Eksperthjælp: Han skal lære spillereglerne

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.770 visninger
0 svar
0 synes godt om
24. april 2019

Trine Andreasen

Jeg bliver nødt til at høre om min 3 årige søns adfærd er normal og evt råd til hvordan jeg tackler det bedst.
A er en meget eftertænksom, rolig og klog dreng. Han har aldrig været særlig glad for fremmede- slet ikke faktisk, så det er intet nyt. Han snakker helst ikke til folk han ikke kender rigtig godt. Det er heller ikke nyt. Men nu oplever jeg efterhånden situationer jeg synes er lidt pinlige. Det kan være fremmede der taler til ham og han så bare svarer: "du er dum", eller "du er en lort". Sådan kan han i øvrigt også finde på at sige til pædagogerne i børnehaven. Jeg har selvfølgelig forklaret ham at sådan taler man ikke til andre og at de kan blive ked af det men det hjælper ikke. Hvis han ikke siger noget grimt til dem, altså fremmede, så ignorerer han dem bare når de taler til ham... han er super introvert og alle tegnene jeg kan finde på nettet på introverte børn passer på ham. Han leger heller ikke med særlig mange børn i børnehaven. Han har enkelte få udvalgte og så rigtig meget leg med storebror.
Jeg ved ikke hvordan jeg bedst griber det an, da jeg kun har min ældste på 4 at sammenligne med og han er ekstremt udadvendt. ??
Ser frem til at høre fra dig.

Trines svar

Kære du

Tak for dit spørgsmål.

Det lyder godt nok som en rigtig introvert dreng du har.

Og det skal du ikke være ked af. 

For selvom det ofte er de mere udadvendte børn man høre så har introvert børn nogle evner som ekstroverte børn ikke har. 

Blandt andet er de oftest bedre til at fordybe sig i lege og er særlig gode til at lege alene. 

Mange kunstner og forfatter er introvert. 

Men for at kunne fungere i et et samfund som vores er det dog nødvendigt at lære nogle spilleregler. 

Derfor er det vigtigt at du fortæller ham hvordan du gerne vil have ham til at opføre sig. 

For eksempel kan du sige “Jeg vil ikke have at du kalder manden dum”  i situationen. 

Senere på dagen kan du så gentage snakken dog med omvendt fortegn. 

Altså at tale med ham om hvad du gerne vil have. 

For eksempel kan du sige “Jeg vil gerne have at du siger hej når du møder andre mennesker. 

Dette kan du understøtte med en historie om en dreng der hedder…. som ikke kunne finde ud at at sige hej til andre mennesker og derfor var der ingen der ville lege med ham eller hjælpe ham. Heldigvis mødte han en…. der fortalte at hvis han sagde hej og ikke kalde andre dum så fik han venner. 

Brug din søns navn i historien og hans ynglings dyr/ting som hjælper. 

Gør historien spændende men husk pointen. 

Når du så oplever at din søn ikke siger noget grimt eller siger hej gør du et stort nummer ud af det og roser/anerkender ham for det. 

Jeg håber det giver mening eller er du velkommen til at skrive igen. 

Mange hilsner Trine 

Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.

Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.