Eksperthjælp: Amning i liggende stilling

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

430 visninger
3 svar
2 synes godt om
10. januar

Vibeke de Lichtenberg

Hej

Jeg kunne godt tænke mig at høre, om det er forbundet med risiko for vuggedød, hvis man sover, når barnet ammer i løbet af natten. Jeg ammer i liggende stilling, og min søn ligger mave til mave med mig. Han kan ikke trille om på maven, kun på ryggen. Han ammer gerne op til en time. Og gerne flere gange i løbet af natten. Jeg savner virkeligt den søvn, som jeg kan få i de tidsrum. Men min mand er meget imod det, fordi han frygter vuggedød.

De bedste hilsner
Sonja

Vibekes svar

Kære Sonja

Sundhedsstyrelsen kommer med en række anbefalinger, inden for hvilke man godt kan amme og sove med sit barn i sengen. Anbefalingerne går på, at barnet ikke ligger mellem forældrene, at forældrene ikke er påvirkede alkohol eller stoffer, og at barnet har sin egen dyne. Du kan altså fint amme ham liggende og så, med udgangspunkt i anbefalingerne, forsigtigt trille ham om på ryggen, når han er færdig med at amme. Som du selv nævner, er det en fin måde at få mere hvile om natten. 

Venlig hilsen

Vibeke de Lichtenberg

Vibeke kan derfor i brevkassen tilbyde personlig og individuel tilpasset vejledning, og rådgive i spørgsmål, der vedrører de fysiske og psykiske aspekter af din graviditet, fødsel og barsel.

Se Vibekes hjemmeside: delichtenberg.nu

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

10. januar

ErDuHerIkkeSnart

Profilbillede for ErDuHerIkkeSnart

Men det er jo ikke det, hun spørger om? Hun spørger, om hun må sove imens hun ammer og med andre ord netop ikke holde sig vågen, til fx at trille baby om på ryggen bagefter ...

Til TS: Man “må” jo det, man er tryg ved. Jeg ammer også liggende og har gjort det med begge børn. Og jeg falder i søvn ganske ofte, må jeg indrømme. De har deres egen plads i sengen, egen dyne, og jeg er selvfølgelig ikke påvirket af noget. Det er jeg faktisk ganske tryg ved.

Anmeld Citér

10. januar

ErDuHerIkkeSnart

Profilbillede for ErDuHerIkkeSnart

Ps: Hvis det udelukkende handler om din mands utryghed, så kan han jo passende holde sig vågen nu og da (fx nætterne i weekenden) og holde øje med jer, mens du får ammet og sovet. Lur mig om ikke hans bekymring så nok skal forsvinde efter et par nætter... 

Anmeld Citér

10. januar

HBV

Profilbillede for HBV

Det er også bevist at samsovning med mor, der ryger, øger risikoen for vuggedød. Synes da også, at det Skal nævnes. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.