Eksperthjælp: Et år mere er en gave!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.493 visninger
0 svar
8 synes godt om
14. februar 2019

Trine Andreasen

Hej
Vi er blevet rådet af børnehaveklasse læreren at vores datter skal gå 0. Klasse om, vi er meget i tvivl...(hun er fra August)
Vi var allerede til et møde 3 mdr efter start, også omkring dette, og efterfølgende et mere 3 mdr senere.
Begrundelsen er at de ikke mener hun er moden til det. I modenheden set fra deres side, ligger at hun har LIDT svært ved opgaverne de får, men mest af alt at hun ikke beder om hjælp fra hverken lærer eller hendes kamerater. Vi får også af vide at hun socialt fungere super godt, og at når der er legetime så blomstre hun op og er på banen på lige fod med de andre i klassen.
Vores datter er genert anlagt, dette har vi set gennem hendes opvækst. Men når relationen så er "i orden" så har hun ingen problemer med at udfolde sig.
Min bekymring er selvfølgelig om det er den rigtige beslutning at lade hende gå om eller ej.?
Håber i kan hjælpe mig lidt på vej i den rigtige retning.

Trines svar

Kære du

Tak for dit spørgsmål.

Det lyder som en skøn pige du har og faktisk bliver jeg lidt glad over at høre, at der er en børnehaveklasse leder der ser dit barn og ser at hun stadig har et udpræget behov for at lege.

Jeg mener at vi som udgangspunkt har alt for travlt med at sende vores børn i skole og der er også flere børn der hvert år der bliver skoleudsat.

Begrundelsen er ofte at de ikke er modne nok socialt, kognitiv eller følelsesmæssigt.

Og det er okay.

Børn er forskellige og børn børn udviklere sig i forskellige tempi.

Desværre har vi i danmark og mange andre lande en alders baseret tilgang til livet hvilket i praksis betyder at børn der endnu ikke er klar til skolen bliver presset i skole med begrundelsen "Du er en stor pige nu for du fylder 6 år i år". 

Men nogle børn har bare brug for lidt mere tid før de får knækket koden til hvordan man skal lege/bede om hjælp/sidde stille eller hvad det nu er.

Derfor er mit råd at I skal se på din datter og lyt til hvad de oplever i skolen.

I behøves ikke at tage en beslutning nu, men vær åben for at hun måske er en af de heldige der får lov til at gå et år mere i 0 klasse.

Et år mere hvor hun kan få lov til at lege mere.

Et år mere hvor hun kan få lov til at blive mere sikker på sig selv.

Et år mere hvor hun kan få lov til at være den store der allerede kan mange af de opgaver som de andre ikke kan.

Og når I så nærmere jer maj/ juni så tag endnu en snak med børnehaveklasse lederen. Og hvis hun stadig synes det er en god ide og I stadig kan se at jeres datter heller vil lege end at sidde med bundne opgaver så giv hende den fantastiske gave som et år med mere leg er.

Jeg håber det hjælpe jer med at tage den rigtige beslutning.

Mange hilsner

Trine

Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.

Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.