Sidder aldrig stille

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

763 visninger
4 svar
0 synes godt om
28. februar 2019

Anonym trådstarter

Jeg har altså lidt undringer over mit tredje barn, som er 14 mdr. Som sagt er det tredje gang, men jeg har svært ved at huske, om de to andre var sådan. Det tvivler jeg dog på, for så tror jeg, at jeg havde hæftet mig ved det.

Men min søn er i gang KONSTANT! jeg overdriver ikke, han sidder aldrig stille. Han kravler, mosler, piller, springer fra ting til ting, kravler oppe i møblerne, åbner skabe og skuffer. Min mor er fuldstændig udkørt efter at have passet ham et par timer, fordi der er så ekstremt meget gang i den lille krop hvert sekund han er vågen. Vi er da også selv trætte, for der er aldrig en pause eller ro på den lille mand.

Derudover er han også en hidsigprop. Han bliver hurtigt frustreret, og kan her finde på jævnligt at slå hovedet ind i væggen eller ned i gulvet i vrede. Han flegner fuldstændig når han skal skiftes, er en flitsbue der forsøger at sparke fra og hamre hovedet ind i væggen bag ham i vrede. Han kaster med ting og kan være noget voldsomt. Vi sætter selvfølgelig grænser osv., jeg tænker bestemt ikke vi mangler forældrekompetencer, men at det bare er hans personlighed. Ellers er han egentlig en glad dreng med store smil og grin, som også er begyndt at snakke. Han kan sige hov, hej, navnet på vores hund, daaar (betyder tak).

Oplever han har et stort søvnbehov, sikkert grundet det høje aktivitetsniveau. Han sover fra 19.30-05.00 (han har altid vågnet så tidligt. Puttes kl 19, mange dage tager det en time før han sover, så først kl 20). Sover 45 min formiddagslur og 3 timer til middag.

Men er det normalt? Altså det er dejligt at han vil opleve verden, men det er som om han ikke kan finde ro i den lille krop. Og om eftermiddagen bliver han grådlabil, vil gerne tages op, men så vrider han sig og ved ned, men vil alligevel op i ved. Det er som om hans krop har brug for en pause, men han ikke kan tage den, og han falder ikke til ro hos os, men vil ud og udforske og kravle rundt igen.

Ind i mellem kan vi have held med han kan sidde i små fem min hvis vi giver ham trykmassage på kroppen, men må også sige det er som om man skal klemme ret hårdt, før det har den ønskede effekt, og det nyder han så.

Han har en tryg tilknytning til os og søger os for trøst og nærhed, men det er som om han kun kan acceptere nærheden hvis vi står op med ham, hvis man sidder ned er han videre på nul komma fem. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. februar 2019

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster
Anonym skriver:

Jeg har altså lidt undringer over mit tredje barn, som er 14 mdr. Som sagt er det tredje gang, men jeg har svært ved at huske, om de to andre var sådan. Det tvivler jeg dog på, for så tror jeg, at jeg havde hæftet mig ved det.

Men min søn er i gang KONSTANT! jeg overdriver ikke, han sidder aldrig stille. Han kravler, mosler, piller, springer fra ting til ting, kravler oppe i møblerne, åbner skabe og skuffer. Min mor er fuldstændig udkørt efter at have passet ham et par timer, fordi der er så ekstremt meget gang i den lille krop hvert sekund han er vågen. Vi er da også selv trætte, for der er aldrig en pause eller ro på den lille mand.

Derudover er han også en hidsigprop. Han bliver hurtigt frustreret, og kan her finde på jævnligt at slå hovedet ind i væggen eller ned i gulvet i vrede. Han flegner fuldstændig når han skal skiftes, er en flitsbue der forsøger at sparke fra og hamre hovedet ind i væggen bag ham i vrede. Han kaster med ting og kan være noget voldsomt. Vi sætter selvfølgelig grænser osv., jeg tænker bestemt ikke vi mangler forældrekompetencer, men at det bare er hans personlighed. Ellers er han egentlig en glad dreng med store smil og grin, som også er begyndt at snakke. Han kan sige hov, hej, navnet på vores hund, daaar (betyder tak).

Oplever han har et stort søvnbehov, sikkert grundet det høje aktivitetsniveau. Han sover fra 19.30-05.00 (han har altid vågnet så tidligt. Puttes kl 19, mange dage tager det en time før han sover, så først kl 20). Sover 45 min formiddagslur og 3 timer til middag.

Men er det normalt? Altså det er dejligt at han vil opleve verden, men det er som om han ikke kan finde ro i den lille krop. Og om eftermiddagen bliver han grådlabil, vil gerne tages op, men så vrider han sig og ved ned, men vil alligevel op i ved. Det er som om hans krop har brug for en pause, men han ikke kan tage den, og han falder ikke til ro hos os, men vil ud og udforske og kravle rundt igen.

Ind i mellem kan vi have held med han kan sidde i små fem min hvis vi giver ham trykmassage på kroppen, men må også sige det er som om man skal klemme ret hårdt, før det har den ønskede effekt, og det nyder han så.

Han har en tryg tilknytning til os og søger os for trøst og nærhed, men det er som om han kun kan acceptere nærheden hvis vi står op med ham, hvis man sidder ned er han videre på nul komma fem. 

Det lyder lidt ligesom min datter. Der har også altid været meget gang i hende, men det er lidt mere verbalt og mentalt. Det er som om hendes lille hoved bare kører og kører, og arbejder på højtryk hele tiden, udover når hun sover. Og så kan hun snakke fra hun står op til hun går i seng. Hun sidder sjældent helt stille men laver hele tiden noget. Karter rundt på stolen, piller ved en eller anden dims, eller endda i hendes negle.

Hun blev også gal på bleen og skiftesituationen da hun var ca 1½ år, og det blev så optakten til at hun var blefri dag og nat som 2-årig. 

Hun bliver umådeligt frustreret når ting ikke går som forventet, lægger mange planer og laver regler i sit hoved, som andre skal følge, men hun glemmer at fortælle om. Det er også kilde til megen frustation.

Hun har også et højt søvnbehov, og sover fra kl 18-5. Derudover har hun altid haft brug for hjælp til at mærke hendes krop for at finde ro. Da hun mindre hjalp en voksi gevaldigt, og i vuggestuen sov hun med kugledyne. Hun er også blevet viklet meget indtil hun var ca 3½ år, herefter er det kun meget sjældent. Men hun kan stadig have behov for en kort viklekrammer for at finde sig selv igen hvis hun er blevet meget overtræt, eller har været helt oppe i det røde felt.

Hun kan så godt finde ro når hun ser tv, hvis hun får lov til at sidde med noget hun kan nulre, og aller helst også have en tung dyne på.

hun er 4½ år nu.

Anmeld Citér

28. februar 2019

AlwaysAno

Min ældste på snart 5 er også sådan og har været det fra helt lille. Der er gang i ham hele tiden. Hvis ikke bevægelse så altid lyd på.. puha jeg bliver så træt i mit hoved sommetider. Men tror bare det er deres personlighed.. jeg er nået dertil hvor jeg forsøger at acceptere at det jo er sådan han er- jeg kan ikke ændre på det, og så forsøger jeg at give ham steder hvor der er ok at være mere vild end andre. Lige pt er aftensmaden et mareridt fordi han karter rundt og råber og larmer. Så får han af vide at der er ok hvis han har brug for at råbe men så må han gå ind og råbe lidt på værelset... 

min yngste er slet ikke sådan.. ☺️

Anmeld Citér

28. februar 2019

ønskebørn74

Anonym skriver:

Det lyder som om han får for mange sanseindtryk. Overstimulerede børn har svært ved at finde ro i kroppen. 

Anmeld Citér

1. marts 2019

Oddi

Profilbillede for Oddi

Synes det lyder meget som vores dreng i den alder. Han var sprængfyldt med energi og er det sku egentlig stadig ( 3 år nu). Nogle børn skal lære forskellige måder at lege på og skal hjælpes til at lære at fordybe sig - min søn er stadig en energibombe og en hidsigprop, men han er også god til fordybelse og kan bruge 1 time på at lægge et puslespil flere gange - men vi opfordre ham også til at nu er det tid til at lave noget mere stille og så geare han ned. 

Hvad med når I læser bøger med ham? Eller laver puslespil? Kan han i den situaiton forholde sig stille og fordybe sig i historien osv? 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.