Kontanthjælp og forsørgerpligt?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.496 visninger
2 svar
1 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
9. januar 2019

Anonym trådstarter

jeg har været på barsel i et år og fået fuld løn fra januar frem til slut juli, herefter overgik jeg til barselsdagpenge fra a-kassen. D 28/12 2018 sluttede min barsel, men jeg blev pr 6/12 2018 sygemeldt med en voldsom depression og personlighedsforstyrrelse. Disse to hæmmer og for så vidt ikke i hverdagen, men efter en terapitime, kan jeg næsten ikke hænge sammen de efterfølgende dage pga følelserne der er sat i gang.

så snakkede manden og jeg om en nr 2 (på sigt) og kom herefter til at tænke på, hvis jeg bliver fyret pga for lang sygemelding og min dagpenge-ret udløber. Hvad så? Er det så på kontanthjælp? Og vi er gift, så får vi vel ikke nogle penge? Min mand tjener godt, men det vil blive ret stramt med økonomien med kun én indtægt ��

håber opslaget gav mening og nogle af jer kender nogle svar eller sider man kan læse op på 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. januar 2019

Møghe

Anonym skriver:

jeg har været på barsel i et år og fået fuld løn fra januar frem til slut juli, herefter overgik jeg til barselsdagpenge fra a-kassen. D 28/12 2018 sluttede min barsel, men jeg blev pr 6/12 2018 sygemeldt med en voldsom depression og personlighedsforstyrrelse. Disse to hæmmer og for så vidt ikke i hverdagen, men efter en terapitime, kan jeg næsten ikke hænge sammen de efterfølgende dage pga følelserne der er sat i gang.

så snakkede manden og jeg om en nr 2 (på sigt) og kom herefter til at tænke på, hvis jeg bliver fyret pga for lang sygemelding og min dagpenge-ret udløber. Hvad så? Er det så på kontanthjælp? Og vi er gift, så får vi vel ikke nogle penge? Min mand tjener godt, men det vil blive ret stramt med økonomien med kun én indtægt ��

håber opslaget gav mening og nogle af jer kender nogle svar eller sider man kan læse op på 

Da I har gensidig forsørgelsespligt, har din mand pligt til at forsørge dig. Det betyder, at hvis hans løn (groft sagt) overstiger 2 x kontanthjælp, vil du ikke være berettiget til hjælp.

Derudover må I kun have formue på 20.000 kr. Overstiger formuen dette skal I leve af det. 

Hvis du derimod er sygemeldt, kan du være berettiget til sygedagpenge. Hvis man fortsat er syg efter udløbet af sygedagpenge, kan man få ressourceforløbsydelse, der er uafhængig af formue og ægtefælles indtægt.

Anmeld Citér

9. januar 2019

Carina:-)

Enig i ovenstående. 

Ressourseydelse er på forsøgerrkh  niveau .

Faren i det er bare at der er ingen garanti og hvis du fx vælger at blive gravid kan der sættes spørgsmålstegn ved at du mener du ikke kan arb. Pga manglende overskud..  men godt kan overskue et barn mere. 

Og dermed gives afslag på både forlængelse af sygedagpenge og ressource ydelse.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.