Tegnsprog

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.957 visninger
11 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
11. december 2018

Anonym trådstarter

Hej med jer

Er der nogen der har erfaring med en god måde at lære tegnsprog på? Jeg synes det er svært når man ikke har tegnsprog i sin dagligdag og ikke har fået undervisning i det. 

Jeg står i den situation, at min kommende datters far er døv, og derfor skal jeg både selv lære tegnsprog samt bidrage til at vores datter lærer det på lige fod med talesprog. Men det er utrolig dyrt at tage kurser i tegnsprog. Er der nogen der har nogle gode råd? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. december 2018

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Anonym skriver:

Hej med jer

Er der nogen der har erfaring med en god måde at lære tegnsprog på? Jeg synes det er svært når man ikke har tegnsprog i sin dagligdag og ikke har fået undervisning i det. 

Jeg står i den situation, at min kommende datters far er døv, og derfor skal jeg både selv lære tegnsprog samt bidrage til at vores datter lærer det på lige fod med talesprog. Men det er utrolig dyrt at tage kurser i tegnsprog. Er der nogen der har nogle gode råd? 

Tror ikke det er et problem med din datter, hun vil jo lære det fordi det er den måde hun vil kommunikere med sin far. 
Kan han ikke hjælpe dig med at lære det? Se på nettet, find videoer. 

Der er vist også apps der kan lære dig noget tegnesprog(hvor meget ved jeg ikke.. ) 

Ellers så tjek i din by, om der er noget. 

Anmeld Citér

11. december 2018

Skouboe

Anonym skriver:

Hej med jer

Du bør kunne få bevilget kurser via kommunen, og så gælder det om at øve sig, fx aftal at I taler tegnsprog sammen x tid om dagen eller lignende. Og husk at tegnsprog er ligesom talesprog forskellige fra land til land, så det forvirrer bare at fx finde amerikanske YouTube videoer med tegnsprog.

Anmeld Citér

11. december 2018

Anonym trådstarter

BAE skriver:

Tror ikke det er et problem med din datter, hun vil jo lære det fordi det er den måde hun vil kommunikere med sin far. 
Kan han ikke hjælpe dig med at lære det? Se på nettet, find videoer. 

Der er vist også apps der kan lære dig noget tegnesprog(hvor meget ved jeg ikke.. ) 

Ellers så tjek i din by, om der er noget. 

Problemet er ikke om hun vil lære det, men hvordan jeg kan lære det 

Det jeg synes gør det svært er, at vi ikke bor sammen endnu. Vi har kun kendt hinanden i ca 7-8 måneder, og da vi bor i hver vores ende af landet ses vi kun 1-2 gange om måneden.

Jeg kender ikke andre der er døve, og jeg får derfor ikke brugt det i min hverdag da alle på arbejde og i min omgangskreds bruger talesprog.

Jeg kan godt lære mange af ordene via apps, men jeg synes det er svært at lære brugen af feks tider og grammatik i tegnsproget, som er meget anderledes end i talesprog...

Anmeld Citér

11. december 2018

Anonym trådstarter

Skouboe skriver:

Du bør kunne få bevilget kurser via kommunen, og så gælder det om at øve sig, fx aftal at I taler tegnsprog sammen x tid om dagen eller lignende. Og husk at tegnsprog er ligesom talesprog forskellige fra land til land, så det forvirrer bare at fx finde amerikanske YouTube videoer med tegnsprog.

Ja jeg tror også det vil hjælpe at jeg får brugt det hver dag, men vi flytter først sammen om et par måneder, lige nu hvor han bor i Jylland og jeg på Sjælland ses vi kun hver 2. eller 3. weekend, og det er derfor meget begrænset hvor meget øvelse jeg får med ham lige nu. 

Mon kommunen kan bevillige hjælp til den situation? Jeg tror ikke min datter kommer til at være døv selvom faren er det, men vi ved det selvfølgelig ikke før hun er blevet født.

Anmeld Citér

11. december 2018

Anonym trådstarter

Jeg har en app der hedder “tegnApp”, men der kan man kun lære ord, ikke sætninger. Så jeg synes der er ret svært at lære hvordan en sætning bygges op. Jeg kunne godt bruge lidt undervisning af en professionel for at lære hvordan tegnsproget er bygget op og hvilke regler der gælder.

Jeg har termin om 3 måneder, så jeg vil have svært ved at følge de kurser der starter efter nytår, da de kommer tæt på min termin.

Men måske en privat tutor til hjemmebesøg nu hvor jeg ikke er så mobil mere og bliver større og større de næste par måneder. Er der nogen der har erfaring med en privat tutor, og hvor man får fat i sådan en?

Anmeld Citér

11. december 2018

Bettybom

Hej, 

det allerbedste er at tale det - så ofte som muligt. Skype/facetime sammen og snak der. 

Hvor henne bor du? 

Din kæreste må jo være i døve miljøet og kende nogen her på Sjælland. 

Og ja - det er dyrt at komme på tegnsprogskursus. Men måske du kan få bevilliget noget igennem kommunen ide det er dit kommende barns far? ( jeg ved det dog ikke - for får andre også bevilliget sprog kurser til kommende børns fædre som fx snakker arabisk eller spansk? Tegnsprog er jo også et sprog. Blot en tanke)  

Der findes noget der hedder Castberggård (“hovedhuset” ligger i Jylland, men der ligger en afdeling på frb). 

Jeg ville faktisk kontakte dem - de om nogen vil kunne hjælpe dig! De kender regler og er super dygtige og søde  

hilsen en som selv har et høretab og bevæget mig en lille smule i døve miljøet 

Anmeld Citér

11. december 2018

Anonym trådstarter

Bettybom skriver:

Hej, 

det allerbedste er at tale det - så ofte som muligt. Skype/facetime sammen og snak der. 

Hvor henne bor du? 

Din kæreste må jo være i døve miljøet og kende nogen her på Sjælland. 

Og ja - det er dyrt at komme på tegnsprogskursus. Men måske du kan få bevilliget noget igennem kommunen ide det er dit kommende barns far? ( jeg ved det dog ikke - for får andre også bevilliget sprog kurser til kommende børns fædre som fx snakker arabisk eller spansk? Tegnsprog er jo også et sprog. Blot en tanke)  

Der findes noget der hedder Castberggård (“hovedhuset” ligger i Jylland, men der ligger en afdeling på frb). 

Jeg ville faktisk kontakte dem - de om nogen vil kunne hjælpe dig! De kender regler og er super dygtige og søde  

hilsen en som selv har et høretab og bevæget mig en lille smule i døve miljøet 

Jeg har ikke hørt om castberggård, men jeg vil prøve at kontakte dem, mange tak for rådet  

Jeg bor i Nordsjælland og han bor i Midtjylland. Jeg har prøvet at kontakte min kommune, så jeg venter spændt på at høre om jeg har ret til hjælp eller ej. 

Anmeld Citér

11. december 2018

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Anonym skriver:

Problemet er ikke om hun vil lære det, men hvordan jeg kan lære det 

Det jeg synes gør det svært er, at vi ikke bor sammen endnu. Vi har kun kendt hinanden i ca 7-8 måneder, og da vi bor i hver vores ende af landet ses vi kun 1-2 gange om måneden.

Jeg kender ikke andre der er døve, og jeg får derfor ikke brugt det i min hverdag da alle på arbejde og i min omgangskreds bruger talesprog.

Jeg kan godt lære mange af ordene via apps, men jeg synes det er svært at lære brugen af feks tider og grammatik i tegnsproget, som er meget anderledes end i talesprog...

Lær det basale, du må jo kommunikere med ham pt. Og så tag det hen af vejen. Han bliver vel ikke sur, hvis du ikke kan tale flyvende tegnesprog. Det vil komme, så lær nogle sætninger/ord til at starte med. 

Anmeld Citér

11. december 2018

Anonym

Hvordan kommunikere i så nu? 

Undskyld mit nysgerrige spørgsmål, det er ikke for at være stødende men fordi jeg oprigtigt er nysgerrig.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.