Jeg er så bekymret for min søn og håber at nogen af jeg har nogle gode råd til hvordan vi kommer videre fra hvor vi er nu.
Jeg skal prøve at gøre det kort men alligevel få det meste med.
Min mand og jeg har en søn på 6 år. Han har lige siden han var helt lille været noget særligt. Han er ikke som vores to andre børn. Han har et temperament som ingen andre jeg kender. Han opfatter alt omkring ham. Alle detaljer, alle stemninger. Han har en enormt god hukommelse. Han er intelligent. Ved meget om rigtig mange ting. Han er dygtig til bræt og kortspil og spiller bl.a. skal med sin far. Han er enormt kærlig og komplimenterer altid på folk der er blevet klippet, fået nyt tøj, ser glade ud osv. osv. - og han elsker at give krammere til folk han godt kan li’.
Men.. og det er et stort men. Han har svært ved at forstå grænser. Grænser som vi har arbejdet med i mange år efterhånden. Grænser som vores datter på 4 år uden problemer godt kan forstå. Han har svært ved at indgå i en del sociale relationer. Han bliver hurtigt sur, ked af det og frustreret hvis ikke ting går hans vej og vi har jævnligt situationer hvor vi er nødt til fysisk at holde ham fast for at undgå at han slår os eller ødelægger vores ting. Det er meget voldsomt for os og for vores andre børn. Han har også svært ved at forstå når en leg bliver for vild. Der er intet ondt i ham, men han kan simpelthen ikke stoppe.
Han er på mange måder “bare” meget af alting og vi er oprigtigt bekymrede for ham. Vi er kede af det, frustrerede og ja.. bekymrede. Han har været tilknyttet en fysioterapeut og ergoterapeut i børnehaven, som lavede en form for test over en periode og de var helt sikre på at han er særligt sensitiv. Han er også hypermobil og har det lidt svært med nogle motoriske ting.
Når jeg forsøger at læse mig frem til hvad vi kunne gøre, kommer jeg også til at læse om diverse diagnoser. På nogle punkter tænker jeg ADHD. På nogle punkter en eller anden grad af autisme. Men jeg kan ikke se ham i enten det ene eller andet (og godt for det, for jeg er trods alt ikke uddannet indenfor den slags).
Mon han virkelig bare er en 6-årig særligt sensitiv dreng med en voldsomt temperament og mon vi skal gå videre med det - og hvor og til hvem?
Anmeld
Citér