Jeg har en lækker lille baby på 4 måneder. Hun er forholdsvis nem, glad og godt tilpas og sover godt om natten osv. Jeg knus elsker hende og hun er det bedste der er sket for mig og min mand!
Men nogen gange... så kunne jeg bare virkelig godt tænke mig at hun ikke var her.. bare lige en halv dag måske. At vi ikke skulle planlægge hele vores hverdag omkring hende. At vi kunne ta ud og drikke en øl sammen. At jeg kunne ha en dag sammen med veninderne, uden en baby på armen. At vi kunne ha spontan sex, uden at det skal times omkring hvornår baby sover.
Jeg har mega dårlig samvittighed over at tænke sådan her, for det handler vel om at jeg synes det er hårde altid at tilsidesætte mine behov for hendes.
Det sagde vi jo ja til, da vi valgte at vi ville være forældre, men jeg kan virkelig godt savne min frihed en gang i mellem..
Please fortæl mig at jeg ikke står med den her alene!? Synes i andre bare det er pisse fedt at være mor, hele tiden?
Fat mod! Omfavn følelsen, grin lidt af den og gør noget for at leve med (= minimer) den. Jeg kender ingen, som ikke en gang i mellem tænker det samme.
Jeg drømmer nogle gange om at cykle ud i verden (og ikke hjem til vasketøj og hamsterhjul), når jeg kaster mig op på min cykel og pisker mod børnehaven efter 8 timer på arbejde. Jeg knuselsker mit barn, min mand, vores liv og hverdag. Men tanken om at cykle den anden vej end hjem, tjekke ind på hotel, bestille roomservice og se Netflix, kan gøre mig glad. Og omkring det tidspunkt aftaler vi med mormor og morfar, at det er tid til - for vores søn - en weekend hos dem. Nogle gange tager min mand faktisk med, da jeg har et behov for en gang i mellem at være alene. Det har han ikke. Så bor jeg på sofaen med Just Eat på telefonen og Netflix på tv'et i 24 timer. Det ser lidt usselt ud på skrift men jeg er vild med det
.
For at gøre en lang historie kort: gør noget ved den følelse. Smut ud og spis en god frokost med din mand/veninde mens barnet sover i barnevogn. Del en flaske vin eller drik en øl. Bestil god take away når barnet sover. Skyld ned med en gin og tonic. Eller lad far tage ansvaret et par timer mens du sidder på den lokale og drikker en øl med en veninde.
Det er OK at være mere end 'bare' mor. Også selvom det er meget fedt at være nogens mor
.
Vh.