Mrsopsand skriver:
Er der nogle med for meget fostervand der vil dele deres fødselsoplevelse?
Jeg har i dag fået at vide at jeg har for meget fostervand og at jeg derfor skal sættes i gang med piller under indlæggelse på fredag. Derudover skal jeg lægge mig ned hvis vandet går spontant ligesom det gjorde første gang(her havde jeg dog ikke for meget fostervand)
Jeg har desværre kun hørt beretningerne fra min søster der endte med akut kejsersnit begge gange pga navlesnorsfremfald, noget som de ellers sagde aldrig ville ske 2 gange, så jeg er selfølgelig rigtig bange for at det samme skal ske for mig så det kunne være rart at høre jeres erfaringer.
Jeg fødte for små 5 måneder siden, sat i gang 37+0 grundet blandt andet for meget fostervand. Jeg fik det konstateret omkring uge 30 og fik tappet fostervand undervejs, for at forsøge at undgå for tidlig fødsel. Det betød også at risikoen for fx navlesnorsfremfald var til stede og derfor advarslen om, at man skal lægge sig ned og ringe efter hjælp, hvis vandet skulle gå spontant (den advarsel bruges også, hvis barnet fx ligger forkert og er således nok mere udbredt end man tror, selvom det virker så dramatisk).
Jeg kom ind til i gangsættelse med kateder natten over, men det viste sig, at jeg allerede var begyndt at åbne mig. Derefter tog de vandet ved 22-tiden (hvilket skal gøres ret kontrolleret, når der er for meget af det). Derpå fik vi en fødestue og jeg fik så småt veer omkring midnat. Min søn blev født kl. 02.59 efter en pressefase på 9 minutter - så det hele var temmelig turbo, hvilket kom meget bag på os alle (min sidste fødsel tog 18-20 timer i 2016 og endte som akut kejsersnit).
Alt i alt var det en god oplevelse, selvom det var overrumplende og vanvittigt intenst i den sidste halve time af fødslen. Jeg gik fra 7 cm. åben og til at have baby på maven på omkring en times tid. Min krop var åbenbart vanvittigt klar til at slippe presset af det alt for meget vand, og de mistænke også lidt begyndende moderkageløsrivelse. Vigtigst af alt havde baby det godt ved ankomst og jeg slap med et par små rifter
God fødsel!
Anmeld
Citér