Bange for toilet

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

28. marts 2019

Sprit25

Du skriver han er for gammel til potte, men går udfra han inderst inde også er for gammel til ble  

Jeg tænker du skal hive ham til lægen og evt. psykolog

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. marts 2019

Anonym trådstarter

Sprit25 skriver:

Du skriver han er for gammel til potte, men går udfra han inderst inde også er for gammel til ble  

Jeg tænker du skal hive ham til lægen og evt. psykolog

Ja det er han bestemt også, men har bare ikke følt jeg har haft andre valg.. Har både haft læge og har psykolog inde over men intet har gjort nogen forskel  

Anmeld Citér

28. marts 2019

ChesireKitty

Min pige ville heller ikke bruge toilettet i en periode, så vi begyndte at give hende et stykke slik hver gang hun brugte toilettet. Efter et par uger var hun renlig. Hun var 3,5 og er nu 4,5 og har haft måske 10 uheld i alt på det år.

Måske var noget i den stil en idé? Eller et klistermærke i en bog, og når der så er fyldt en hel side, må han vælge et stykke legetøj i en butik?

Anmeld Citér

28. marts 2019

Anonym trådstarter

ChesireKitty skriver:

Min pige ville heller ikke bruge toilettet i en periode, så vi begyndte at give hende et stykke slik hver gang hun brugte toilettet. Efter et par uger var hun renlig. Hun var 3,5 og er nu 4,5 og har haft måske 10 uheld i alt på det år.

Måske var noget i den stil en idé? Eller et klistermærke i en bog, og når der så er fyldt en hel side, må han vælge et stykke legetøj i en butik?

Tak for rådet. Jeg føler ikke det er fordi han ikke er motiveret, han er virkelig angst.. Man kan se det i hans øjne  hvor angst han bliver bare man nævner at han skal prøve 
Men jeg vil da give dit råd et forsøg  

Anmeld Citér

28. marts 2019

nanan78

Profilbillede for nanan78

Først og fremmest skal den der “dårlig mor” frygt parkeres langt væk. Det her er jo på ingen måde noget du er skyld i, og som jeg læser det har du sat en masse fornuftige ting i gang for at hjælpe din dreng.

Jeg forstår det som, at frygten for toilettet nok mere er en angst tilstand der (måske lidt tilfældigt?) “bare” er myntet på toilettet og ikke har noget at gøre med den mere normale frygt for at slippe lorten, om man så må sige. Har han andre områder med irrationel angst, eks. mørke hjørner, trapper, broer?

Det er rigtig svært at håndtere de her situationer hos børn, for selv store børn kan ikke helt gennemskue hvad der i virkeligheden udløser deres reaktioner.

Der er brug for hjælp, for selv om han nu er ligeglad, så vil det på et tidspunkt blive et socialt handikap. Tilgangen afhænger af drengen i øvrigt. Hvis dette er det eneste der ikke fungerer ville jeg nok forsøge igen med en børnepsykolog. Det kan være der skal friske øjne og metoder til. Men det er nok mere end kan klares med min erfaring. Held og lykke med det.

Anmeld Citér

28. marts 2019

Anonym trådstarter

nanan78 skriver:

Først og fremmest skal den der “dårlig mor” frygt parkeres langt væk. Det her er jo på ingen måde noget du er skyld i, og som jeg læser det har du sat en masse fornuftige ting i gang for at hjælpe din dreng.

Jeg forstår det som, at frygten for toilettet nok mere er en angst tilstand der (måske lidt tilfældigt?) “bare” er myntet på toilettet og ikke har noget at gøre med den mere normale frygt for at slippe lorten, om man så må sige. Har han andre områder med irrationel angst, eks. mørke hjørner, trapper, broer?

Det er rigtig svært at håndtere de her situationer hos børn, for selv store børn kan ikke helt gennemskue hvad der i virkeligheden udløser deres reaktioner.

Der er brug for hjælp, for selv om han nu er ligeglad, så vil det på et tidspunkt blive et socialt handikap. Tilgangen afhænger af drengen i øvrigt. Hvis dette er det eneste der ikke fungerer ville jeg nok forsøge igen med en børnepsykolog. Det kan være der skal friske øjne og metoder til. Men det er nok mere end kan klares med min erfaring. Held og lykke med det.

Tusinde tak, er jeg glad for du siger  

Han har ikke andet han frygter hvad jeg ved af.. Ikke engang mørke om natten.. 

Det er også det sociale senere jeg frygter allermest og mobning osv.. Han bliver heldigvis ikke mobbet nu og har mange venner.. 

Han går allerede ved en psykolog, men ja kan godt være der skulle en ny til.. 

Anmeld Citér

28. marts 2019

CBbaby

Tusinde tak, er jeg glad for du siger  

Han har ikke andet han frygter hvad jeg ved af.. Ikke engang mørke om natten.. 

Det er også det sociale senere jeg frygter allermest og mobning osv.. Han bliver heldigvis ikke mobbet nu og har mange venner.. 

Han går allerede ved en psykolog, men ja kan godt være der skulle en ny til.. 

Min datter var også meget bange for toilettet, fordi det gjorde ondt. 

Vi gav simpelthen chokolade og bestikkelse i en periode og fortalte, hvor sejt det var. Efter ca 6 uger var det overstået. 

Hun spørger nogle gang om chokolade, men så siger vi bare, at vi ikke har mere. Det accepterer hun. 

Hvis hun hat ondt i maven og bliver bange nu, så kan vi fortælle hende en særlig historie, som vi kun fortæller, når man sidder på toilettet. 

Der er sådan set ikke noget galt med bestikkelse, hvis det bliver brugt i enkelte sammenhænge. 

Vi bestikker ikke vores datter til andet. Fx bestikker vi hende ikke til at tage tøj på. Men det er hun heller ikke bange for. Det er bare noget hun skal. Lige det med angst, der er der noget konkret for barnet at forholde sig til. 

Så i jeres tilfælde ville jeg hardcore bestikke! Se om det hjælper. Når det gælder angst, så gælder det om at få succes. 

Måske har han gået en historie om, at der kan komme rotter/slanger op af toilettet. Det fik mig (som voksen) til at frygte toilettet lidt. Men der ved jeg jo godt, at det ikke er normalt med slager og rotter. Men det har han faktisk ingen rigtig erfaring med. :-)

Anmeld Citér

5. april 2019

Anonym trådstarter

Tak for de gode råd alle sammen. Jeg vil prøve at finde den der virker for ham indtil videre har intet virket  men må give det tid 

Anmeld Citér

5. april 2019

Mollymor

Hvis det reelt er en angsttilstand (hvilket det lyder som), kunne man overveje at arbejde med eksponering - evt i samarbejde med den tilknyttede psykolog. Er det fx helt at være på badeværelset, han bliver angst over? Eller er det kun selve toilettet? I så fald kunne små skridt, hvor han lærer, at hans angst er irrationel hjælpe. Det kunne være at han er på badeværelset, når han laver i bleen, eller at han sidder på toilettet når han fx får børstet tænder, etc. På den måde kan man ligeså stille bevæge sig mod målet med en masse mindre succesoplevelser. Afhængig af hans alder, kan du også forklare ham/inddrage ham i processen. Der findes rigtig gode forklaringer til børn, som fortæller om angst og hvordan den opstår og vedligeholdes. Men det afhænger selvfølgelig af, om han er 4, 8, eller 12 ;-) 

Jeg synes det er så godt, at du sætter alt ind for at hjælpe, for en angsttilstand er svær bare lige at komme ud af sig selv. 

Anmeld Citér

6. april 2019

Anonym trådstarter

Mollymor skriver:

Hvis det reelt er en angsttilstand (hvilket det lyder som), kunne man overveje at arbejde med eksponering - evt i samarbejde med den tilknyttede psykolog. Er det fx helt at være på badeværelset, han bliver angst over? Eller er det kun selve toilettet? I så fald kunne små skridt, hvor han lærer, at hans angst er irrationel hjælpe. Det kunne være at han er på badeværelset, når han laver i bleen, eller at han sidder på toilettet når han fx får børstet tænder, etc. På den måde kan man ligeså stille bevæge sig mod målet med en masse mindre succesoplevelser. Afhængig af hans alder, kan du også forklare ham/inddrage ham i processen. Der findes rigtig gode forklaringer til børn, som fortæller om angst og hvordan den opstår og vedligeholdes. Men det afhænger selvfølgelig af, om han er 4, 8, eller 12 ;-) 

Jeg synes det er så godt, at du sætter alt ind for at hjælpe, for en angsttilstand er svær bare lige at komme ud af sig selv. 

Jamen han har ikke noget imod at være på badeværelset hvis bare ikke toilettet var der vil jeg tro.. kan godt få ham til at komme i bad efter lidt kamp men han går i en bue udenom toilettet.. han er ikke glad for at være derude han børster også tænder i køkkenet.. 

Jeg forsøgte med at han kunne sidde på toilettet med brættet lukket men han vil ikke.. 

I inst. nægter han helt at gå ud på badeværelset 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.