Jeg har IBS. Har haft det i over 10 år. Jeg oplever det samme som din mand. I perioder kan jeg ikke holde på noget og det løber ud af mig. Jeg har fået en koloskopi og test for gluten og laktose for 10 år siden.
Det viste ingen ting, så fik mere eller mindre besked om for 10 år siden at det var psykisk.
Jeg oplever forbedring ved at følge low FODMAP diæten.
For 2 måneder siden oplevede jeg blod i afføringen. Jeg var ved lægen (har skiftet læge i mellemtiden) vedkommende spurgte jo selvfølgelig ind til afføringsmønster osv. Lægen kiggede meget overrasket på mig, da jeg sagde jeg ofte går med ble og har oplevet mange gange at skide i bukserne. Jeg har nærmest udviklet en angst for at gå ud, da jeg altid ender på et toilet. Det fylder meget altid at tænke på skiftetøj osv. Jeg er for pokker 33 år. Det er ydmygende.
Nå, men hvorom alting er, så sagde min læge at IBS er en skraldespandsdiagnose, som gives, når man ikke kan sige hvad det ellers er. Så jeg er igang med nye prøver osv. og føler mig taget seriøst nu.
Folk kan undre sig over at man kan gå så lang tid med disse gener, men har man oplevet at få besked på, at det hele er indbildning eller et man bare flov over det - for det er fandme da flovt at gå til lægen med, og så hvis man ikke bliver taget seriøst - ja, så lærer man sine strategier; man undgår sociale arrangementer, man undgår steder med ingen eller få toiletter, man trækker sig generelt. Så klarer man den jo - om end, det kan lyde trist.
Anmeld
Citér