Opstart på grød - tips til at undgå forstoppelse

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.721 visninger
7 svar
3 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
16. januar 2019

HBV

Min lille pige skal inden længe opstarte på grød. 

Har I erfaring med hvilke grødtyper, der er bedst at starte med? Hvilke slags giver ikke så let forstoppelse  

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. januar 2019

Anonym

HBV skriver:

Min lille pige skal inden længe opstarte på grød. 

Har I erfaring med hvilke grødtyper, der er bedst at starte med? Hvilke slags giver ikke så let forstoppelse  

Begynd med dem fra 4 mdr de er mere skånsom e for maven.. Og suppler med noget sveskegrød... Evt i den anden grød.. 

Anmeld Citér

16. januar 2019

MEF

Vi er gået i gang herhjemme (næsten 5 måneder). Min pige har haft ret meget tendens til forstoppelse men også at mælken bare er suset igennem systemet. Men der har intet problem været efter vi er opstartet grød. Vi har givet hirsegrød, risgrød, noget majs agtigt og forskelligt mos med kartofler, gulerødder og brokoli.

Jeg har bare valgt de grøde der stod 4 måneder på.

Hun elsker det hele og maven har taget det helt fint! 

Anmeld Citér

16. januar 2019

HBV

Tak for svar begge to  nu vil jeg ik lige kaste mig over færdig pulvermad lige med det samme  såå hvad ville I vælge?  Min søn fik ret meget forstoppelse da jeg startede op med grød dengang så vil helst undgå det hvis det er muligt. 

Anmeld Citér

16. januar 2019

Venica

Start med at koge broccoli/gulerødder/blomkål, blend det derefter, tilsæt evt en klar smør eller olie, og bland lidt modermælk/færdig blandet erstatning i for at gøre konsistensen mere flydende. Så er det både noget genkendeligt i smagen (modermælk), og noget nyt (grøntsag). Efterhånden kan du skrue ned for modermælk, og gøre konsistensen tykkere. På den måde vænner maven sig også til mere fast føde. 

Og skulle det drille i starten, må du have et glas sveskemos på lager. :-) 

Anmeld Citér

16. januar 2019

HBV

Venica skriver:

Start med at koge broccoli/gulerødder/blomkål, blend det derefter, tilsæt evt en klar smør eller olie, og bland lidt modermælk/færdig blandet erstatning i for at gøre konsistensen mere flydende. Så er det både noget genkendeligt i smagen (modermælk), og noget nyt (grøntsag). Efterhånden kan du skrue ned for modermælk, og gøre konsistensen tykkere. På den måde vænner maven sig også til mere fast føde. 

Og skulle det drille i starten, må du have et glas sveskemos på lager. :-) 

Hmm.. Min sp siger at man skal starte med grød først? 

Anmeld Citér

17. januar 2019

Venica

Hmm.. Min sp siger at man skal starte med grød først? 

Det tror jeg bestemt er en smagssag, og alt efter hvilken sundhedsplejerske man har :-) Jeg oplever at folk bruger mos i større grad end grød i min omgangskreds. Men det ene er ikke bedre end det andet i opstart. Så det er bare op til dig selv :-) Jeg synes personligt at det er nemmere at lave mos og fryse ned til små portioner (og de ER små i starten”. Grød får jeg altid lavet til en hel hær, og så bryder jeg mig ikke om gemme det. 

Men du kan også sagtens starte med en smule hirse- eller Risgråd, bare vær’ opmærksom på at man ikke anbefaler risgrød i større mængder eller for ofte �� 

Held og lykke med det i hvert fald :-)

Anmeld Citér

17. januar 2019

Birthdaybaby

Vi startede med mos, det oplevede vi var mildere ved maven. Ikke kartoffel, men så godt som alle andre grøntsager. 

I begyndelsen var især blomkål et hit, det bliver nemt helt glat når man blender det. Senere var det meget de sødere ting, som sød kartoffel og græskar der hittede - og ærter. 

Vi lavede kun “særkost” i ganske kort tid, indtil der blev spist ordentligt, derefter fik hun bare de grøntsager vi fik, kogt ekstra godt og most med en gaffel. 

Har som udgangspunkt aldrig blandet forskellige grøntsager sammen, men gerne tilsat krydderier og krydderurter. Og selvfølgelig smør/olie. 

Af grød lavede jeg havregrød, boghvedegrød og øllebrød. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.