Vores pige har altid haft et godt sovehjerte og været nem at putte, men nu er putningen virkelig noget hø og hun vågner en del gange i løbet af natten. Hun er lige fyldt 2 år.
en putning kan tage alt fra 30 min. Til lidt over en time. Vi har før bare puttet og været inde 2-3 gange for at give vand og så sov hun men nu er vi inde hele tiden både for at give vand men også for bare at fortælle hende at hun skal putte sig. Vi har prøvet at hun både har vand og bøger tilgængeligt og lige nu bruger vi 30 min på højtlæsning og sang og så derefter 30 min. Til over en time på at rende frem og tilbage. Sidst hun var svær at putte fandt vi ud af det var fordi hun simpelthen ikke var træt og rykkede putningen. Lige nu sover hun aller tidligst halv otte hvilket er ret sent ift. De jævnaldrende i mg. Nogen gode råd? Om natten tager vi hende ind i vores seng hvis det bliver til for mange opvågninger for at vi kan få lidt søvn. Og så er der for det meste ro.
Igår havde hun kun sovet en halv time til middag og der tog det kun et kvarter. Jeg kan bare ikke forstå hvis hun skal puttes senere eller vi skal afbryde søvnen om dagen.
Trines svar
Kære du
Tak for dit spørgsmål.
Det er helt normal at børn ændre deres vaner i takt med at de går ind i deres forskellige udviklingstrin.
Og derfor er din datter også helt normal.
Din datter er blevet bevidst om at hun kan ændre spillereglerne ved ikke at lægge sig til at sove og ved at bede om ting.
Inden jeg kommer mere ind på det, så vil jeg lige gøre op med en myte.
Det er nemlig sådan at mange mennesker mener at et barns middagslur har indflydelse på hvor sent et barn falder i søvn om aftenen.
Men det er faktisk ikke rigtigt.
Forskningen viser at børn sover så længe de har brug for det og derfor vil det ikke påvirke søvnen om aftenen at din datter sover til middag.
Hvis hun ikke havde brug for den middagslur ville hun ikke falde i søvn og ville vågne hurtigt.
Et barn i 2-års alderen skal have mellem 11-14 timers søvn hvor de 12-13 skal ligge om natten og 1-2 skal ligge om dagen.
Så hvis I skal op kl 7 om morgenen skal hun altså senest falde i søvn kl 19.
Derfor vil mit råd til dig være at du skal kigge på hvad det er hun får ud af at ikke ville sove?
I din beskrivelse kan jeg se 2 store fordele ved ikke at ville;
- Hun får masser af opmærksomhed og der er ingen umiddelbare konsekvenser.
- Hvis hun trækker den længe nok får hun lov til at komme ind i jeres seng.
Derfor er det vigtigt at I kigger på hvordan jeres putterutiner er og om hvilke naturlige konsekvenser der kan være når hun ikke vil lægge sig.
Umiddelbart er mit forslag at I skære ned på hygget tiden.
Og forklar hende det.
Sig “I dag kan vi kun læse en bog, fordi jeg skal nå en masse ting som jeg ikke kan nå når du er puttet fordi du ikke vil lægge dig til at sove.
Derfor må jeg gøre det nu.
Men jeg ville meget heller læse to bøger og være sammen med dig.
Og så gøre det bagefter men det kan jeg jo ikke når du kalder.”
Her forklare du hende at hendes handlinger har en konsekvens og at det derfor ikke er en fordel for hende.
Jeg tænker også at det er vigtigt at I ikke tager hende ind i jeres seng når hun har “lavet ballade”. Så bliver det nemlig en belønning for uhensigtsmæssigt adfærd.
Vælg heller inden I putter at i dag har I ikke overskud og derfor får hun lov at sove hos jer.
Så bliver det ikke en belønning men I stedet jeres valg.
Dog skal I ikke gøre det for tit for så får I en anden problematik.
En sidste ting jeg vil anbefale jer at kigge på er hvor aktiv/udfordret hun er efter I henter hende?
I de fleste familier er der ikke meget tid mellem hentning og putning for maden skal laves og rutinerne køre.
Det betyder ofte at Ipad og tegnefilm eller alene leg bliver det børnene laver mens maden bliver gjort klar.
Det er helt fint.
Men hvis man som jer oplever at jeres datter ikke virker træt så er det en rigtig god ide at udfordre hende.
Det kan I gøre ved at tage forbi legepladsen og lege en halv time.
Lade hende få nogle opgaver i hjemmet hun kan hjælpe med.
Eller udfordre hende med noget indviklede legetøj eller spil.
På den måde får hun brændt både mental og fysisk energi af hvilket vil gøre hende mere træt.
Bare husk at den sidste time inden putning skal foregå roligt.
Uden skærm og energifyldte aktiviteter og musik.
Jeg håber det giver mening.
Hvis du vil vide mere, så har jeg et online kursus “Sådan får du dit barn til at sove” hvor du kan lære meget mere om putteritualer, børns søvn og får selvfølgelig få en masse fif og tricks.
Mange hilsner
Trine
www.naturligopdragelse.dk
Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.
Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk