Er der en læge til stede?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.054 visninger
5 svar
5 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
1. marts 2019

Anonym trådstarter

Måske ikke rette forum, men ved ikke hvor jeg ellers lige skal spørge eller hvem. 

Min mormor har i nogle år haft problemer med sub tarmslyng, så vidt jeg har forstået. Det er hendes tyktarm der drejer, gør ondt og den er også faldet lidt sammen. Hun er opereret for reelet tarmslyng for 20 år siden. De sidste år har hun været indlagt mange gange, grundet stærke smerter i maven. Konklusionen er hver gang, at de ikke kan gøre noget/mere for hende, da det eneste de kan gøre som måske ville hjælpe er at fjerne det syge tarm og give hende stomi. De tør dog ikke lægge hende under, da hun er tidligere lubgecancer pt, med nu meget dårlig lungefunktion, får blodfortyndende medicin og generelt faktisk er i dårlig almen tilstand efterhånden. 

I dag får jeg en ellers sjælden opringning fra hende. Her fortæller hun at hun faktisk har blødt fra endetarmen en måneds tid nu. Så voldsomt at hun nogle dage må gå med bind, da hun hele tiden kan mærke at det drypper med blod.. Hun har nævnt det for sin læge, som åbenbart ikke fandt det vigtigt, siger hun? Og ellers fortæller hun at jeg er den eneste der ved det. Har sagt til hende at jeg ikke mener det lyder normalt, hverken hvis det var en hæmoride eller pga blodfortyndende behandling, og tilbudt hende at gå med til lægen. Det var hun dog tilbebageholdende med.

Undskyld, det blev meget langt. Jeg er lidt frustreret og ved ikke hvor jeg ellers kan spørge og måske få et kompetent svar? Ved der er flere sundhedsfaglige personer herinde og derfor blev det dette forum. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. marts 2019

Abracadabra

Hun lyder rigtigt, rigtigt syg. Og det lyder til, at der er stødt yderligere til. 

Jeg ville nok presse lidt på i forhold til lægen. Og så gå med hende. Det er ikke sikkert, at det hverken skal undersøges eller behandles (hvis hun generelt er så syg, at man alligevel ikke tør operere hende), men så kan I få en snak om, hvad I gør, hvis hun bliver akut meget syg: Vil hun helst være hjemme med sin familie eller vil hun gerne på sygehuset? Og hvordan vil hun gerne lindres mht evt smerter? 

Bor hun selv?

Anmeld Citér

1. marts 2019

Anonym trådstarter

Abracadabra skriver:

Hun lyder rigtigt, rigtigt syg. Og det lyder til, at der er stødt yderligere til. 

Jeg ville nok presse lidt på i forhold til lægen. Og så gå med hende. Det er ikke sikkert, at det hverken skal undersøges eller behandles (hvis hun generelt er så syg, at man alligevel ikke tør operere hende), men så kan I få en snak om, hvad I gør, hvis hun bliver akut meget syg: Vil hun helst være hjemme med sin familie eller vil hun gerne på sygehuset? Og hvordan vil hun gerne lindres mht evt smerter? 

Bor hun selv?

Tak for svar. Det er egentlig også hvad jeg selv tænker, at hun er rigtig syg og måske mere end vi ved om. 

Jeg synes i hvert fald ikke at hendes praktiserende læge handler korrekt, hvis hun har fortalt ham hvor slemt det egentlig er. Det bør undersøges, synes jeg. 

Jeg håber at jeg må tage med hende til lægen en dag i næste uge. Jeg er nemlig heller ikke sikker på, om hun har fortalt lægen hvor hvor meget og hvor længe, sådan helt præcist.

Lægen har i forvejen det sidste år ordineret morfin tbl til hende som hun tager mange af dagligt for smerter. Det er nok ret komplekst med hende, men jeg synes da ikke at man bare kan lade stå til og lade hende bløde ihjel(forstå mig ret) uden at foretage sig noget som læge. Så må han jo hjælpe hende på andre måder i hvert fald.

Anmeld Citér

1. marts 2019

AlwaysAno

Min mor er igennem noget af det samme. Hun er opereret flere gange i maven grundet tarmkræft.. hun danner meget arvæv og får derfor tarmslyng indimellem. Sidste gang var det ret alvorligt og der gik koldbrand i meget af tarmen. 

Tarmslyng kan være meget alvorligt hvis ikke den retter sig ud i tide, så hvis de kan fjerne det dårlige Tarm ville jeg klart sige ja til det. Alternativet er at hun dør af tarmslyng en dag.. 

Anmeld Citér

1. marts 2019

Abracadabra

Anonym skriver:

Tak for svar. Det er egentlig også hvad jeg selv tænker, at hun er rigtig syg og måske mere end vi ved om. 

Jeg synes i hvert fald ikke at hendes praktiserende læge handler korrekt, hvis hun har fortalt ham hvor slemt det egentlig er. Det bør undersøges, synes jeg. 

Jeg håber at jeg må tage med hende til lægen en dag i næste uge. Jeg er nemlig heller ikke sikker på, om hun har fortalt lægen hvor hvor meget og hvor længe, sådan helt præcist.

Lægen har i forvejen det sidste år ordineret morfin tbl til hende som hun tager mange af dagligt for smerter. Det er nok ret komplekst med hende, men jeg synes da ikke at man bare kan lade stå til og lade hende bløde ihjel(forstå mig ret) uden at foretage sig noget som læge. Så må han jo hjælpe hende på andre måder i hvert fald.

Ikke at jeg er uenig i, at det bør undersøges, men det er jo faktisk hendes valg. Fx en kiggertundersøgelse er hverken behagelig eller ufarlig, og det skal hun måske ikke, hvis hun alligevel ikke vil opereres... bare en tanke. 

Et eller andet SKAL hun jo dø af, og KOL er særdeles ubehageligt. Så måske hellere en tarmsygdom. 

Anmeld Citér

2. marts 2019

Anonym

Anonym skriver:

Nu ved du jo ikke om hun har fortalt lægen det hele. Når det drejer sig som lidelser i/ved endetarmen og i/på kønsdelene, så er der mange som ikke rigtigt vil beskrive det. Ikke det hele. Og hvis hun bare har ringet og fortalt at hun har haft en gang frisk blødning fra tarmen, og ikke mere, så er det jo det lægen vil gå ud fra og det lyder fredeligt nok.

Men konstant blødning pr rektum lyder mere alvorligt. Men så igen - kan hun behandles? Hvis hun ikke kan opereres, hvis hun ikke kan klare en Tarm-rensning forud for en kikkert undersøgelse, hvis hun ikke selv vil til lægen og undersøges... så er der ikke meget at gøre måske. 

Du skriver at hun jo ikke skal bløde ihjel - det kan godt være at det er det hun skal, men jo lægen skal jo nok ind over hvis hun vil være med til det. Så der er klare linier hele vejen igennem om hvordan alle omkring hende og hun selv skal forholde sig i den nærmeste fremtid. Men jo, nogle mennesker bløder ihjel. Fordi de ikke kan opereres eller fordi alternativet er værre.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.