Jeg synes at alle de andre forslag mht. Ammerådgivning er super gode, og dem bør du helt sikkert lytte til.
Amning bliver selvfølgelig anbefalet som nr. 1, MEN skulle det nu ikke komme til at fungere hvilket det aldrig gjorde for mig, så vil jeg bare lige give dig en lille positiv liste over “fordele” ved at give erstatning. Jeg kan så tydeligt huske præcis det øjeblik jeg tog de mælkestoppene piller på hospitalet, og øv for en følelse, men man bliver god igen Men ingen tvivl om at det gør ondt når ens forestilling om den første tid ikke går som ønsket.
Så får du det ikke til at fungere, så frygt ej! Her kommer en lille liste af gode ting du kan fokusere på i stedet for at banke dig selv oven i hovedet, hvis nu du ender ud med erstatning
1. Man kan deles om nattevagten, i det dig og din partner har præcis samme forudsætninger for at give flaske. Dette betyder at du kan få flere dage hvor dit søvnunderskud bliver ladt godt op. F.eks i weekenden
2. Din partner føler sig måske lidt mere til gavn, og kan gøre noget så basalt som at give mad.
3. Du får lettere ved at kunne bruge “spontan” pasning, i det du ikke skal være sikker på at amme til tiden, eller have malket ud i forvejen. Dette er perfekt hvis en mulighed for en kæresteaften eller lign. Skulle dukke op ☺️
4. Hvis man er blufærdigt anlagt (som jeg selv), så skal man ikke tænke over hvor man kan sidde afskærmet eller være bange for at blive smidt ud/set skævt på af caféer, andre mennesker osv. (Ja, det er sygt, men set før)
5. Din baby får mad, også selvom du ikke ammer. Jeg lover at i nok skal finde sammen i en fin symbiose af den grund alligevel.
6. Du ved lige præcis hvor meget din baby spiser i døgnet, da du kan afmåle det. Så er det nemt at se hvis der er afvigelser eller lign.
7. Du er den bedste mor for dit barn, og det er ligemeget om du ammer eller giver flaske. Så længe du har masser af kærlighed til dit barn, så skal det hele nok gå ❤️
Jeg håber det lykkedes med amningen, og hvis ikke, så skal det nok gå alligevel.
Held og lykke med det hele, det er fantastisk at være mor ❤️