Eksperthjælp: Han skal vænnes af natflasken

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.928 visninger
0 svar
0 synes godt om
17. april 2019

Trine Andreasen

Hej Trine,
Sagen er den at jeg har en skøn dreng der nu er 1 år og 3 måneder. Han har sovet i sin egen seng siden 4-5 måneders alderen. Men mit dilemma er; han bliver puttet til nat som regel inden for tidsrummet 19-20. Han falder også fint i søvn osv.
Men nu kommer problemet så. Han sover som regel i et par timer hvor han så lige pludselig begynder at brokke sig, måske endda græde. Jeg går ind til ham og prøver at give ham sutten, nusse etc men intet af det får ham til at falde i søvn igen. Han nægter hårdnakket at sove igen før han har fået flaske. Han har ikke fået modermælkserstatning siden han fyldte et år. Så jeg har puttet the i i stedet for, dog uden sukker. For han vil slet ikke tage vand selvom han drikker fint med vand igennem hele dagen. Men efter første opvågning kommer de ellers bare på stribe resten af natten. Det er noget nær hver time han vågner op. Det skal lige siges at selvom han ikke vil sove før han får flaske, så drikker han faktisk ikke super meget af det. Men mere hygge-drikker.

Hvad skal jeg dog gøre for at få ham til at sove natten igennem? Og hvordan får jeg bedst vendt ham af med at flasken er “putte-nødvendigt”?
Håber du han hjælpe så vi kan få en nogenlunde nat herhjemme igen. Tak på forhånd.

Mvh J

Trines svar

Kære du 

Tak for dit spørgsmål. Din søn lyder som en helt almindelig dreng og din problematik er også en af dem jeg oftest får henvendelser om.

Når børn er helt små har de brug for næring gennem hele døgnet.

Det vokser de sig langsomt fra og i en alder af 6 mdr. kan de faktisk nemt klare sig uden næring i de ca. 11 timer de har brug for at sove.

Derfor er det, som du selv siger, en hygge flaske din søn har brug for.

Problemet er jo så det at det desværre påvirker hans søvn og derved bliver der en større risiko for at han ikke er udhvilet.

Hvilket igen kan påvirke hans udvikling og evne til at lære.

Derfor er jeg glad for at du skriver for det er en dårlig vane der skal gøres noget ved.

Det første du skal gøre er at beslutte dig for at nu skal han ikke have flaske mere.

Det lyder måske meget simpelt, men min erfaring siger mig at hvis du og eventuelt din partner ikke er fast besluttet på at det skal være sådan, så kommer I til at give efter hvilket kan forhale processen.

Når du har besluttet dig for det, tager du en snak med din søn inden sengetid. 

Du fortæller ham at han er sådan er stor og dejlig dreng og at han ikke behøver at få flaske i løbet af natten.

Når han så vågner i løbet af natten trøster du ham og hvis han siger han vil have flaske tilbyder du ham et glas vand.

Du vil højst sandsynligt opleve at han bliver meget frustreret og insistere på at få sin flaske.

Hold ved og trøst ham.

Anerkend at du god kan forstå at han gerne vil men at sådan bliver det ikke.

Forbered dig på at dette godt kan tage mange timer med frustrationer og gråd.

Så vælg eventuelt at gøre det her hvor der er nogle fridag eller i weekenden.

Husk det er vigtigt at du bliver hos ham mens han har det svært.

Hvis det bliver svært for dig kan du eventuelt bytte plads med din partner. 

Du må gerne tage ham op men bliv på værelset.

Det tager ofte ikke mere end et par dage, måske 3 før din søn har vænnet sig til at der ikke er flaske mere om natten.

Men de 2-3 dage kan være ekstrem hårde.

Så prøv ikke at lave for mange aftaler for hverken dig eller ham og hold ud.

Det skal nok lykkes.

Jeg ønsker dig alt held og lykke.

Mange hilsner

Trine

Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.

Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.