Jeg havde også graviditetsrelateret sukkersyge under min sidste graviditet. Jeg lå lige på grænsen da jeg blev testet og gennem graviditeten kunne jeg holde det med sund kost. For mig var det en kæmpe motivator at jeg var gravid og holdte mig til anbefalingerne om sund kost. Jeg døjede med bækkenløsning, så motion/fysisk aktivitet var desværre meget begrænset. Jeg tog 10 kg på og fødte en pige på 3310 gram. Jeg målte hver dag i to uger (mener jeg) og herefter to gange om ugen. Hvis du spiser sundt alle ugens dage, og du på testdage ligger på et acceptabelt niveau, så er der ingen grund til bekymring. Så tyder alt jo på, at du har et fint og stabilt blodsukker. Hvis dine tal ikke er på det acceptable niveau og du ikke får forbrændt sukkeret, så vokser baby sig større og i et hurtigere tempo (sagde min læge) og det er ikke hensigtsmæssigt. Hverken i forhold til fødsel eller babys fysiske udvikling. Samtidig kan der være problemer med barnets blodsukker efter fødslen. Det er sådan jeg har forstået det.
Hvis du er bekymret for dine tal på de dage hvor du ikke tester, så kan du jo vælge at teste alle dage?
Anmeld
Citér