At være på barselsafsnittet alene?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.304 visninger
8 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
3. marts 2019

Tinstin

Godaften.

Jeg skal snart føde mit andet barn og da det formentlig bliver ved et kejsersnit, så kan jeg se frem til et par overnatninger på barselsafsnittet.
Sidst var det også kejsersnit, men det var jo vores første, så der kunne far bare sove der sammen med os. Nu bliver han dog nødt til at tage hjem om aftenen og sørge for vores andet barn, så hans hverdag forbliver så normal som muligt.

Hvordan fungerer det rent praktisk, når man er alene på barselsafsnittet? Sidst var jeg ret elendig og kunne ikke engang hente mad selv. Hvad når man skal bade? På toilettet? Hvem får man til at se efter babyen imens?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. marts 2019

Anonym

Tinstin skriver:

Godaften.

Jeg skal snart føde mit andet barn og da det formentlig bliver ved et kejsersnit, så kan jeg se frem til et par overnatninger på barselsafsnittet.
Sidst var det også kejsersnit, men det var jo vores første, så der kunne far bare sove der sammen med os. Nu bliver han dog nødt til at tage hjem om aftenen og sørge for vores andet barn, så hans hverdag forbliver så normal som muligt.

Hvordan fungerer det rent praktisk, når man er alene på barselsafsnittet? Sidst var jeg ret elendig og kunne ikke engang hente mad selv. Hvad når man skal bade? På toilettet? Hvem får man til at se efter babyen imens?

Det kommer nok an på, hvor du skal føde. 

Jeg var på barselsafsnittet på riget. Og der må

mændende ikke være om natten. Der var kun mig. Sygeplejerskerne havde ikke tid de nætter jeg var der og så længe “ingen var ved at dø” (som de sagde til mig), så var det op til mig selv. Jeg besvimede efter fødslen og lå alene og havde det elendigt og kunne rejse mig selv uden det tog flere minutter. .

Jeg har efterfølgende hørt, at det var en fejl. Og de burde have kunnet hjælpe mig.

Men det er nok anderledes, når du nu får kejsersnit. De var i hvertfald super obs på hendes ved siden af mig, der var bristet i en 3.grad og sukkersyge. (Men da jeg ikke fejlede andet end besvimmelse og feber, så var jeg sidst i rækken)

Så er de helt sikkert mere obs på dig. Også ringer du med klokken efter hjælp. Mht bad og mad så går du selv efter det, hvis du kan (med baby i kassen på hjul) eller evt får en sygeplejerske til at hjælpe, hvis de har tiden. (Det er desværre ikke garanteret)

Anmeld Citér

3. marts 2019

Justthinking

Har I nogle bedsteforældre, der kan tage den store en enkelt eller to overnatninger?

Jeg har ikke selv erfaring med det, men kan da fortælle at da jeg var i mit første bad dagen efter PKS, lå min datter i vuggen og sov. Jeg fortalte personalet at jeg var derude (dog sammen med min mand) og så er der jo en rød snor derude. 

Heldigvis sover de som reel meget de/det første døgn :-)

Anmeld Citér

3. marts 2019

ErDuHerIkkeSnart

Der er formentligt ikke meget tid til at hjælpe dig med de “almindelige ting”, givet at du har det nogenlunde. Bad kan måske enten tages mens baby alligevel sover, eller det kan vente til din mand eller eventuelle barselsgæster kommer forbi? Mad kan du nok få serveret til du lige selv er på benene og kan liste ud og hente det...

Anmeld Citér

3. marts 2019

AlwaysAno

Hvor skal du føde? På ouh ved jeg at de på det kraftigste opfordrer far til at blive der med mor da de simpelthen ikke har personale nok til at gøre alle de ting som far ellers kan gøre..

Anmeld Citér

3. marts 2019

Anonym

Jeg fødte vores 3. barn i december på OUH. 

Jeg fik foretaget kejsersnit kl. 10.30, var oppe at gå kl. 15.30, jeg blev godt nok lidt svimmel, det føltes lidt som om at det hele skulle på plads bagefter. 

Kl. 19, klarede jeg mig fint. Jeg kunne selv gå på toilettet/hente mad. Selvfølgelig med smerter. Jeg havde baby i den lille “vugge” med hjul, så jeg tog baby med. Jeg synes det var lidt hårdt når jeg skulle ud af sengen. Personalet på sygehuset var/er super søde - jeg har intet at klage over. Min mand kunne sagtens have overnattet, men han tog hjem og var ved børnene. Jeg ville gerne have været hjemme samme dag, men det tillod de ikke på barselsafsnittet. Jeg tog hjem kl. 9 næste morgen. 

Det er selvfølgelig individuelt hvordan man har det efter er kejsersnit osv. Jeg har en enorm høj smertetærskel, så der skal virkelig meget til at slå mig ud af kurs og så bryder jeg mig ikke om at være indlagt. Jeg delte stue med nogen, absolut ikke min kop te. Og jeg sover bare ikke særlig godt på sygehuset og slapper heller ikke ordentlig af. Det var virkelig rart at komme hjem i en fart. 

Held og lykke med dit forestående kejsersnit 

Anmeld Citér

4. marts 2019

Sujan

Jeg fik kejsersnit i 2014, vores 2. Barn. Der havde jeg det ret elendigt efterfølgende. 

Min mand tog sig af vores 1. Barn og sov hjemme. Der hjalp plejepersonalet mig med de ting jeg skulle. Jeg havde problemer med maven og havde meget meget ondt og kunne derfor ikke bevæge mig rundt selv. Så sygeplejersker hjalp mig på toilet og hjalp mig med at prøve og amme, pumpe ud o.s.v. Så var der nogle ting der ventede til min mand kunne komme om eftermiddagen (bad m.m). 

Jeg kunne da godt have brugt min mand noget mere, men synes det var vigtigere han tog sig af nr. 1. Så jeg kæmpede mig igennem og synes også dagene fløj afsted. Så jeg har ikke følt mig alene eller noget. Plejepersonalet var flinke til at hjælpe og tror ikke han ville have hjulpet mere eller mindre. 

Anmeld Citér

4. marts 2019

Tinstin

Jeg skal føde et sted, hvor man har både enestue og seng til overnattende partner.

Okay, så andre skubber bare deres babyer med rundt - det vil jeg da også gøre så. Jeg ville også synes, at det var forfærdeligt at overlade den lille til personalet!
Sidst var jeg så ganske elendig og sløv af morfin og min søn skreg i sekundet, han kom ned i det små senge, og endte med at tilbringe de første 4 dage på os! Men hvis jeg er alene, skal jeg nu nok klare det, man kan jo mande sig op.

Jeg vil virkelig have det bedst med at vores søn (der ikke engang er er fyldt 2 endnu) kan sove hjemme i egen seng hos sin far og komme i dagpleje som normalt. Han er da glad for sin bedstemor, men at overnatte hos hende vil være meget overvældende, da han har sovet alle sine nætter i smørhullet mellem mor og far... Selvfølgelig skal han da nok klare en nat hos hende, men hvis jeg kan undgå det, så gør jeg det altså.

Af en eller anden grund er det næsten hans velbefindende jeg bekymrer mig mere om end mit og den nye babys...!

Anmeld Citér

4. marts 2019

Strain

Jeg fik nr 2 ved akut kejsersnit i uge 35, og der blev storebror på 14 måneder passet af bedstemor og bedstefar mens kejsersnittet stod på og indtil jeg kom på benene og ned på neo til den nye. Derefter var far bare hjemme med storebror og jeg var på barselsafsnittet og neo alene. Det gik så fint. Ja, jeg havde da ondt og det var ikke så 'nemt' som ved første barn, men for mig var det bare vigtigt at storebror også kom godt igennem oplevelsen med at få en lillebror.

Så kom min mand og var hos mig og baby mens storebror var i dagpleje (en 4-6 timer dagligt, med 2 lure) og så holdte vi storebror hjemme da vi blev udskrevet fra sygehuset efter 4 dage.

Jeg kunne fint gå i bad, enten med baby i sengen på hjul eller mens min mand var der. Mad fik jeg hentet med lidt besvær, og ellers hentede min mand forsyninger mens han var der.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.