Hej!
Mine to drenge på 4 og 3 går i børnehave sammen. Den lille er lige startet 1 januar og den store skal først i skole til næste sommer så de skal gå sammen i et godt stykke tid.
I bh er de delt i hver deres gruppe et par timer om formiddagen men ellers er alle blandet og mine leger med hinanden mere eller mindre hele tiden. Der kan sagtens være andre med i legen men mine finder man altid sammen. Den store havde MANGE venner inden den lille startede- og den yngstes pædagoger ønsker at han skal være mere en del af sin egen gruppe da han mest leger med storebrors venner fordi de er hvor storebror er.
Den lille er en meget følsom dreng, og har været meget syg som lille og har været hæmmet af høretab som blev behandlet med høreapparat som han dog ikke bruger længere. Hvis han i en periode er presset og rammerne brydes har han tendens til st udvikle autisme præget adfærd og ligeledes ocd symptomer samtidig med at han bliver meget grædende. Derfor er ppr indover og der har været meget opmærksomhed på hvordan han ville reagere på børnehavestart. Han har dog taget det vanvittigt flot. Han har ikke grædt en eneste gang ved aflevering og han elsker at være afsted.
Men- og her kommer så spørgsmålet. Pædagogerne vil gerne have at han prøver at være i børnehave en dag hvor storebror ikke er med. De vil se hvordan han reagerer og om han så leger mere med de andre.
Jeg kan jo godt se at han med tiden også skal kunne være i børnehaven alene uden storebror, men han har lige nu kun gået der i små 4 uger og jeg synes det er tidligt st begynde at prøve ham af og presse ham yderligere. er det bare fordi jeg er hans mor mon? Han ønsker det i øvrigt heller ikke selv hvis man spørger ham.
Jeg synes det er så ærgerligt hvis han skal have en øv oplevelse så tidligt i hans børnehaveliv og er bekymret for om en øv oplevelse vil ændre hans ellers positive syn på børnehaven. Jeg føler mere for at vente 2-3 mdrs tid til han er helt faldet til som børnehavebarn. Hvad tænker du? Ser frem til at høre fra dig ??
Trines svar
Kære du
Tak for dit spørgsmål.
Hvor er det dejligt at høre at du dine drenge har sådan et tæt forhold.
Jeg kan godt forstå du er nervøs for hvordan det påvirker din yngste at han skal være alene i børnehaven. For det er en stor omvæltning at starte i børnehave.
Men når det så er sagt så kan jeg også godt forstå hvorfor pædagogerne anbefaler som de gør.
Men først og fremmeste er det vigtigt for mig at pointere at de ikke kan bede dig om at holde din ældste søn hjemme for at se hvordan de yngste reagere.
Det er deres ansvar at sørger for at opstille nogle rammer der gør at dine drenge ikke leger sammen.
Og jeg tænker også at de jo allerede ser den yngste når han er i sin egen gruppe om formiddagen, så jeg kan undre mig over hvorfor de mener det er vigtigt at se ham uden den ældste.
Når det så er sagt så kan jeg ikke lade vær med at tænke på hvordan det påvirker den ældste.
For som du selv skriver så har lillebror været igennem meget og han er en følsom dreng.
Det kan betyde at den ældste tager ekstra meget ansvar for ham når de er i børnehaven.
Han bruger måske meget energi på at inddrage ham i legen med de andre børn.
Måske beskytter han ham også mod andres drillerier.
Måske passer han bare ekstra meget på ham.
Og det skal han ikke.
For det er ikke hans ansvar som 4-årig at tage sig af sin lillebror, heller ikke selvom de nyder hinandens selskab.
Problemet kan også blive at den ældste måske “mister” nogle venner eller må lege nedad for at tilgodese den yngste.
Derfor tænker jeg det er vigtigt at pædagogerne sørger for at de leger med andre børn og at de i længere perioder leger hver for sig.
Det er måske hårdt for den yngste, men igen tænker jeg at det er noget pædagogerne må arbejde med.
Og efter en mdr. mener jeg at der burde være opbygget en vis relation og tryghed til pædagogerne, så han kan finde omsorg hos dem.
Så hvad vil jeg råde dig til?
Jeg vil råde dig til at se på dine drenge og mærke efter.
Kan du mærke at den store er kommer på overarbejde eller at han har mindre energi efter den lille er startede?
Kan du mærke at den lille trives og er tryg ved sine pædagoger?
Så skulle du måske tage en snak med pædagogerne om hvordan de kan hjælpe dine drenge med at lege med andre og særlig være opmærksom på at den store ikke påtager sig et ansvar der ikke skal ligge på hans skuldre.
Og så vil jeg anbefale dig at holde begge drenge hjemme på skift, hvis det er muligt.
Jeg tænker ikke at din yngste tager skade af det hvis han har en god relation med pædagogerne.
Hvis han ikke har så ville jeg vente til han er mere tryg og tillidsfuld over for dem.
Men igen må jeg sige at hele problematikken undre mig.
Det er det pædagogiske personales ansvar at give dine drenge de bedste rammer for deres individuelle udvikling og ikke dit.
Jeg håber det giver mening.
Ellers er du meget velkommen til at skrive igen.
Mange hilsner
Trine
Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.
Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk