Putteritual og putning generelt

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.306 visninger
7 svar
2 synes godt om
6. februar 2019

La82

Hej Allesammen,

Her kommer endnu en omkring hele det der puttehalløj...!

vi har en skøn lille dreng på 3 mdr som trives og og for det meste er ganske nem. Efter hans første spring begyndte han at være lidt mere pylret om aftenen og går fra glad til overtræt på ingen tid... Derfor tog vi Nature sway i brug til putning om aftenen - hvilket fungerer 95% af tiden (HURRA for den).

jeg vil gerne at han begynder at blive puttet mere og mere i sin bedside seng så han mest bruger swayen om dagen. I den forbindelse vil jeg forsøge at indføre et putteritual - men ved ikke helt hvordan... 

Han er som oftest vågen i max en time hvorefter han begynder at blive pylret. I øjeblikket står han op kl 8-9 og går derfor som oftest til ro mellem 21-23 om aftenen (alt efter graden af overtræthed).

Det er kun on natten jeg efterhånden kan amme ham i søvn og det er efterhånden sjældent han falder i søvn i mine arme - så den del er ikke en sikker måde at få ham til at sove længere (hvilket nok er fint i længden men lidt trist lige nu hehe ��)

Jeg forventer ikke at vi kan få en decideret rutine endnu - men vil bare gerne starte i det små...

Nå men her kommer alle mine spm ��

1. Begynder man putteritual når han vågner fra sidste lur?

2. Hvordan timer i det med træthedstegn?

3. Skal vi lade han lege en halv time først og så begynde?

4. Andre fif og trick??

håber i har nogle gode inputs ☺️

/L 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. februar 2019

CKJ

Profilbillede for CKJ
La82 skriver:

Hej Allesammen,

Her kommer endnu en omkring hele det der puttehalløj...!

vi har en skøn lille dreng på 3 mdr som trives og og for det meste er ganske nem. Efter hans første spring begyndte han at være lidt mere pylret om aftenen og går fra glad til overtræt på ingen tid... Derfor tog vi Nature sway i brug til putning om aftenen - hvilket fungerer 95% af tiden (HURRA for den).

jeg vil gerne at han begynder at blive puttet mere og mere i sin bedside seng så han mest bruger swayen om dagen. I den forbindelse vil jeg forsøge at indføre et putteritual - men ved ikke helt hvordan... 

Han er som oftest vågen i max en time hvorefter han begynder at blive pylret. I øjeblikket står han op kl 8-9 og går derfor som oftest til ro mellem 21-23 om aftenen (alt efter graden af overtræthed).

Det er kun on natten jeg efterhånden kan amme ham i søvn og det er efterhånden sjældent han falder i søvn i mine arme - så den del er ikke en sikker måde at få ham til at sove længere (hvilket nok er fint i længden men lidt trist lige nu hehe ��)

Jeg forventer ikke at vi kan få en decideret rutine endnu - men vil bare gerne starte i det små...

Nå men her kommer alle mine spm ��

1. Begynder man putteritual når han vågner fra sidste lur?

2. Hvordan timer i det med træthedstegn?

3. Skal vi lade han lege en halv time først og så begynde?

4. Andre fif og trick??

håber i har nogle gode inputs ☺️

/L 

Jeg tror ikke du egebtlig kan få en rytme med en så lille baby - men du kan selvfølgelig starte med, at gå op i soveværelset, sluk lyset, tal dæmpet. Am ham ligeså stille mens du hvisker ned i hans øre, at nu er det snart putte tid, det bliver dejligt, osv osv. Hvad du nu kan finde på. 

Jeg tænker du selv bedst, kan se hvor år han er træt. Personligt ville jeg selv putte ham til nat, meget før end kl. 21. Men det er jo en smagssag  

men hold ved når han er puttet. Selvfølgelig hvis han græder helt ulykkeligt, skal du jo tage ham op - men hvis det er sådan lidt brok og gnaven, så kan du måske give ham sutten? ( det kan man gå ind og gøre mange gange inden de falder helt til ro) 

sådan har jeg haft held med alle mine tre Guldklumper - held og og lykke med det 

Anmeld Citér

6. februar 2019

babylife.

Som du selv skriver, så kan du ikke forvente at du kan få en rutine med så lille en størrelse Men i forhold til hvornår putteritualet skal starte, så ville jeg helt klart begynde med at give nattøj på osv, allerede når han vågner fra sin sidste lur, hvis altså han kun er vågen en times tid. På den måde undgår du at der skal ske en masse, lige inden sovetid, det kan også gøre at der er svært at falde til ro nemlig  

Vores datter er 6,5 mdr nu, og bliver puttet omkring kl 19-20 stykker og kan stadig godt vågne et par gange efterfølgende. Men da hun var mindre var hun også altid sen om at ville sove til nat. Faktisk stod hun ofte op mellem 9-10 og ville først sove omkring 22-23, og det var intet vi kunne gøre så hun sov tidligere, vi prøvede alt. Det eneste det resulterede i, var en ultra langt putning   I den alder bliver man bare nødt til at følge med baby Men ja, hold fast i at han skal sove når han er lagt i seng, og tag ham derfor ikke med ud i lyset igen efterfølgende  

i forhold til leg inden sengetid, så ville jeg minimere det, for ikke at gøre ham overgearet og træt på samme tid, men man kan sagtens sidde stille og hygge og synge osv  

Mit eneste tid herfra er ellers bare at have is i maven, rytmen og rutinen skal nok komme. Her kom den først omkring 6 mdr og er stadig ikke helt fast  

Anmeld Citér

6. februar 2019

grinny

Mit råd er simpelt - lad være.

Han er overhovedet ikke gammel nok til at få en rytme og slet ikke til at blive efterladt alene i soveværelset 

Måske ikke det råd du leder efter men han er stadig et spædbarn så jeg forstår ikke hvorfor der allerede nu skal laves putterutiner.

Min datter fik først en rutine da hun var 10 måneder, før det sov hun i stuen på mig eller i sin  nest på sofaen indtil jeg selv gik i seng  

Anmeld Citér

6. februar 2019

MEF

grinny skriver:

Mit råd er simpelt - lad være.

Han er overhovedet ikke gammel nok til at få en rytme og slet ikke til at blive efterladt alene i soveværelset 

Måske ikke det råd du leder efter men han er stadig et spædbarn så jeg forstår ikke hvorfor der allerede nu skal laves putterutiner.

Min datter fik først en rutine da hun var 10 måneder, før det sov hun i stuen på mig eller i sin  nest på sofaen indtil jeg selv gik i seng  

Jeg skal lige være sikker. Mener du at en 3 mrd gammel ikke må være alene i soveværelset? 

Bare fordi din datter kunne sove ved siden af dig på sofaen, betyder det jo ikke at alle børn kan det.

Fra min datter var 2 måneder var det absolut slut med at falde i søvn, med mindre hun blev puttet i et mørkt soveværelse og fik noget ro. 

Babyer er meget forskellige! Det ene er måske rigtigt for din datter men fuldstændig forkert for andre.

Vi begyndte allerede der med lidt putterutiner (uden egentlig at tænke over det) - bleskift og nattøj, lidt stille leg/putten på sofaen, amning og så ind i seng. Vores pige er 5 mrd nu og sover upåklageligt! 12-14 timer om natten afbrudt af en eller to amninger, så de tidlige putterutiner virkede altså for hende. 

Anmeld Citér

6. februar 2019

grinny

MEF skriver:

Jeg skal lige være sikker. Mener du at en 3 mrd gammel ikke må være alene i soveværelset? 

Bare fordi din datter kunne sove ved siden af dig på sofaen, betyder det jo ikke at alle børn kan det.

Fra min datter var 2 måneder var det absolut slut med at falde i søvn, med mindre hun blev puttet i et mørkt soveværelse og fik noget ro. 

Babyer er meget forskellige! Det ene er måske rigtigt for din datter men fuldstændig forkert for andre.

Vi begyndte allerede der med lidt putterutiner (uden egentlig at tænke over det) - bleskift og nattøj, lidt stille leg/putten på sofaen, amning og så ind i seng. Vores pige er 5 mrd nu og sover upåklageligt! 12-14 timer om natten afbrudt af en eller to amninger, så de tidlige putterutiner virkede altså for hende. 

Ja det mener jeg helt seriøst lige som jeg også skrive at det er MIT råd, på lige fod med at andre giver deres råd.

Jeg synes det er alt alt for tidligt for et spædbarn at ligge alene.

Anmeld Citér

7. februar 2019

MEF

grinny skriver:

Ja det mener jeg helt seriøst lige som jeg også skrive at det er MIT råd, på lige fod med at andre giver deres råd.

Jeg synes det er alt alt for tidligt for et spædbarn at ligge alene.

Ja, vi gør jo alle tingende forskelligt.

Hvad med i barnevogn? Der ligger de fleste børn jo også alene...

Anmeld Citér

7. februar 2019

grinny

MEF skriver:

Ja, vi gør jo alle tingende forskelligt.

Hvad med i barnevogn? Der ligger de fleste børn jo også alene...

Min datter har sovet i barnevognen når vi har været ude og gå/på tur, hvor jeg så har været med indtil lidt før hun skulle starte dagpleje 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.