Mor på SU under barsel, hvordan med fars barsel?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

992 visninger
9 svar
4 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
13. marts 2019

fehår

Jeg er virkelig ikke god til at forstå regler om barsel, selv når jeg læser op på det. Min hjerne kan slet ikke følge med, så jeg håber, en venlig sjæl herinde kan have medlidenhed med mig og hjælpe mig  Min mand spurgte på sit job, men de kender jo forståeligt ikke til SU-regler ift. barsel.

Jeg har termin til sommer. Jeg er under uddannelse og har sat mig ind i, hvordan det fungerer med barsel og fødselsklip. 

Men... jeg forstår ikke, hvordan min barsel påvirker fars mulighed for at tage barsel? Min mand tager selvfølgelig de to uger efter fødsel, men hvis han gerne vil tage mere barsel, kan han så det? 

På forhånd tak for en meget forvirret kvinde 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. marts 2019

Mor11

Profilbillede for Mor11

Jeg er virkelig ikke god til at forstå regler om barsel, selv når jeg læser op på det. Min hjerne kan slet ikke følge med, så jeg håber, en venlig sjæl herinde kan have medlidenhed med mig og hjælpe mig  Min mand spurgte på sit job, men de kender jo forståeligt ikke til SU-regler ift. barsel.

Jeg har termin til sommer. Jeg er under uddannelse og har sat mig ind i, hvordan det fungerer med barsel og fødselsklip. 

Men... jeg forstår ikke, hvordan min barsel påvirker fars mulighed for at tage barsel? Min mand tager selvfølgelig de to uger efter fødsel, men hvis han gerne vil tage mere barsel, kan han så det? 

På forhånd tak for en meget forvirret kvinde 

Hvis du var i arbejde ville du have ret til x antal uger før fødsel og efter, alt efter overenskomst , og derudover er der 32 ugers barselsorlov til deling. De 32 uger har du ikke mulighed for at tage fordi du er studerende og ikke på arbejdsmarkedet , derfor bør han kunne råde alene over de 32 uger nu. Han kan også gemme op til 8 uger mener jeg, indtil barnet er 9 år. 

De 32 uger er på barselsdagpenge.

Anmeld Citér

14. marts 2019

FruK

Mor11 skriver:

Hvis du var i arbejde ville du have ret til x antal uger før fødsel og efter, alt efter overenskomst , og derudover er der 32 ugers barselsorlov til deling. De 32 uger har du ikke mulighed for at tage fordi du er studerende og ikke på arbejdsmarkedet , derfor bør han kunne råde alene over de 32 uger nu. Han kan også gemme op til 8 uger mener jeg, indtil barnet er 9 år. 

De 32 uger er på barselsdagpenge.

Om de 32 uger er på dagpenge afhænger helt af hans kontrakt/overenskomst.

Mange har ret til x antal uger med løn - i så fald kan arbejdsgiveren få dagpengene i den periode.

Anmeld Citér

15. marts 2019

Sommerregn

Jeg har også meget svært ved at finde ud af fars barsel, jeg ved at man på SU kan give ham halvdelen af sine klip, altså 6 måneder. Men ved arbejde har jeg ikke helt styr på om han overhovedet skal tage nogen barsel ? Eller om han VÆRTFALD har ret til 2 uger...Meget forvirrende. 

Anmeld Citér

15. marts 2019

Mor11

Profilbillede for Mor11
Sommerregn skriver:

Jeg har også meget svært ved at finde ud af fars barsel, jeg ved at man på SU kan give ham halvdelen af sine klip, altså 6 måneder. Men ved arbejde har jeg ikke helt styr på om han overhovedet skal tage nogen barsel ? Eller om han VÆRTFALD har ret til 2 uger...Meget forvirrende. 

Han har ikke ret til mindre, bare fordi mor studerer reglerne er de samme for ham uanset. 14 dage efter fødsel og 32 uger derefter.

Anmeld Citér

15. marts 2019

Sommerregn

Mor11 skriver:

Han har ikke ret til mindre, bare fordi mor studerer reglerne er de samme for ham uanset. 14 dage efter fødsel og 32 uger derefter.

Han har netop startet nyt job og er ikke medlem af nogen a-kasse eller noget endnu. Har han så også samme rettigheder fra hans nye job ? 

Anmeld Citér

15. marts 2019

Mor11

Profilbillede for Mor11
Sommerregn skriver:

Han har netop startet nyt job og er ikke medlem af nogen a-kasse eller noget endnu. Har han så også samme rettigheder fra hans nye job ? 

Det vil jeg mene barselsdagpenge har intet at gøre med arbejdsløshedspenge, som a-kassen sikre ham  

Anmeld Citér

15. marts 2019

Mor11

Profilbillede for Mor11
Sommerregn skriver:

Her er hvad alle mænd har ret til i dk.

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld Citér

15. marts 2019

fresia

Profilbillede for fresia

Jeg var på SU med vores første. Min mand havde så 32 uger til gode, som han går og bruger lidt af en gang imellem 

Anmeld Citér

15. marts 2019

Mor11

Profilbillede for Mor11
Sommerregn skriver:

Og kriterierne for at være berettiget barselsdagpenge. Som sagt har det intet med a-kasse at gøre  

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.