tryghedsscanning ved i uge 8, sagde at det skulle jeg.

Andre det har fået lavet moderkagebiopsi før nakkefoldsscanning ? ...Er i blevet tilbudt nakkefoldsscanning efterfølgende ? ��

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. april 2019

Anonym

Janni2308 skriver:

Hej

Jeg har netop været til moderkagebiopsi (10+6) grundet tidligere abort pga Turner syndrom, og har endnu ikke fået svar. Men igår efter jeg havde fået lavet min vandrejournal ringede en sygeplejerske fra mit lægehus og sagde, at eftersom jeg havde fået lavet en moderkagebiopsi, så skulle jeg ikke til nakkefoldsscanning. Dette gjorde mig faktisk lidt utryg, da lægen jeg fik lavet tryghedsscanning ved i uge 8, sagde at det skulle jeg.

Andre det har fået lavet moderkagebiopsi før nakkefoldsscanning ? ...Er i blevet tilbudt nakkefoldsscanning efterfølgende ? ��

Hvorfor vil du til nakkefold? Det giver ingen mening. Nakkefold laves som en screening for at undgå, at alle skal igennem biopsi, som er den "store" undersøgelse.

Anmeld Citér

27. april 2019

Christabelle

Moderkagebiopsi er normalt skridtet EFTER nakkefoldsscanning, hvis det skønnes nødvendigt, så du har jo bare sprunget et led over. Det tænker jeg er helt fint. 

Anmeld Citér

27. april 2019

Lunae

Anonym skriver:

Hvorfor vil du til nakkefold? Det giver ingen mening. Nakkefold laves som en screening for at undgå, at alle skal igennem biopsi, som er den "store" undersøgelse.

Man kan vel ikke se misdannelser ved moderkagebiopsien? Altså hvis der er fysiske afvigelser, som ikke skyldes genetik!?

Anmeld Citér

27. april 2019

Janni2308

Da jeg i min første graviditet var til nakkefold, var der intet hjerteblink, og jeg måtte have lavet kirurgisk abort dagen efter.

Jeg har været til tryghedsscanning, hvor jeg har set et rigtig dårligt billede af fosteret og det hele mest gik ud på at måle den, så de kunne bedømme størrelsen, og sidst til moderkagebiopsi, hvor billedet på skærmen var okay, men det gik mere ud på, ikke at ramme fosteret med nålen end at fortælle noget om, hvad vi så på skærmen.

Så den der gode oplevelse til en scanning, har jeg endnu ikke haft. Der er en lille chance for abort efter moderkagebiopsi, og i det jeg ikke mærkede noget sidst jeg gik rundt med et dødt foster i tre uger, er jeg bekymret for, om hvis moderkagebiopsien fører til en abort, at jeg så vil gå med et dødt foster indtil misdannelsesscanningen.

Trygheden i at se hjerteblink fylder nok også en del i mig, og tanken om at skulle vente til måske uge 20, er virkelig lang tid. 

Anmeld Citér

27. april 2019

Janni2308

Lunae skriver:

Man kan vel ikke se misdannelser ved moderkagebiopsien? Altså hvis der er fysiske afvigelser, som ikke skyldes genetik!?

Det er heller ikke min fornemmelse, at de kan se, om der fx. er to lårbensknogler udfra en moderkagebiopsi.

Anmeld Citér

27. april 2019

Maibritt80

Nakkefold handler ikke kun om kromosomfejl, men lige så meget om vækst, hjerte, hjerne etc., så den bør du have, selvom du også får moderkagebiopsi. Jeg skal selv have begge dele, det har hospitalets genetiske rådgiver booket mig ind til.

Anmeld Citér

27. april 2019

Anonym

Lunae skriver:

Derfor får man misdannelsesscanning.....

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.