Eksperthjælp: I gør det helt rigtige!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.799 visninger
0 svar
0 synes godt om
25. marts 2019

Trine Andreasen

Min dreng på 1,5 år har altid været den nemmeste dreng. Glad og tilpas. Aldrig utrøstelig. Vi er så heldige at have fået et barn med et dejligt sove hjerte og mildt sind. Men men men... Som udviklingen skrider frem af ændrer dette også hans adfærd. Der sker intet i vores hjem, ingen betydelige ændringer at tage højde for. Og for et par uger siden begyndte min ellers nemme dreng at være noget så hidsig. Han kan blive sur i én vending! Lige pludselig kan han begynde at græde, som i virkelig græde, dybt ulykkelig, over ingen egentlig årsag, det kan stå på i 5 minutter eller 20 minutter og det er selvfølgelig hårdt. Vi sørger for at sidde hos ham, sætte ord på hans følelser, og lade ham vide at vi ser og hører ham og er her for ham. Vi bevarer roen og er rolige og sikre i stemmerne. Og så venter vi på det går over. Det kommer som lidt et chok fordi han jo som sagt aldrig har opført sig sådan før. Derudover er han meget opmærksomheds krævende som aldrig før og meget mor syg pt. Jeg må ingen steder gå uden ham og er jeg til stede så er jeg den eneste der dur ?? ingen tvivl om at han er et sted i sin udvikling hvor han har brug for ekstra kærlighed omsorg og opmærksomhed.og det får han. Jeg tror på at trygge børn fyldt op med kærlighed og opmærksomhed får et godt selvværd og mere mod på livet senere hen. Min bekymring går egentlig mest på at han pludselig er begyndt at få de her voldsomme grædende udbrud som for os voksne at se ikke har nogen egentlig årsag. Og pludselig stopper de igen og alt er godt igen og vi gør som jeg skrev ovenfor. Vi prøver ik at aflede hans opmærksomhed med alt muligt fordi det gør det egentlig værre. Vi er der ved ham og prøver at organisere og sætte ord på hans følelser, bevare roen og vise ham kærlighed og forstpelse. Men Er det normalt tænker i med de her pludselige voldsomme grædende udbrud? Og at han dæleme har fået nogen af en egen vilje der siger spar to ?? udviklingen er på højtryk tror jeg
Mvh Jannie Vorup

Trines svar

Kære Jannie   

Tak for dit spørgsmål.  

Hvor er jeg glad for at du skriver til mig, for jeg kan nemlig berolige dig med det samme.  

Din søn er helt normal og I gør det helt rigtige.  

Når børn udvikler sig gør de det i spring, det vi kalder tigerspring.

Det er særlig tydeligt når børnene er helt små men selv større børn udviklere sig i spring.

Igennem det første leveår gennemgår børn omkring 8 udviklingspring eller tigerspring.  

Så når din søn pludselig bryder ud i gråd helt uden grund er det fordi at hjernen åbner op for et område, som der ikke har været åbnet op for før.   

Det betyder at der er en helt ny “verden” der åbner sig for din søn og denne “verden” kan være overvældende og endda lidt skræmmende.  

Denne udvikling kan tage alt lige fra et par timer til flere uger.  

Og det bedste I kan gøre er det I allerede gør.  

Nemlig at giver ham masser af omsorg, ikke prøver at aflede ham og bare være der for ham.  

Det er ikke rart at se sit lille barn blive ulykkelig uden grund, men nu ved I at der er en helt naturlig grund og derfor håber jeg at I bedre kan slappe af og bare gøre som I gør.  

Mange hilsner  

Trine

Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.

Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.