Eksperthjælp: Har slået mit barn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.604 visninger
0 svar
0 synes godt om
4. april

Gitte Sander

Jeg er lige nu i et mareridt jeg ikke kan vågne fra! jeg kom til at slå min søn på 2 år! JEg har det helt forfærdeligt over situationen, det kom som et lige så stort chok for mig som for ham. jeg ved virkelig ikke hvordan det kunne ske, det skete uden jeg tænkte eller overvejede det inden eller noget. Jeg har ikke sovet ordentligt i mange døgn, og den nat havde han hold mig vågen hele natten. om morgenen var han helt umulig, rev alt ned, kastede med alt, slog og sparkede. da jeg skulle skifte ble på ham blev han ved med at rive mig i øjnene og jeg blev sur, så blev han mere sur og slog ud efter mig og *klask* så slog jeg ham på benet mens jeg råbter "SÅ STOPPER DU FANDME".....! jeg er godt klar over mangel på søvn er tortur middel, og alle forældre kan blive presset, men det er jo bare så langt fra en yndskyldning for at slå sit eget barn Han er på ingen måder mærket af situationen, jeg brød helt sammen, har undskyldt mange gange og givet ham meget kærlighed. Jeg går til psykolog fordi jeg gerne vil lære ikke at råbe af mit barn, synes det gik så godt, og nu har jeg lige pludselig slået ham. jeg forstår det ikke selv. jeg er selv vokset op med at blive råbt af og en far der var voldelig overfor min mor. barnets far var psykisk voldelig overfor mig og slog mig en enkelt gang. vi er ikke sammen mere og jeg er 100% alene med mit barn, der har haft massive ørerproblemer. jeg har været og er stadig meget presset. jeg er mega bange for at komme til at gøre det igen, selvom jeg tror det var en engangs ting. hvis jeg fortæller min psykolog det, indberetter hun mig så til kommunen? jeg vil jo gerne snakke med hende om det, men er bange for en underretning og miste min søn. omvendt vil jeg jo heller ikke være til fare for min søn. vil ham kun det bedste.

Gittes svar

Hej 'Lortemor',

Pyha, det må være noget af det værste der kunne ske for dig, nu når du lige netop arbejder på at komme fri af din egen historie med vold og arbejder med at styre din egne impulser med at råbe af ham. Stor respekt herfra for at du, når du selv har set vold og oplevet vold på klods hold, virkelig gør noget for at bryde destruktive mønstre.

Du har selvfølgelig ret i, at manglende søvn er det rene tortur og enhver kan blive drevet ud på overdrevet ved at være alene med et ørebarn og ikke få sin søvn. Stadig er det jo ikke nogen undskyldning, da din adfærd er vigtig og afgørende overfor barnet. Men du kommer ikke videre, hvis ikke du i en eller anden grad tilgiver dig selv og samler modet til at gå ind og arbejde ærligt med oplevelsen.

Det, der ofte sker, hvis man har reageret med at gøre sådan noget som at slå sit barn, er at man kommer sådan til at skamme sig, at man ikke tør tale med nogen om det, og så bliver det jo vanskeligere at ændre på adfærden, fordi man går alene med hele presset, som nu kun er større. Så alene det at du skriver her om det er et skridt ud af adfærden kan du sige, og det næste vil være at turde tale om det face-to-face et sted, hvor du kan få hjælp.

Jeg vil på det kraftigste anbefale at du taler med psykologen om det og beder om hjælp til at finde ud af hvad der skal til for at dette ikke gentager sig. Om hun laver en underretning på den baggrund ved jeg ikke, det kommer nok an på en helhedsvurdering. Men i den vurdering vil det altid tale til din fordel, at du selv kommer og gerne vil arbejde med det, hvilket jo er et tegn på at du ser med realistiske briller på at det er uønsket og noget du gerne vil ændre. En underretning er jo iøvrigt til for at hjælpe dig og dit barn. Så det tror jeg ikke du skal være så bange for. Det er da langt værre med dem, der slår og derefter holder det skjult og ikke får hjælp til at forandre på tingene.

Kan godt forstå at du er mega bange for at komme til at gøre det igen. Der er jo også en vis fare for, at du kommer til at gentage det, som du netop ikke vil gentage, fordi du er vokset op med rollemodeller der udøvede vold. Og det er lige netop også derfor du bør hente al den hjælp du kan få til at bryde de mønstre. Den gode nyhed er, at det faktisk er muligt at forandre på det, når man er så bevidst om disse ting og så villig til at arbejde målrettet med det, som du er. 

Du kan også ringe til Dialog mod Vold på tlf. 35301717 og tal uforpligtende med dem, de hjælper voldsramte familier. Hjemmeside: dialogmodvold.dk .

Held og lykke med det, jeg er ret sikker på at du nok skal lykkes med at komme ud af de mønstre, så målrettet som du arbejder med det. Jeg synes ikke du er nogen 'Lortemor', du er derimod en god mor, der tager det fulde ansvar for sine handlinger.

De bedste hilsener,

Gitte

Gitte modtager enkeltpersoner og par i terapi, ligesom hun afholder mindfulnessgrupper, udviklingsgrupper, samt weekend workshops for par. Hun er forfatter til bogen "Grib kærligheden"

Se Gittes hjemmesider: www.gittesander.dk og www.gribkærligheden.dk

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.