Det kan være rigtig mange ting. Befrugtning er en enormt skrøbelig proces, og næsten alt kan gå galt.
En biokemisk graviditet kan handle om abnormiteter i zygoten (det befrugtede æg). Zygoten har nemlig iboende gener, der koder for forskellige proteiner, der grundlægger samtlige processer fra implantation i livmoderslimhinden (endometriet) til udvikling af organer, arme, ben, øjne etc.. I tilfælde af en biokemisk graviditet kan der være noget galt i implantationsprocessen.
Der kan også være noget galt med endometriet. Progesteron bliver dannet af resterne af den follikel, ægget boede i indtil ægløsning, corpus luteum. Progesteron har til opgave at modne endometriet, så det bliver tykt, blodfyldt og lækkert til det befrugtede æg kommer forbi. Hvis corpus luteum ikke danner så meget progesteron, eller tilbagedannes for hurtigt, kan dette føre til en “ugæstfri” slimhinde.
Det antages at ca 50% af alle graviditeter ender i spontan abort, og yderligere ved man, at langt størstedelen af “abnorme zygoter” går tabt inden for de første 2-3 uger - af og til inden vi overhovedet opdager at der var noget.
Anyway, der kan gå meget galt. Selv, har jeg tænkt mig, efter 2 biokemiske graviditeter i streg, at køre med en Gelé Royal-kur fra min første menstruationsdag (effekten er ikke videnskabeligt dokumenteret, men det skader ikke at prøve), og smøre mig med progesteroncreme fra ægløsningstidspunktet.
Det blev langt! Sorry! 
Anmeld
Citér