Skema over pligter og lommepenge

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.826 visninger
7 svar
2 synes godt om
30. januar 2019

Lefrica

Profilbillede for Lefrica

Hej med jer, 

jeg har en søn på 7 år, som gerne vil have pligter og lommepenge  Jeg har aftalt med ham at vi laver et skema over pligterne, men jeg er lidt på bar bund med udformningen - har googlet lidt og fået nogle ideer, men jeg vil meget gerne høre jer hvordan I har løst det? 

Hans pligter kommer blandt andet til at være:

- dække bord

- tage af bordet

-hjælpe med at lave mad

- osv 

Hvordan gør I det hjemme hos jer? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. januar 2019

Mullemee

Nu er mine unger ikke så gamle endnu, men hvad med et excel ark, hvor opgaverne står ude til venstre i rækker under hinanden og så er der datoer øverst? Så kan man sætte et kryds på dagen, når opgaven er løst og hvis der så er x antal krydser, så udløser det penge - flest penge ved flest krydser osv.

Anmeld Citér

30. januar 2019

Ms.Momo

Profilbillede for Ms.Momo
så fik jeg to fredagsbørn; Victor 11.01.08 og Elise 11.04.14

mine unger får ikke lommepenge for deres pligter, men mine forældre gjorde det med mig.

Jeg havde visse pligter (f.eks. at gå ud med skraldet) som  skulle gøres og så havde jeg "ekstra" pligter som gav lommepenge. Mine forældre havde lavet et ugeskema med pligterne og deres "løn" og så fik jeg en eller anden form for mærke for hver pligt, og så regnede de lommepengene ud sidst på ugen. mener jeg fik 25,- om ugen hvis jeg gjorde dem alle sammen.

Det kunne evt. laves i Excel.

Anmeld Citér

30. januar 2019

Lefrica

Mullemee skriver:

Nu er mine unger ikke så gamle endnu, men hvad med et excel ark, hvor opgaverne står ude til venstre i rækker under hinanden og så er der datoer øverst? Så kan man sætte et kryds på dagen, når opgaven er løst og hvis der så er x antal krydser, så udløser det penge - flest penge ved flest krydser osv.

Det var også noget i den stil jeg havde forestillet mig at det skulle ende med  

Jeg skulle bare lige være sikker på at jeg ikke havde gang i noget helt skørt 

Anmeld Citér

30. januar 2019

Lefrica

Ms.Momo skriver:

mine unger får ikke lommepenge for deres pligter, men mine forældre gjorde det med mig.

Jeg havde visse pligter (f.eks. at gå ud med skraldet) som  skulle gøres og så havde jeg "ekstra" pligter som gav lommepenge. Mine forældre havde lavet et ugeskema med pligterne og deres "løn" og så fik jeg en eller anden form for mærke for hver pligt, og så regnede de lommepengene ud sidst på ugen. mener jeg fik 25,- om ugen hvis jeg gjorde dem alle sammen.

Det kunne evt. laves i Excel.

Jeg havde også tænkt at der skulle være en form for grundtakst og så kan han tjene flere penge ved at gøre ekstra ting 

Anmeld Citér

30. januar 2019

Mulllesmor

Profilbillede for Mulllesmor

Vi har bare et helt enkelt skema med afkrydsningsfeltet. Når de hjælper med noget ( ikke oprydning på værelse, lægge tøj til vask og tage sine egnet ud ud efter maden ) så får det et kryds og nogle gange to. Når skemaet er fyldt = 100 krydser udløser det 100 kr de må bruge på lige hvad de vil ( mine er 9 og 5,5)

Anmeld Citér

30. januar 2019

Liland

Profilbillede for Liland
Lefrica skriver:

Hej med jer, 

jeg har en søn på 7 år, som gerne vil have pligter og lommepenge  Jeg har aftalt med ham at vi laver et skema over pligterne, men jeg er lidt på bar bund med udformningen - har googlet lidt og fået nogle ideer, men jeg vil meget gerne høre jer hvordan I har løst det? 

Hans pligter kommer blandt andet til at være:

- dække bord

- tage af bordet

-hjælpe med at lave mad

- osv 

Hvordan gør I det hjemme hos jer? 

vi har ikke et skema, men vores datter (12½ år) ved at det er hendes pligt at:

finde tallerkner frem til aftensmad (vi øser op i køkkenet)

gå ud med skrald

tømme opvasker og fylde den igen

tørre spisebordet af efter mad

hjælpe med opvask og oprydning efter aftensmaden

vi har en fast takst der hedder 100 kr i måneden (den stiger her når hun fylder 13, til 150 kr)

de 100 kr er hvis hun klarer alle sine pligter, hvis hun derimod laver lidt ekstra, så giver det også ekstra penge i kassen og omvendt, hvis der er brok eller hvis hun ikke får klaret det hun skal, så falder beløbet.

Anmeld Citér

30. januar 2019

Ms.Momo

Profilbillede for Ms.Momo
så fik jeg to fredagsbørn; Victor 11.01.08 og Elise 11.04.14
Lefrica skriver:

Jeg havde også tænkt at der skulle være en form for grundtakst og så kan han tjene flere penge ved at gøre ekstra ting 

jeg havde ikke nogen lommepenge udover dem jeg kunne "tjene" ved at gøre pligter, for min far mente ikke jeg skulle have penge for at sidde på min r*v. Det var godt nok ikke sjov når klassekammeraterne fik det samme (eller mere) uden pligter. 

Tænker selv at min datter skal have lommepenge når hun bliver større, nogle pligter hun skal gøre og så "bonuspligter" der giver ekstra lommepenge.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.