Barn mellem bachelor og kandidat

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.481 visninger
2 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
18. februar 2019

Anonym trådstarter

Hejsa

Min kæreste og jeg går med nogle planer om at få et barn næste år, vi vil gerne planlægge det til at ligge mellem min bachelor og kandidat (vi er selvfølgelig klar over at det ikke er muligt helt præcist at vælge hvornår man bliver gravid osv)

Jeg har været inde og læse op på det, men de svar jeg har kunnet finde, har været flere år gamle, så jeg ved ikke hvorvidt jeg kan bruge det til noget :-)

Jeg vil meget gerne vide om der er nogle der ved hvorvidt jeg kan søge ind på en kandidat og dermed få SU selvom jeg måske er gravid, og hvordan det så ville foregå mht til studiet? Må man overhovedet det?

Er det bedre at tage barselsorlov og så vente med at søge ind på studiet til efter endt barsel, samt skal man være medlem af en a-kasse? (Det kunne jeg læse i en anden tråd, men jeg ved ikke hvorvidt det stadig gælder.)

Jeg har søgt på nettet, men jeg synes at det er meget forvirrende de ting der står. Jeg håber at der er nogle der kan hjælpe med mine spørgsmål.

Jeg ved godt at det bedste ville være at kontakte studievejlederen, men da det først vil være gældende til næste år, så vil jeg godt vente.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. februar 2019

L95

Hej du! 

Jeg står i nøjagtig samme situation som du gør og havde håbet på at kunne holde barsel mellem bachelor og kandidat. Det er så ikke gået efter den optimale plan, da vi nu har prøvet i 5 måneder uden held og jeg så ender med at starte op på kandidaten inden barsel 

Jeg er på ingen måder ekspert på området, men jeg var til møde med en studievejleder vedr. det med barsel mellem bachelor og kandidat mv. og det jeg fandt ud af, er at der er to muligheder. 

Enten søger du ind på kandidaten som normalt og når du så bliver optaget, så melder du derefter barsel. Det er helt efter bogen, da det er en orlov som alle andre studerende også er berettiget til. Når du er på barselsorlov fra kandidaten, så får du SU som normalt med mindre du væger dine 12 klip anderledes. Derudover får barnets far jo også 6 klip som enten gør at han kan tage barsel et halvt år og samtidig få SU eller også kan han få dobbelt SU i et halvt år. (Hvis han altså også er studerende)

Den anden mulighed er at tage almindelig barselsdagpenge. Hvis du vælger denne løsning så skal du ikke søge ind på kandidaten, men melde barsel til kommunen og altså være "arbejdsløs". Så kan du efter barsel søge ind på kandidaten og derefter gå tilbage på SU. 

Fordelen ved orlov er at du er sikret pladsen på kandidaten og at du ikke skal gøre så meget, du skal ikke søge om alt muligt eller indberette noget. Her kan du også få 12 måneders barsel hvis det er det du vil. 

Fordelen ved barselsdagpengene er, at du får udbetalt en hel del flere penge end du gør hvis du går på orlov fra studiet. Her kan du til gengæld max være på barsel i 10 måneder (så vidt jeg husker). Her skal du søge efter pengene gennem kommunen og du skal også søge ind på kandidaten efterfølgende. 

Jeg håber informationerne kan bruges :-)

Anmeld Citér

19. februar 2019

Dorthe1986

Jeg fødte en måned inden jeg skulle aflevere bachelor. Jeg afleverede bachelor og var oppe og forsvare den da min søn var 2 mdr Jeg gik direkte videre på kandidaten, men som hjemmestudie, så var hjemme i et lille års tid mens jeg så klarede eksaminer osv. Sindssyg hård måde at gøre det på, men jeg ønskede ikke at være et år længere om at blive færdig og så var det eneste måde at gøre det på. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.