Det her spørgsmål kan måske virke underligt men uanset så bekymrer det mig så det kunne være rart lige at få en vurdering på.
Min dreng er 3 år. De sidste par uger er han begyndt at nægte at jeg må vaske og tørre omkring hans tissemand. Han krummer sig helt sammen og jeg må IKKE røre. Jeg har spurgt om han har ondt i den- det svarer han nej til og den ser også helt normal ud. En dag havde han noget skidt siddende fast i spidsen som jeg var nødt til at fjerne da det sad fast der- det brød han sig bestemt ikke om men tror ikke det er det der har skræmt ham, for den dag havde jeg også svært ved at få lov at komme til- det var den dag jeg først lagde mærke til det. Og siden har det bare været hver gang han skal vaskes og tørres, eller hvis jeg lige vil "trykke den nedad" når han får sin natble på. Umiddelbart tænkte jeg om vi skulle tage til lægen- men han siger jo at det ikke gør ondt. Jeg har spurgt ham hvorfor jeg ikke må tørre den osv men det kan han ikke svare på.
Er det en normalt reaktion? Og hvordan tackler vi det bedst? Jeg tænker ift de der børneundersøgelser ved lægen, plejer de da ikke at mærke på pungen osv? Som han har det lige nu ville han slet ikke kunne gå med til det, og jeg har aldrig haft lignende problem med mine to større drenge.
Trines svar
Kære du
Tak for dit spørgsmål.
Det er helt normalt at børn får perioder hvor der er ting de ikke vil have eller hvor der er ting som de er flove over.
Det kunne godt virke som om at din søn er blevet flov over at du skulle fjerne noget skidt fra tissemanden og at han derfor ikke vil have at du røre den fordi han nu forbinder det med noget skamfuldt.
Hvis det er derfor så er det vigtigt at du viser ham at der ikke er noget skamfuldt ved en tissemand eller ved at der kommer noget beskidt på den.
Den bedste måde er ved at han ser fars tissemand (hvis han er der) gerne hvor far vasker den. På den måde ser han at det er helt i orden.
Hvis far ikke er inde i billede vil jeg anbefale dig at du lader ham vaske den selv og selv putter den ned når natbleen skal på.
Hvis han helle ikke vil det, bliver du nødt til at sige til ham at tissemanden altså skal vaskes.
Og så lige få ham tjekket hos lægen.
Fortæl ham at du er bekymret for at der er noget galt med tissemanden siden du ikke må vaske ham og derfor bliver I nødt til at tage til lægen og blive tjekket.
Måske hjælper det på hans velvilje.
Jeg tænker også at du skal spørge børnehaven om der er sket noget der.
Det kan være der er en af de andre børn der har grint af ham eller på anden måde gjort ham flov.
Jeg håber det giver mening og så ønsker jeg jer en god weekend.
Mange hilsner
Trine
Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.
Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk
Anmeld
Citér