Uddanelse og barsel

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

728 visninger
4 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
19. februar 2019

Anonym trådstarter

BARSEL PÅ ELEVLØN - HVILKE RETTIGHEDER HAR JEG?

Hej

Jeg vil gerne begynde på en erhvervsuddannelse i næste måned hvilket jeg sagtens kan men efter 10 uger skal jeg finde mig en elevplads ellers sender selve skolen en ud til deres egen butik som der tilhører dem, hvor man så skal være istedet for hvis man nu ikke finder en elevplads.

Hvis jeg er på elevløn, når jeg er gravid, får jeg så fortsat det beløb, mens jeg er på barsel, bliver det mere eller mindre, eller hvordan foregår det?

Jeg vil nemlig få SU de 10 uger som ligger på de 5000kr cirka, hvorimod jeg får 10.000 udbetalt når får min elevplads. Vil jeg stadig få de 10.000kr hvis jeg senere hen går på barsel efter jeg har været på min elevplads? 

Er det elevstedet, der betaler for barsel? Eller er det kommunen idet stedet nok bliver finansieret af kommunen..
Hvor lang barsel har man som elev?

Hilsen en forvirret gravid pige 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. februar 2019

Anonym

Det afhænger af hvilken slags elevforhold, der er tale om. Er det fx almindelig elev efter erhvervsuddannelsesloven, så vil det følge af overenskomsten på området, som man vil være omfattet af som elev. I butik fx butiksoverenskomsten ml. Dansk Erhverv og HK. I denne er man som elev på barsel sidestillet med alm. medarbejder (alm. løn i 4 uger før fødsel + 14 + 8 uger efter fødsel. Obs. der er anciennitetskrav). Det kræver, at man har en decideret uddannelsesaftale med en virksomhed.

Er man i skolepraktik, så modtager man skolepraktikydelse. 

Så man kan ikke sige noget generelt. Det afhænger af din uddannelsesaftale og type af elevaftale.

Hvorfor vil du modtage SU?

Længden af barselsorlov vil som udgangspunkt følge barselsloven. Tjek Udbetaling Danmarks hjemmeside.

Men igen - det er en meget konkret vurdering. Vil anbefale dig at kontakte en studievejleder, medmindre du er medlem af en fagforening.

Anmeld Citér

19. februar 2019

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Det afhænger af hvilken slags elevforhold, der er tale om. Er det fx almindelig elev efter erhvervsuddannelsesloven, så vil det følge af overenskomsten på området, som man vil være omfattet af som elev. I butik fx butiksoverenskomsten ml. Dansk Erhverv og HK. I denne er man som elev på barsel sidestillet med alm. medarbejder (alm. løn i 4 uger før fødsel + 14 + 8 uger efter fødsel. Obs. der er anciennitetskrav). Det kræver, at man har en decideret uddannelsesaftale med en virksomhed.

Er man i skolepraktik, så modtager man skolepraktikydelse. 

Så man kan ikke sige noget generelt. Det afhænger af din uddannelsesaftale og type af elevaftale.

Hvorfor vil du modtage SU?

Længden af barselsorlov vil som udgangspunkt følge barselsloven. Tjek Udbetaling Danmarks hjemmeside.

Men igen - det er en meget konkret vurdering. Vil anbefale dig at kontakte en studievejleder, medmindre du er medlem af en fagforening.

almindelig elev efter erhvervsuddannelsesloven ville det så være, det som jeg ville hører under. Hvilke overenskomster hører til der..? :/ 

jeg skal modtage SU de første 10 uger af uddanelsen da jeg vil gå i skole der og derefter skal jeg have en elevplads. 

Jeg er medlem af en a-kasse dog ikk en fagforening. 

Anmeld Citér

19. februar 2019

Soonmom

Anonym skriver:

almindelig elev efter erhvervsuddannelsesloven ville det så være, det som jeg ville hører under. Hvilke overenskomster hører til der..? :/ 

jeg skal modtage SU de første 10 uger af uddanelsen da jeg vil gå i skole der og derefter skal jeg have en elevplads. 

Jeg er medlem af en a-kasse dog ikk en fagforening. 

Hvor langt er du henne?

For tænker det kan være svært at finde en elevplads hvis du er højgravid ? 

Anmeld Citér

20. februar 2019

Anonym trådstarter

Soonmom skriver:

Hvor langt er du henne?

For tænker det kan være svært at finde en elevplads hvis du er højgravid ? 

Jeg er kun 6+6 så ikk så langt. Jeg tænker ikk jeg har problem at finde elevplads for det har vi fået styr på  

men det var mere om man får den samme løn under din barsel som du fik som elev på sin elevplads ..?

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.