Min 9årig søn vil flere gange på en dag ha taget temperatur vo har snakket med ham om det og han leger ikke på sine venner her hjemme eller ved dem eller i skolen/sfo han virker heller ikke til at det noget han går op i her hjemme leger han som en ganske alm 9årig og når vi taget den så fortæller han alt lige fra hvor sjovt det var til fødselsdag eller i sfo osv men siger vi nej skriger han dybt ulykkeligt vil så gerne hjælpe ham med st forstå dette for det ikke noget han skal kunne lid på den måde
Trines svar
Kære Malou
Tak for dit spørgsmål.
Sådan som jeg læser dit spørgsmål så er der 2 ting der bekymrer dig.
Det første er at han ikke leger med sine kammerater hverken hjemme eller i skolen/sfo og at han ikke virker interesseret i at lege med dem.
Det andet er at han gerne vil have taget sin temperatur flere gange om dagen.
Lad os starte med det sidste.
Jeg vil rigtig gerne komme med nogle bud på hvorfor han gerne vil have taget sin temperatur og hvad I som forældre kan gøre. Men jeg mangler nogle oplysninger så derfor bliver mine råd meget generelle.
Det første jeg tænker det er:
Er det analt, oralt eller i øret han får taget temperaturen?
Hvad sker der når du tager hans temperatur (hygger I, ligger I ned, taler du beroligende osv.)?
Hvorfor vil han gerne have taget sin temperatur (er han bange for at være syg, er det rart, bliver han stimuleret)?
Disse spørgsmål er du nødt til at stille dig selv og ham for når du får svar på dem vil du også få svar på hvordan du skal gribe det an.
For er der tale om at han gerne vil have taget sin temperatur analt fordi det er dejligt og det stimulere ham. Så er løsningen ikke at sige at han ikke må men derimod at tale med ham om kroppen og de forskellige erogene zoner.
Tal også med ham om at det er helt normalt for en 9-årig dreng at udforske sin krop.
Men tal også med ham om at det er noget han selv skal gøre. Altså indtil han bliver ældre (15 år) og så kan han udforske sin krop og seksualitet med andre og eventuelt få en kæreste.
Hvis det ikke handler om stimulering så er det fordi han får noget andet ud af det.
Måske er det omsorg, nærvær, tid alene med dig eller ro.
Hvis du finder ud af hvad han får ud af det bliver det nemmere at sige ”Nej jeg vil ikke tage din temperatur, men jeg vil gerne nusse dig på ryggen, læse en bog for dig, høre om din dag eller andet. ”
På den måde viser du ham tydeligt at det at tage temperatur er noget man gør i forbindelse med at man er syg og hygge/nusse/omsorg er noget man gør når man har lyst og tid.
I forhold til at han ikke leger med sine kammerater, så er det vigtigt at I taler med hans skole/SFO om hvad der sker og hvordan de oplever det.
Tal også med din søn om hvorfor det er vigtigt at have venner og spørg eventuelt ind til hvad han gerne vil lave sammen med sine venner hvis han helt selv kunne vælge.
Måske handler det om at han gerne vil noget andet end sine kammerater og derfor er det svært være med i legen.
Jeg håber det giver mening eller er du velkommen til at skrive igen.
Mange hilsner
Trine
Vil du have 7 simple tricks til hvordan du kan skabe mere ro, nærvær og glæde om morgenen for både dig og dit barn samtidig med at I kommer ud af døren til tiden? Så tryk her!.
Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.
Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk